فرار مستاجران درمانده به ناکجاآباد جدی شد!
کد خبر: ۲۸۳۳۰۵
تاریخ انتشار: 2023 June 23    -    ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
کرج، پردیس و پرند برای مستاجران تهرانی که از پرداخت رهن و اجاره‌های نجومی به ستوه آمده بودند، گزینه ابتدایی برای مهاجرت بود؛ در سال‌های اخیر اما قیمت خانه در این شهرها پابه‌پای پایتخت رشد چشمگیری داشته‌است.

 کرج، پردیس و پرند برای مستاجران تهرانی که از پرداخت رهن و اجاره‌های نجومی به ستوه آمده بودند، گزینه ابتدایی برای مهاجرت بود؛ در سال‌های اخیر اما قیمت خانه در این شهرها پابه‌پای پایتخت رشد چشمگیری داشته‌است، از طرفی ترافیک نیز به معضلی روزانه برای ساکنان این شهرها بدل شده‌است.

 
فرار مستاجران درمانده به ناکجاآباد جدی شد!
 

رهن کامل بالای ۳۰۰ میلیون تومان شد

به گفته یکی از مشاوران املاک منطقه کرج، هزینه رهن خانه در کرج از سال گذشته تا امروز به صورت حداقلی ۵۰ درصد رشد داشته‌است و هزینه اجاره نیز همسو با آن افزایش یافته‌است؛ هزینه رهن و اجاره یک خانه در منطقه فردیس کرج از ۱۰۰ میلیون، ۱۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون، ۱۵ میلیون تومان رسیده‌است.

 

از طرفی هزینه رهن خانه در پردیس و پرند نیز به بالای ۳۰۰ میلیون تومان رسیده‌است و علاوه بر این مستاجر باید روزانه هزینه هنگفتی بابت حمل و نقل بپردازد.

دست مستاجران تهرانی به پردیس، پرند و کرج نمی‌رسد

حسام، مستاجری تهرانی است که زادگاه‌اش کرمان است؛ سال‌ها پیش برای فعالیت در حوزه سیاسی و کار در تحریریه به تهران آمد، کرمان که به گفته حسام امکانات تفریحی درست و حسابی‌ هم ندارد، همیشه در پس ذهن اوست تا در شرایط فعلی که هزینه رهن و اجاره سر به فلک کشیده‌است، حتی به قیمت از دست رفتن شغل دلخواه مامنی برای او و خانواده‌اش باشد.

مظاهر یکی دیگر از مستاجران تهرانی است که سال‌ها قبل برای ادامه تحصیل در رشته علوم سیاسی به دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران آمد و در پایتخت ماندگار شد؛ جهش نرخ خوابگاه در سال‌های گذشته او را به سمت رهن و اجاره خانه در پایتخت سوق داد و حال با جهش نرخ رهن و اجاره خانه در پایتخت، فکر رفتن به قزوین، زادگاه پدری‌اش، او را رها نمی‌کند.

به گفته حسام، نبود امکانات آموزشی، رفاهی و تفریحی برای بزرگ کردن فرزند در کرمان و از طرفی فقدان محل کاری مناسب برای فعالیت او در رشته روزنامه‌نگاری، او و خانواده‌اش را به سمت مهاجرت سوق داد، دلایلی که دانشجوی قزوینی را نیز به تهران فراخواند.

برگشت به زادگاه به چه قیمتی؟

زمانی که اقامت در شهرهای اقماری تهران برای حفظ کار ناممکن می‌شود، نوبت به زادگاه می‌رسد، زادگاهی که برگشت به آن نیز برای مستاجر گران تمام می‌شود.

یکی از مشاوران املاک قزوین از رشد ۵۰  تا ۱۰۰ درصدی هزینه رهن و اجاره خانه در این شهر خبر داده‌است؛ به گفته این مشاور املاک هزینه رهن کامل خانه‌ای از ۶۰۰ میلیون تومان در سال گذشته، امسال به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده‌است.

به گفته این مشاور املاک، در سال‌های گذشته افزایش‌ قیمت‌ها تدریجی اتفاق میافتاده‌است و به طور میانگین سالانه هزینه رهن و اجاره مسکن ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کرده‌است اما در سال جاری به طور ناگهانی رشد قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی اتفاق افتاده‌است.

هزینه رهن در این شهر ۶ برابر شده‌است

یکی از مشاوران املاک همدان از جهش تاریخی هزینه رهن و اجاره مسکن در این شهر خبر داده‌است؛ به گفته این مشاور املاک خانه‌ای که سال گذشته ۵۰ میلیون تومان برای رهن کامل فایل شده بود، امسال ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خورده‌است.

این مشاور املاک گفت:« صاحبخانه‌ها با قیمت‌های نجومی به املاک می‌آیند و تقاضا می‌کنند که خانه آن‌ها را با این قیمت‌ها فایل کنیم و اگر ما این گزینه‌ها را فایل نکنیم به سراغ املاک دیگری می‌روند تا این کار را انجام دهد، این کار باعث شده‌است که هزینه رهن و اجاره مسکن در همدان رشد چشمگیری را تجربه کند و قیمت را در منطقه بالا کشیده‌است.»

راهکارهای پوسیده جواب نمی‌دهند

درحالی که مستاجران در فصل اجاره، برای یافتن سرپناهی به سختی افتاده‌اند، راهکار دولت به رسم سال‌های گذشته، تعیین سقف افزایش ۲۵ درصدی اجاره‌بها بوده‌است که به گفته مشاوران املاک به هیچ وجه نه از سوی صاحبخانه‌ها و نه از سوی املاک این سقف رعایت نمی‌شود و صاحبخانه‌ها برای تعیین قیمت رهن و اجاره تورم سال آینده را در نظر می‌گیرند.

روزنامه شرق

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار