اگر فردی گرمازده شد، چگونه به او کمک کنیم؟
کد خبر: ۲۸۲۸۸۱
تاریخ انتشار: 2023 June 18    -    ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
 گرمازدگی حالتی است که در آن فرد بر اثر گرمای بیش از حد و در نتیجه­ قرار گرفتن طولانی‌مدت بدن در دمای بالا دچار آن می‌شود.

 گرمازدگی حالتی است که در آن فرد بر اثر گرمای بیش از حد و در نتیجه­ قرار گرفتن طولانی‌مدت بدن در دمای بالا دچار آن می‌شود.

 
 

با شروع فصل گرما و بالا رفتن دمای هوا، بسیاری از افراد دچار گرمازدگی می‌شوند.

 

گرمازدگی عارضه‌ای قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد، بنابراین ضروری است که با علائم آن و همچنین راهکارهای نجات از وضعیت بحرانی در مواجهه با فرد گرمازده آشنا شویم.

 

گرمازدگی چیست؟

 گرمازدگی حالتی است که در آن فرد بر اثر گرمای بیش از حد و در نتیجه­ قرار گرفتن طولانی‌مدت بدن در دمای بالا دچار آن می‌شود. گرمازدگی شدید در صورتی که دمای بدن به 40 درجه سانتی­‌گراد یا بالاتر برسد پیش می‌آید.

گرمازدگی احتیاج به رسیدگی و درمان سریع دارد، در غیر این صورت ممکن است به سرعت به مغز، قلب، کلیه‌­ها و عضلات فرد گرمازده آسیب برساند. تاخیر در درمان می‌تواند منجر به آسیب بیشتر یا حتی مرگ شود، بنابراین بهتر است راه‌حل‌های اولیه را برای درمان فرد گرمازده یاد بگیریم تا فرد را قبل رسیدن به مراکز پزشکی از بحران خارج کنیم.

علائم گرمازدگی

بالا رفتن دمای بدن

تغییر وضعیت ذهنی یا رفتاری: در این حالت فرد ممکن است دچار هر یک از علائم سردرگمی، آشفتگی، اشکال در گفتار، تحریک­‌پذیری، دلهره و تشنج باشد.

تغییر در تعریق: در گرمازدگی ناشی از هوای گرم پوست شما احساس گرمی و خشکی خواهد کرد؛ در حالی که در صورت گرمازدگی بر اثر ورزش شدید، پوست شما ممکن است احساس خشکی یا کمی رطوبت داشته باشد.

تهوع و استفراغ

گرگرفتگی پوست: پوست فرد گرمازده ممکن است بر اثر افزایش دما قرمز شود.

تغییر در ریتم تنفس: تنفس فرد گرمازده سرعت می‌یابد و سطحی می‌شود.

افزایش ضربان قلب: ممکن است وقتی نبض فرد را می‌گیرید به میزان قابل توجهی سرعت پیدا کرده باشد، چراکه استرس گرما فشار بسیار زیادی به قلب وارد می‌کند تا به خنک شدن بدن کمک کند.

سردرد: سردردهای کوبنده یکی از نشانه‌های گرمازدگی است.

کمک‌های اولیه برای فرد گرمازده

این احتمال وجود دارد که بیرون از خانه با فردی مواجه شوید که دچار گرمازدگی شده باشد و خود یا اطرافیانش به دلیل استرس ندانند باید چه‌کار کنند، در اینجا می‌توانید با چند کار ساده از بروز خطرات بیشتر جلوگیری کنید. ابتدا فرد را به داخل ساختمان یا زیر یک سایه هدایت کنید، لباس‌­های اضافه را از تن او خارج کنید.

بدن فرد را با هر ابزار در دسترس خنک و مرطوب کنید؛ مثلاً اسپری کردن آب سرد، کولر یا پنکه در هوای مرطوب یا قرار دادن حوله خیس در اطراف گردن، سر و زیربغل.

چطور از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟

قطعاً راه‌های زیادی وجود دارد تا از گرمازده شدن در روز‌های پیش رو جلوگیری کنیم. استفاده از لباس‌های گشاد و سبک، استفاده از کلاه، عینک آفتابی و کرم‌­های ضدآفتاب با درجه پوشش بالا و نوشیدن مایعات به مقدار کافی تا آب بدن که بر اثر تعرق از بین می‌رود جبران شود.

یکی از کارهایی که باید حتماً به خاطر داشته باشیم این است که هیچ‌گاه فردی را در ماشینی که پارک شده رها نکنیم به ویژه کودکان را که تحمل بدنی‌شان کمتر از بزرگسالان است. دمای ماشین در هر 10 دقیقه، 20 درجه افزایش می‌یابد. این مساله بیشترین میزان مرگ در کودکان بر اثر گرما را رقم زده است.

اعتمادآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار