پیشگیری از بزرگ شدن سنگ‌های ادراری؛ چگونه؟
کد خبر: ۲۸۲۷۹۳
تاریخ انتشار: 2023 June 17    -    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
 سنگ های ادراری از مشکلات شایع پزشکی است که علی رغم عوارض خطرناکی که می‌تواند ایجاد کند، قابل پیشگیری است.

 سنگ های ادراری از مشکلات شایع پزشکی است که علی رغم عوارض خطرناکی که می‌تواند ایجاد کند، قابل پیشگیری است.

 
 

افرادی که سابقه خانوادگی سنگ ادراری دارند و یا خودشان سابقه ابتلا به سنگ داشته اند، با رعایت اصول خاصی می‌توانند بروز سنگ سازی رو کاهش دهند و یا حتی متوقف کنند.

 

مهمترین نکته، میزان مصرف روزانه آب و مایعات تست. توصیه میشود میزان مصرف آب، در حدی باشد که رنگ ادرار همیشه روشن و شفاف باشد. رژیم غذایی کم نمک به همراه کاهش مصرف سبزیجات تیره مثل اسفناج، چایی پر رنگ، شکلات تلخ، آجیل و نوشابه در کاهش سنگ سازی بسیار موثر است.

 

از طرف دیگر، تحرک روزانه و ورزش و کاهش وزن باعث می‌شود شیوع سنگ های اسید اوریک کم شود و همچنین کریستال‌های تشکیل شده در کلیه ها به جای تجمع و بزرگ شدن، در ابعاد کوچکتری وارد سیستم ادراری شوند و دفع گردند.

همچنین در این افراد توصیه میشود به صورت سالیانه، سونوگرافی از سیستم ادراری انجام شود.

برخورد درمانی با سنگ‌های ادراری ، بر اساس محل قرار گیری سنگ و سایز آن است. سنگ‌های تا ۵-۶ میلی متر داخل کلیه معمولا به جز توصیه های غذایی روتین و ورزش و تحرک و سونوگرافی دوره ای کاری لازم ندارد. در مواردی که سایز سنگ بالای ۷-۸ میلی متر تا نهایتا ۲۰ میلی متر باشد و سنگ در کلیه باشد، امکان سنگ شکن برون اندامی و یا انحام لیزر سنگ وجود دارد. در صورتی که سنگ بالای دو سانتیمتر یا شاخ گوزنی باشد، جراحی بسته با بیهوشی از طریق ایجاد سوراخ روی کمر لازم است.

در مواردی که سنگ وارد لوله حالب شدا باشد، می‌تواند درد زیادی ایجاد کند و منجر به انسداد خروجی آن کلیه شود. در این موارد توصیه می‌شود در اسرع وقت به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید تا یا درمان دارویی کمک کننده به دفع سنگ شروع و یا اینکه مداخله درمانی جراحی در اسرع وقت انجام شود.

*جراح کلیه و مجاری ادراری-سلمان اسلامی

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار