تسخیر دنیای کار به دست ربات ها
کد خبر: ۲۸۲۳۹
تاریخ انتشار: 2016 February 18    -    ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
هم اکنون موجی در اثر اتوماتیزه شدن در حال شکل گیری است که مهارت های انسانی که ماشین ها می توانند در ازای پولی ناچیز ارائه دهند، تحت تأثیر خواهد داشت و آنان را گسترش خواهد داد.
تسخیر دنیای کار به دست ربات ها به گزارش «تابناک باتو» بانک انگلستان در دو دهه ی آینده ربات ها می توانند 15 میلیون شغل یعنی نیمی از جمعیت  نیروهای کار را اشغال کنند. سومین نسل ماشین ها با ترکیبی از رباتیک، تکنولوژی اطلاعات و هوش مصنوعی می توانند تأثیری مخرب بر بازار کار و تفاوت های میان ثروتمندان و افراد فقیر داشته باشد.

اندی هالدانه، مدیر اقتصادی بانک انگلستان، در گردهمایی که توسط تی وی سوی، او پی اصناف بریتانیا برگزار شده بود، اظهار کرد: تکنولوژی به سرعت و عمیقا در حال ایجاد شکافی است که هرگز در گذشته ایجاد نکرده بود.

هالدانه گفت: در قرن بیستم ماشین ها نه فقط در کارهای مکانیکی، بلکه در کارهای نیازمند شناخت هم جایگزین انسان شده اند. هم اکنون موجی در اثر اتوماتیزه شدن در حال شکل گیری است که مهارت های انسانی که ماشین ها می توانند در ازای پولی ناچیز ارائه دهند، تحت تأثیر خواهد داشت و آنان را گسترش خواهد داد. از کارهای خانه گرفته تا مراقبت از سالمندان، از آماده سازی فست فودها گرفته تا مراقبت از مغازه ها، از تاکسیرانی گرفته تا ربات های روزنامه نگار، ربات ها در زمینه هایی جایگزین انسان خواهند شد که قابل تصور نیست.

بنا بر این گزارش، پژوهش بانک انگلستان از روشی مشابه با بانک آمریکا و مریل لیو استفاده می کند که 47 درصد از موقعیت های شغلی اخیر موجود در آمریکا را که ربات ها آنان را از انسان ها خواهند گرفت خواهد سنجید.

این گزارش شغل هایی با خطر بالای اتوماتیزه شدن یعنی 66 درصد، خطر متوسط 33 تا 66 درصد و خطر پایین 33 درصد را دسته بندی می کند.

هالدانه گفت: در انگستان هر یک از سه شغل جزء حرفه هایی با خطر بالا دسته بندی می شود. خصوصا شغل هایی مانند تولید و خدمات اداری؛ اما احتمال اتوماتیزه شدن در شغل هایی با کیفیت پایین و تکراری بالاتر خواهد بود و نیروی کار واجد شرایط با سطح آمادگی متوسط جایگزین می شود. در مجموع برآورد می کنیم، تا 15 میلیون شغل تحت خطر اشغال شدن توسط ماشین ها قرار داشته باشند.

مدیر اقتصادی بانک انگلستان سومین انقلاب صنعتی در حال رخ دادن را با دو انقلاب پیشین که در قرن 18 و نیمه دوم قرن 19 رخ داد مقایسه کرد و گفت، چیزی که تاکنون با نام تکنولوژی اطلاعات شناختیم، در صورتی رشد تلقی می شود که شامل اهداف و اولویت های دو انقلاب پیشین باشد.

هم اکنون این پرسش مطرح است که چه چیز در حال رخ دادن است؟ درآمدهای تولیدات سود ده افراد ثمره ای خواهند داشت یا این تفاوت ها همچنان حفظ خواهند شد؟

تحقیق دیگر که توسط کاری فری و مایکل آزبورن از دانشگاه اکسفورد انجام شده است، بیانگر این موضوع است که 47 درصد شغل های آمریکا و 35درصد شغل های انگلستان می توانند به عنوان شغل هایی تحت خطر بالای اتوماتیزه شدن در 10 تا 20 سال آینده دسته بندی شوند. این تحقیق بیش از 700 شغل فعلی را بررسی کرده و نتایجی ناعادلانه را نشان می دهد.

ریاضیدان و مهندس، مایکل آزبورن یادآور شد: تکنولوژی به شغل هایی مانند  شغل های اداری، حسابداری، مراقبت از سیستم های عمومی، حمل و نقل و ساخت و ساز، بانک ها، دولت های محلی، مغازه ها، کافه ها و رستوران ها حمله ور خواهد شد.

خبر خوب اینکه شغل هایی که نیازمند خلاقیت، هوش اجتماعی و درصد بالایی از پیچیدگی و یا توانمندی هستند، در خطر نیستند. در بعضی از شغل ها اوتوماتیزه شدن تغییراتی بزرگ را تحمیل خواهد کرد. اما دلیلی ندارد که ما به تخریب دسته جمعی حرفه ها بیندیشیم.
مترجم: مریم زنده نام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار