دانشمندان قارچ‌هایی را کشف کرده‌اند که می‌توانند پلاستیک را در ۱۴۰ روز تجزیه کنند
کد خبر: ۲۷۸۶۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 May 10    -    ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
سیاره ما یک مشکل پلاستیکی دارد. زباله‌های انباشته شده و تولید مداوم آنها، باعث ایجاد تپه‌های زباله در سراسر خشکی‌ها و حتی اقیانوس‌های ما شده است.

دانشمندان قارچ‌هایی را کشف کرده‌اند که می‌توانند پلاستیک را در ۱۴۰ روز تجزیه کنند

سیاره ما یک مشکل پلاستیکی دارد. زباله‌های انباشته شده و تولید مداوم آنها، باعث ایجاد تپه‌های زباله در سراسر خشکی‌ها و حتی اقیانوس‌های ما شده است.

بازیافت گام خوبی است، اما به دلیل اینکه این فناوری در همه جا در دستر سنیست و شرایط زباله‌های پلاستیک، میزان بازیافت محدود است.

متاسفانه این یک مشکل بزرگ است که برای مدت طولانی جامعه را سرگردان کرده است. دانشمندان مدتهاست که در تلاش برای پیدا کردن راه حل‌هایی برای تجزیه این زباله‌های غیرقابل تجزیه زیستی هستند. در این میان، گروهی از محققان دانشگاه سیدنی دو شکل رایج از قارچ‌هاکشف کرده‌اند که می‌توانند پلی پروپیلن را به طور کامل در ۱۴۰ روز تجزیه کنند.

در مطالعه‌ای که در NPJ Materials Degradation منتشر شده، محققان نتایج استفاده از Aspergillus terreus و Engyodontium album بر روی پلاستیک پلی پروپیلن را به تفصیل شرح داده‌اند. این دو گونه قارچ از اشکال رایج کپک هستند.

این محققان نمونه‌هایی از پلی پروپیلن را انتخاب کردند، یعنی پلاستیکی که ظروف قابل حمل، فیلم پلاستیکی و سایر پلاستیک‌های نرم را می‌سازد. این نوع پلاستیک به ندرت بازیافت می‌شود و مانند سایر پلاستیک‌ها، دهه‌ها طول می‌کشد تا تجزیه شوند.

محققان این پلاستیک‌ها را گرم کردند و در معرض اشعه UV و مواد شیمیایی فنتون (یک معرف) قرار دادند.

در مرحله بعد، پلاستیک در مجاورت قارچ‌ها قرار داده شد و محققان ۹۰ روز برای واکنش زمان دادند. پس از ۹۰ روز، پلاستیک ۲۷ درصد تخریب شد و پس از ۱۴۰ روز به طور کامل تجزیه شد.

پروفسور علی عباس، نویسنده مقاله، به ABC Net Australia خاطرنشان کرد: “این بالاترین میزان تجزیه گزارش شده در جهان بوده.” در طی پنج سال آینده، محققان امیدوار است که قارچ‌ها بتوانند در محل‌های دفن زباله در سراسر کشور استفاده شوند و پلاستیک‌ها را تجزیه کنند.

این فرایند بسیار شبیه به تخمیر است. می‌توانیم از دانشمان در مورد تخمیر، چیزهایی برای بهینه کردن تجزیه پلاستیک با قارچ یاد بگیریم.

برنامه‌های تجاری با بودجه و اراده سیاسی کافی می‌توانند حتی سریعتر به جریان بیفتند.

با این حال، ضروری است که تولید و مصرف پلاستیک توسط ما محدود شود، حتی اگر فناوری تجزیه کامل آنها گسترده شود.

تولید پلاستیک و همچنین بازیافت آن، دی اکسید کربن را در مقادیر زیادی تولید می‌کند.

برای حل مشکل پلاستیک معمولا ترفند سه R توصیه می‌شود: Reduce, Reuse, Recycle

اولین R در میان این ۳، با ارزش‌ترین آنهاست.

یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گاوصندوق باید ضمانت پرداخت خسارت در صورت وقوع سرقتداشته باشه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
0
2
حالا باید مواظب باشن وقتی ابروشو بر میدارن چشماشو کور نکنند و از تخمیر پلی اتیلنها و فرایند تجزیه و عملکرد قارچها هزار مشکل دیگه بوجود نیاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار