آیا ابعاد واقعی کشورهای جهان در نقشه، تحریف شده‌اند؟
کد خبر: ۲۷۷۹۰۲
تاریخ انتشار: 2023 April 29    -    ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
در نقشه‌ای است که معمولاً در دیوار کلاس‌های درس آویخته می‌شود، شکل‌های مناسبی از توده‌های زمین نشان داده می‌شود، اما به قیمت تحریف اندازه آنها! در نقشه، به نظر می رسد که کانادا و روسیه تقریباً ۲۵ درصد از سطح زمین را در نقشه جهان اشغال می کنند، در حالی که در واقعیت فقط ۵ درصد را اشغال می کنند. اما یک دانشمند داده های آب و هوا، نمایشی دو بعدی از ظاهر واقعی جهان ایجاد کرد...

آیا ابعاد واقعی کشورهای جهان در نقشه، تحریف شده‌اند؟

آیا ابعاد واقعی کشورهای جهان در نقشه، تحریف شده‌اند؟تابناک باتو ــ وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا ۱۴ برابر وسعت خشکی یخی شمال است.

با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند ۲.۱۶ میلیون کیلومتر مربع است، در حالی که آفریقا ۳۰.۴ میلیون کیلومتر مربع است.

تازه مساله تنها این نیست، بلکه آفریقا سه برابر بزرگتر از آمریکای شمالی است و به طور قابل توجهی بزرگتر از روسیه است، ولی در نقشه‌های معمول چنین چیزی را نمی‌بینیم.

بسیاری از کشورها از جمله روسیه، کانادا و گرینلند به اندازه‌ای که ما فکر می‌کنیم بزرگ نیستند و این به دلیل چیزی به نام تحریف نقشه جهان است.

این پدیده را می‌توان به طرح مرکاتور نسبت داد، نقشه‌ای که معمولاً در دیوار کلاس‌های درس آویخته می‌شود و کتاب‌های درسی دیده می‌شود و در سال ۱۵۹۶ برای کمک به ملوانان در جهت‌یابی جهان ایجاد شد.

آیا ابعاد واقعی کشورهای جهان در نقشه، تحریف شده‌اند؟

این نقشه شکل‌های مناسبی به توده‌های زمین می‌دهد، اما به قیمت تحریف اندازه آنها به نفع سرزمین‌های ثروتمند شمال!

به عنوان مثال، به نظر می رسد که کانادا و روسیه تقریباً ۲۵ درصد از سطح زمین را در نقشه جهان اشغال می کنند، در حالی که در واقعیت فقط ۵ درصد را اشغال می کنند.

استرالیا همچنین به نظر نمی رسد بزرگتر از آلاسکا باشد، اما در واقع ششمین کشور بزرگ جهان است. در واقع ۴.۵ برابر بزرگتر از آلاسکا است.

بزرگترین چالش ایجاد نقشه جهان این است که غیرممکن است که واقعیت کره‌ کروی را بر روی یک سطح صاف به تصویر بکشیم – مشکلی که قرن‌ها نقشه‌نگاران را درگیر خود کرده است. در نتیجه، اشکال نقشه‌های جهان معمولاً متنوع بوده و از قلب گرفته تا مخروط را شامل می‌شود.

اما این تنوع به تدریج با یک مدل، که توسط جراردوس مرکاتور اختراع شد، از بین رفت و از بقیه پیشی گرفت.

آیا ابعاد واقعی کشورهای جهان در نقشه، تحریف شده‌اند؟

با این حال، اعوجاج آن توسط نیل کی، دانشمند داده های آب و هوای Met Office، که نمایشی دو بعدی از ظاهر واقعی جهان ایجاد کرد، مورد مطالعه قرار گرفت.

این امر نشان می دهد که چگونه کشورهای در نیمکره شمالی بسیار کوچکتر از آن چیزی هستند که مردم معمولاً فکر می کنند. او این کار را با وارد کردن داده‌های Met Office در اندازه‌های هر کشور در Ggplot انجام داد که یک بسته تجسم داده برای برنامه‌نویسی آماری است.

سپس نیل کی نقشه نهایی را با استفاده از یک ابزار پیش بینی استروگرافیک ایجاد کرد یعنی یک تابع نقشه برداری که یک کره را بر روی یک صفحه تخت نمایش می‌دهد.

آیا ابعاد واقعی کشورهای جهان در نقشه، تحریف شده‌اند؟


مرکاتور، که از ۱۵۱۲ تا ۱۵۹۴ زندگی می کرد، یک نقشه‌کش فلاندری بود که به دلیل ایجاد یک نقشه جهان بر اساس طرحی که مسیرهای قایقرانی را به صورت خطوط مستقیم نشان می‌داد، مشهور بود. بر خلاف دیگر دانشمندان جغرافیای هم زمان با او، سفر زیادی نداشت. در عوض، دانش او از جغرافیا از کتابخانه‌اش با بیش از هزار کتاب و نقشه به دست آمد.

در دهه ۱۵۸۰ او شروع به انتشار اطلس خود کرد که نام آن را به افتخار غولی که جهان را بر دوش خود در اساطیر یونانی نگه داشته بود، گذاشت. در طرح مرکاتور، آمریکای شمالی حداقل به اندازه آفریقا، اگر نه کمی بزرگتر به نظر می رسد. گرینلند نیز اندازه ای مشابه به نظر می رسد، اما در واقع آفریقا از هر دو بزرگتر است.

در واقع، شما می توانید آمریکای شمالی را در آفریقا قرار دهید و هنوز هم فضایی برای هند، آرژانتین، تونس و تعدادی باقی مانده داشته باشید.

این نقشه همچنین نشان می‌دهد که کشورهای اسکاندیناوی بزرگ‌تر از هند هستند، در حالی که در واقعیت، اندازه هند سه برابر همه آنها است.

جراردوس مرکاتور در اوایل دهه ۱۵۹۰ دچار یک سری سکته های مغزی شد که باعث شد تا حدی فلج و تقریباً نابینا شود تا اینکه سکته مغزی نهایی باعث مرگ او در سال ۱۵۹۴ در ۸۲ سالگی شد.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار