کشف مجسمۀ «اسطورۀ عشق سوار بر دلفین»
کد خبر: ۲۷۷۰۴۰
تاریخ انتشار: 2023 April 17    -    ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
اکتشافات تازۀ باستان‌شناسی در شهر باستانی پستوم (Paestum) می‌تواند زوایای تازه‌ای از فعالیت‌های مذهبی و شیوۀ زندگی مردمان باستانی این منطقه را آشکار کند.

اکتشافات تازۀ باستان‌شناسی در شهر باستانی پستوم (Paestum) می‌تواند زوایای تازه‌ای از فعالیت‌های مذهبی و شیوۀ زندگی مردمان باستانی این منطقه را آشکار کند. این شهر که در سواحل جنوبی ایتالیا قرار دارد، در دوران باستان یکی از مناطقی بود که مهاجران یونانی در آن سکونت داشتند.

 
 

شهر پستوم در قرن ششم و پنجم قبل از میلاد در اوج شکوفایی و رونق بود و معابد یونانی که از این دوران به جا مانده‌اند، مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر به حساب می‌آیند.

در سال ۲۰۱۹ بقایای یک معبد تازه متعلق به قرن پنجم قبل از میلاد در این شهر کشف شد. در جریان کاوش‌ها در این معبد کوچک، تعداد زیادی اشیاء باستانی شگفت‌انگیز و غافلگیرکننده به دست آمد. سر‌های سفالی گاو، آبریز‌های سنگی به شکل سر شیر و مجسمه‌هایی از اساطیر یونانی مثل گورگون‌ها و آفرودیت از جملۀ این یافته‌ها بودند.

بسیاری از این مجسمه‌های کوچک در اطراف یک محراب یافت شدند که نشان می‌دهد این اشیاء در واقع نوعی از نذورات بوده‌اند که به معبد تقدیم شده بودند.

کشف مجسمۀ «اسطورۀ عشق سوار بر دلفین»

(اروس سوار بر دلفین)

یکی از جالب‌ترین یافته‌ها که مقامات وزارت فرهنگ ایتالیا خبر کشف آن را به تازگی اعلام کرده‌اند، مجسمه‌ای سفالی است که «اِروس» (ایزد یونانی عشق) را سوار بر یک دلفین به تصویر کشیده است. اروس دلفین‌سوار مضمونی است که ظاهرا از قرن پنجم قبل میلاد رواج پیدا می‌کند و تصویر آن را در انواع مختلفی از اشیاء متعلق به دوران باستان از جمله جواهرات، موزاییک‌ها و حتی سکه‌ها می‌توان آن را مشاهده کرد.

مقامات وزارت فرهنگ ایتالیا این یافته‌ها را نشان‌دهندۀ اهمیت فوق‌العادۀ شهر پستوم در دوران باستان می‌دانند. اولین دور کاوش‌ها در این منطقه هفتاد سال قبل در دهۀ پنجاه میلادی آغاز شده بود.

فرادید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار