کیست در مقابل تومور: شرایط، تفاوت‌ها و تشخیص
کد خبر: ۲۷۵۶۷۵
تاریخ انتشار: 2023 April 05    -    ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
اکثر مردم نمی‌توانند تفاوت بین کیست و تومور را تشخیص دهند. هر دوی آن‌ها توده‌هایی هستند که در قسمت‌های خاصی از بدن ظاهر می‌شوند و معمولاً برای فرد مبتلا نگران کننده هستند. این به این دلیل است که اکثر مردم بلافاصله آن‌ها را با سرطان مرتبط می‌کنند. در واقع، بسیاری از مردم بر این باورند که تفاوت بین کیست و تومور در این است..

کیست در مقابل تومور: شرایط، تفاوت‌ها و تشخیص (بیتوته)

کیست در مقابل تومور: شرایط، تفاوت‌ها و تشخیص (بیتوته)«تابناک با تو» - دانستن تفاوت بین کیست و تومور مهم است، عمدتاً به دلیل این باور عمومی که کیست خوش خیم است و تومور بدخیم است. این لزوماً اینطور نیست، زیرا هم کیست‌ها و هم تومور‌ها می‌توانند بدخیم باشند. در این مطلب شما را با تفاوت‌های بین تومور و کیست آشنا می‌کنیم.

اکثر مردم نمی‌توانند تفاوت بین کیست و تومور را تشخیص دهند. هر دوی آن‌ها توده‌هایی هستند که در قسمت‌های خاصی از بدن ظاهر می‌شوند و معمولاً برای فرد مبتلا نگران کننده هستند. این به این دلیل است که اکثر مردم بلافاصله آن‌ها را با سرطان مرتبط می‌کنند.

در واقع، بسیاری از مردم بر این باورند که تفاوت بین کیست و تومور در این است که اولی خوش خیم و بی ضرر است، در حالی که دومی بدخیم و کشنده است. این درست نیست برخی از کیست‌ها می‌توانند خطرناک باشند، در حالی که برخی از تومور‌ها می‌توانند خوش خیم باشند.

تفاوت مهم بین کیست و تومور علت آنهاست. همچنین ترکیب و علائمی که ایجاد می‌کنند. اگرچه هر دو از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند، اما حقیقت این است که ماهیت و پیامد‌های متفاوتی دارند.

کیست در مقابل تومور: شرایط، تفاوت‌ها و تشخیص (بیتوته)


کیست‌ها

کیست‌ها، کیسه‌ها یا ساختار‌های کیسه مانندی هستند که حاوی یک ماده گازی، مایع یا ماده نیمه جامد و توسط غشا‌ها یا عفونت احاطه شده اند

کیست‌ها انواع مختلفی دارند. رایج‌ترین آن‌ها موارد زیر است:

• کیست سینه: این کیسه‌های پر از مایع هستند که روی سینه‌ها ظاهر می‌شوند و به راحتی زیر پوست قابل حرکت هستند. اگر زنی در یک سینه کیست‌های زیادی داشته باشد، از بیماری فیبروکیستیک سینه رنج می‌برد.

• کیست‌های فولیکولی: کیسه‌های بافتی پر از مایع که در فولیکول‌های مو تشکیل می‌شوند و عموماً حاوی کراتین هستند. آن‌ها معمولا روی پوست سر تشکیل می‌شوند.

• کیست‌های اپیدرموئید: آن‌ها در اپیدرم، اساساً در قفسه سینه، پشت، گردن و کیسه بیضه تشکیل می‌شوند.

• کیست تخمدان: آن‌ها معمولا در طول تخمک گذاری در تخمدان‌ها تشکیل می‌شوند. آن‌ها گاهی اوقات می‌توانند باعث درد و ناراحتی شوند.

• کیست‌های کبدی: همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، کیسه‌های پر از مایع هستند که در کبد تشکیل می‌شوند.

• کیست کلیه: کیسه‌های پر از مایع که در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند.

کیست‌ها از نظر اندازه متفاوت هستند. گاهی اوقات، آن‌ها بزرگتر از یک گیره کاغذ نیستند، در حالی که سایر کیست‌ها می‌توانند به اندازه یک توپ بسکتبال باشند. هرچه بزرگتر باشند، به دلیل آسیب احتمالی که می‌توانند به اندام‌های مجاور وارد کنند، خطرناک‌تر هستند.

کیست در مقابل تومور: شرایط، تفاوت‌ها و تشخیص (بیتوته)

 

تومور‌ها

تومور‌ها غده‌هایی هستند که از تقسیم سلولی سریع و کنترل نشده به وجود می‌آیند.

تومور‌ها می‌توانند ناشی از بیماری، مشکلات سیستم ایمنی، سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، تماس با برخی سموم یا مواد شیمیایی، تشعشع، چاقی، ویروس‌ها و سایر عوامل باشند.

تومور‌ها می‌توانند خوش خیم، پیش بدخیم یا بدخیم باشند. به عبارت دیگر سرطانی، پیش سرطانی یا سرطانی است. انواع اصلی تومور‌ها عبارتند از:

• لیپوم‌ها: تومور‌هایی که از سلول‌های چربی تشکیل شده اند. آن‌ها زیر پوست قرار دارند و نرم هستند. آن‌ها معمولاً خوش خیم هستند و عموماً در افراد ۴۰ سال و بالاتر ظاهر می‌شوند.

• فیبروم ها: آن‌ها در بافت‌های فیبری یا همبند، اغلب روی یا اطراف رحم تشکیل می‌شوند. آن‌ها تومور‌های خوش خیم هستند.

•آدنوم: آن‌ها در لایه‌ای تشکیل می‌شوند که اندام‌ها و غدد را می‌پوشاند. آن‌ها از بافت اپیتلیال غده‌ای ساخته شده اند. اکثر آن‌ها خوش خیم هستند.

• بدخیم: این تومور‌ها می‌توانند در هر قسمتی از بدن ایجاد شوند. آن‌ها تومور‌های سرطانی هستند.

کیست در مقابل تومور: شرایط، تفاوت‌ها و تشخیص (بیتوته)

تفاوت بین کیست و تومور

همانطور که می‌بینید، چندین عامل تفاوت بین کیست و تومور را تعیین می‌کند. اولی علت است. اگرچه کیست‌ها معمولاً به دلیل انسداد غده یا عفونت ایجاد می‌شوند، تومور‌ها نتیجه رشد بیش از حد سلول هستند.

به همین ترتیب، در حالی که کیست‌ها به طور کلی حاوی هوا، مایع یا یک ماده نیمه جامد هستند، تومور‌ها توده‌های بافت جامد هستند. اگرچه تقریباً همه کیست‌ها خوش خیم هستند، سرطان نیز باعث ایجاد تعداد قابل توجهی کیست می‌شود. کیست‌هایی که حاوی مواد جامد هستند می‌توانند سرطانی باشند.

تفاوت مهم دیگر بین کیست و تومور این است که اولی متحرک است. به عبارت دیگر، تنها با لمس آن‌ها می‌توانید آن‌ها را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کنید. از سوی دیگر، تومور‌ها توده‌های سفت و سختی هستند که نمی‌توانند حرکت کنند. در واقع به نظر می‌رسد که آن‌ها به بدن چسبیده اند.

هم کیست‌ها و هم تومور‌ها می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند و نیاز به ارزیابی پزشکی دارند. خطر یکی یا دیگری به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین، اگر کیست یا تومور دارید، باید آزمایش‌های مناسب را انجام دهید تا تشخیص داده شود.

درمان کیست و تومور به عوامل مختلفی بستگی دارد

مکان، علت و سرطانی بودن آن همگی به تعیین مراحل بعدی کمک می‌کنند.

اکثر کیست‌ها نیازی به درمان ندارند. آن‌ها معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است خود به خود از بین بروند. اما این می‌تواند به محل قرارگیری کیست بستگی داشته باشد. اگر کیست درد دارد یا ظاهر آن را دوست ندارید، برخی از گزینه‌ها برداشتن آن یا تخلیه مایع آن است.

معمولاً می‌توانید اجازه دهید که یک تومور خوش‌خیم باشد، مگر اینکه روی یک اندام حیاتی فشار بیاورد و عملکرد آن را مختل کند، ممکن است نیاز به برداشتن آن باشد. تومور‌های سرطانی به طور کلی نیاز به درمان با جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این درمان‌ها و سایر روش‌ها دارند.

منبع: بیتوته

برچسب ها: تومور ، تفاوت ، کیست ، شباهت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار