دلار ۴۵هزار تومانی به رسمیت شناخته شد!
کد خبر: ۲۷۱۴۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 February 15    -    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
در روزی که بانک مرکزی با اعلام نرخ‌های خود عملا به دلار ۴۵ هزار تومانی و یوروی ۴۸ هزار تومانی رسمیت داد، برخی از لیدری درهم امارات سخن گفتند و سکه هم تلاش کرد خود را به کانال ۲۶ میلیونی نزدیک‌تر کند.

در روزی که بانک مرکزی با اعلام نرخ‌های خود عملا به دلار ۴۵ هزار تومانی و یوروی ۴۸ هزار تومانی رسمیت داد، برخی از لیدری درهم امارات سخن گفتند و سکه هم تلاش کرد خود را به کانال ۲۶ میلیونی نزدیک‌تر کند.

 
 

قیمت دلار و یورو در روز چهارشنبه (۲۶ بهمن) در صرافی ملی جهش قابل توجهی نشان داد و به ترتیب به کانال‌های ۴۵ هزار و ۴۸ هزار تومانی وارد شد.

اسکناس آمریکایی در زمان نگارش این گزارش برای خرید ۴۴ هزار و ۵۷۶ تومان و برای فروش ۴۵ هزار و ۲۱ تومان بود. این در حالی است که روز گذشته قیمت دلار در سایت مذکور در کانال ۴۲ و ۴۳ هزار تومان معامله شده بود.

از سوی دیگر سایت بازار متشکل معاملات ارز ایران دیروز با قیمت حدود ۴۳ هزار تومان برای دلار بسته شد آخرین نرخ اعلام امروز برای هر دلار آمریکا ۴۴ هزار و ۵۷۰ تومان درج شده است. قیمت یورو هم امروز در سایت فوق در حول و حوش ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان گران شد و وارد کانال ۴۷ هزار تومان شد. قیمت یورو امروز در محدوده ۴۷ هزار ۶۰۱ تومان به فروش رسید.

محمدرضا فرزین - رئیس کل بانک مرکزی - در صحبت‌های اخیر خود برای چندمین‌بار از «نرخ‌سازی» عده‌ای در بازار آزاد انتقاد کرده بود و گفته بود: در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه بانکی در حال عرضه ارز هستیم و مردم می‌توانند مراجعه کنند و ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند. او نرخ «واقعی» دلار را کمتر از ۴۳ هزار و ۴۰۰ تومان و یورو را نیز کمتر از ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده و تاکید کرده بود که مردم می‌توانند برای اطلاع از «نرخ واقعی» به سایت بازار متشکل مراجعه و نرخ ارز را در آنجا مشاهده کنند؛ یعنی همان سایتی که حالا به دلار ۴۵ هزار تومانی و یوروی ۴۸ هزار تومانی رسمیت داده است.

حراج هلندی در بازار ارز

افزایش نرخ خرید و فروش ارز در بازار متشکل امروز اتفاقی بود که از آن به عنوان اجرای حراج هلندی در بازار ارز یاد می‌کنند.

به گفته برخی فعالان و کارشناسان ارزی، این اقدام مانع از شکل‌گیری فضای توزیع رانتی ارز می‌شود و با از بین رفت تفاوت نرخ ارز صرافی مجاز با بازار آزاد منجر به شکل‌گیری نرخ واقعی و شفاف در بازار ارز خواهد شد. باید تاکید داشت هدف‌گذاری این نوع حراج در شرایط کنونی، تعیین نرخ اولیه ارز در تهران به‌جای دوبی خواهد بود که می‌تواند مانع از شکل گیری جولان نوسان‌گیران و سفته‌بازان فردایی ارز شود.

بیش از ۴۰ روز قبل فرزین از برنامه‌های ارزی خود رونمایی کرد؛ برنامه‌هایی که در همان گام نخست از تعیین نرخ ثابت ۲۸۵۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی و ضروری در بستر سامانه نیما حکایت داشت و در ادامه نیز فرزین از ورود بانک مرکزی به بازار آزاد ارز با هدف نرخ‌سازی خبر داد.

بعد از مدتی دلار توافقی حذف شد و رئیس کل بانک مرکزی در توئیتر نوشت: «بانک مرکزی با حذف دلار توافقی به دنبال برچیدن رانت به‌وجود آمده بوده است؛ از این به بعد از تمامی صرافی‌ها بدون انجام ثبت‌نام، ارز خود را دریافت کنید؛ به نرخ تابلو، بدون صف.»

سیگنال فرزین به خریداران ارزی در شرایطی بود که سیاست جدید از سوی بانک مرکزی که با افزایش سقف (پنج هزار یورو اسکناس) عرضه ارز با کارت ملی در شبکه صرافی‌ها و شعب بانکی منتخب ارزی همراه بود.

نرخ درهم لیدر بازار ارز

در بازار غیر رسمی هم امروز نرخ دلار بالا رفت. فعالان بازار معتقدند که این روز‌ها نرخ درهم لیدر بازار ارز شده و افزایش قیمت دلار زیر سر نرخ حواله درهم است. قیمت درهم امروز وارد کانال جدید شد و تا اولین مرز مقاومتی پیشروی کرد. درهم در زمان نگارش این گزارش در مقایسه با عصر دیروز در حول و حوش ۴۰۰ تومان بالا رفته بود.

معامله‌گران می‌گفتند تأثیر اقدامات آمریکا در جهت بستن دست ایران از بازار دبی و عراق باعث شده قیمت‌ها صعودی شود.

هرات قد کشید، سلیمانیه وارد کانال جدید شد

هرات امروز قیمت نقدی دلار را اعلام نکرد، اما قیمت دلار فردایی در بازار یاد شده امروز تقریبا ۱ هزار و ۲۰۰ تومان از قیمت نقدی روز سه‌شنبه بالاتر بود. از نگاه تحلیلگران ارزی رشد قیمت دلار فردایی در هرات عامل دیگر تقویت انتظارات صعودی برای اسکناس آمریکایی در تهران است.

در سلیمانیه هم نرخ دلار امروز وارد کانال جدید شد و در مقایسه با روز گذشته تقریبا ۸۵۰ تومان رشد کرده بود.

کاهش قیمت طلا

بازار جهانی طلا امروز شاهد کاهش قیمت اونس طلا بود. فلز گزان بهای جهانی امروز ۱۳ دلار پایین آمد و در محدوده ۱۸۳۶ دلار به فروش رسید.

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلای ۱۸ عیار طبق سایت اتحادیه طلا و ارز در زمان نگارش این گزارش نسبت به روز قبل ۳۰۰ تومان پایین‌تر بود و در محدوده ۲ میلیون و ۱۴۲ هزارو ۷۰۰ تومان به فروش رسید.

عبور سکه از مرز ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی

قیمت سکه امامی امروز همزمان با افزایش قیمت دلار و بدون توجه به کاهش قیمت اونس طلا قد کشید. قیمت سکه دیروز به ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

معامله‌گران می‌گفتند در صورتی که نرخ دلار در بازار امروز رشد کند این امر ممکن است موجب ورود خریداران جدید به بازار شود و سکه به سمت ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان گام بردارد.

قیمت سکه امروز در همین محدوده به فروش رسید. عده‌ای از معامله‌گران می‌گفتند اگر سکه محدوده یاد شده را حفظ کند احتمالا ورود سکه به کانال ۲۶ میلیون تومان هم محتمل خواهد بود.

فرارو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
0
4
ودلتمردان روزه سکوت اختیار نمودن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار