تصویر یخ زده و زیبایی از مریخ که به تازگی منتشر شده است
کد خبر: ۲۶۶۴۷۹
تاریخ انتشار: 2022 December 28    -    ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
تصویری که به تازگی از مریخ منتشر شده، صحنه‌ای یخ‌زده را با نوارهایی از رنگ سرخ و سفید در هم تنیده نشان می‌دهد که تصور یک «سرزمین عجایب زمستانی» در سیاره سرخ را برمی‌انگیزد. این عکس توسط مدارگرد مریخ اکسپرس آژانس فضایی اروپا در ۱۹ مه ثبت شده. یعنی در واقع نمایانگر بهار در نیمکره جنوبی مریخ است و زمانی که یخ مریخ شروع به فروکش کردن است.

تصویر یخ زده و زیبایی از مریخ که به تازگی منتشر شده است (یک پزشک)

تصویر یخ زده و زیبایی از مریخ که به تازگی منتشر شده است (یک پزشک)«تابناک با تو» - تصویری که به تازگی از مریخ منتشر شده، صحنه‌ای یخ‌زده را با نوارهایی از رنگ سرخ و سفید در هم تنیده نشان می‌دهد که تصور یک «سرزمین عجایب زمستانی» در سیاره سرخ را برمی‌انگیزد.

این عکس توسط مدارگرد مریخ اکسپرس آژانس فضایی اروپا در ۱۹ مه ثبت شده. یعنی در واقع نمایانگر بهار در نیمکره جنوبی مریخ است و زمانی که یخ مریخ شروع به فروکش کردن است.

تنها شش روز قبل از اینکه بخش زیادی از زمین سال جدید رخ بنماید، یعنی در ۲۶ دسامبر، سیاره سرخ سال جدید خود را آغاز خواهد کرد که ۶۸۷ روز زمینی طول خواهد کشید.

مریخ دارای چهار فصل زمستان، بهار، تابستان و پاییز است. زمستان مریخ بسیار سردتر از فصل ما است و دمای مریخ به منفی ۶۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

برجسته‌ترین ویژگی در تصویر تازه منتشر شده، دو دهانه برخوردی عظیم است که با لایه‌های متناوب یخ آب و رسوباتی به نام «رسوبات لایه‌ای قطبی» پوشیده شده.

نواحی مرتفع‌تر عاری از یخ به نظر می‌رسند و در سراسر تصویر تپه‌هایی لابلای یخبندان سطحی دیده می‌شود.

دانشمندان فکر می‌کنند که غباری که این تپه‌ها را پر می‌کند تاریک است، زیرا از مواد مدفون شده از آتشفشان‌های باستانی مریخ فوران کرده‌اند سرچشمه می‌گیرد و در نهایت در معرض بادهای قوی مریخی قرار گرفته و به راحتی آن را در سطح سیاره سرخ پخش می‌کند.

سایر نقاط تاریک در تصویر نشان‌دهنده این گرد و غبار و عمل جریان‌های باد هستند. زمانی که دی اکسید کربن یخ زده زیرین مستقیماً به گاز تبدیل می‌شود، فرآیندی که تصعید نامیده می‌شود. این فواره‌ها باعث می‌شوند که آب‌فشان‌های غبار در جو مریخ فوران کنند و لکه‌های تیره روی سطح سیاره بنشینند.

تصویر یخ زده و زیبایی از مریخ که به تازگی منتشر شده است (یک پزشک)

اینها تنها عناصر موجود در تصویر نیستند که توسط تصعید ایجاد می‌شوند. دریاچه‌های خالی که در سطح مریخ فرو رفته‌اند، نمونه‌ای واضح از آن هستند در گوشه سمت چپ بالای تصویر جدید قابل مشاهده است.

در تصویر بهار در نیمکره جنوبی مریخ همچنین ابرهای مه آلود به خصوص در مرکز تصویر قابل مشاهده است، این ابرها حاوی یخ آب هستند و مسیر حرکت آنها تا حدی تحت تأثیر توپوگرافی سطح زمین در زیر آنها است.

در طول زمستان مریخ، دی اکسید کربن در هر دو قطب مریخ به صورت یخ رسوب می‌کند که سپس در بهار ذوب شده و تصعید می‌شود. بازگشت گاز به جو مریخ باعث افزایش فشار اتمسفر و ایجاد بادهای شدید می‌شود. این بادها باعث تبادل زیاد مواد بین سطح و جو مریخ در طول سال مریخی می‌شوند.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: یخ ، یخ زده ، مریخ ، تازگی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار