گلدان ۶۰میلیارد تومانی که در آشپزخانه نگه‌داری می‌شد!
کد خبر: ۲۶۶۴۲۹
تاریخ انتشار: 2022 December 26    -    ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
در اوایل سال ۲۰۲۲ یک گلدان چینی دویست ساله و بی‌نظیر که به خاطر بی‌اطلاعی صاحبش در آشپزخانه نگهداری می‌شد، در یک حراجی به قیمت ۱.۸ میلیون دلار در حراج به فروش رسید.

 به نقل از دروواَتس (Dreweatts)، برگزارکننده‌ی حراج انگلیسی، این دست‌سازه‌ی طلاکاری‌شده‌ی آبی‌رنگ در آغاز حدود ۱۸۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شد اما نهایتا با قیمت خیره‌کنندۀ یک میلیون و هشتصد هزار دلار به فروش رفت. یک پزشک جراح که این گلدان را در دهه‌ی ۱۹۸۰ فقط در ازای چند صد پوند خریده و آن را برای پسرش (فروشنده) به ارث گذاشته بود. اما فروشندۀ گلدان از ارزش واقعی این گنج زیبا کاملا بی‌خبر بود و برای همین آن را به عنوان دکور در آشپزخانه‌اش گذاشته بود؛ در همین آشپزخانه بود که بالاخره یک کارشناس آثار تاریخی آن را شناسایی کرد.

 

این گلدان چینی با ۶۰ سانتی‌متر ارتفاع، مزین به یک مُهرِ شش حرفی در امتداد پایه‌ی آن است که نمایانگر عصر چیان‌لونگ (۱۷۹۵-۱۷۳۶) است. این گلدان با این مشخصات برای دربار امپراتور چیان‌لونگ (ششمین امپراتور سلسله‌ی چینگ) ساخته شده و احتمالاً در ساخت آن از تکنیک‌های نوآورانه‌ی گرمایشی برای رسیدن به این رنگ آبی، طلایی و نقره‌ای استفاده شده است. این گلدان باید در دمای نزدیک به ۲۲۰۰ درجه فارنهایت گرما دیده باشد تا به این رنگ آبی لاجوردی برسد، در حالی که رنگ فیروزه‌ایِ داخلی و طلایی و نقره‌ایِ بیرونی احتمالاً در کوره‌ی مخصوصِ میناکاری خلق شده‌اند.

گلدان ۶۰میلیارد تومانی که در آشپزخانه نگه‌داری می‌شد!

(زیر گلدان منقوش به یک مُهر شش حرفیِ متمایز از دوره چیان لونگ است.)

نام چینی این نوع گلدان «tianqiuping» به معنای «گـلدان گِردِ بهشتی» است که شکل کروی و نقش و نگارهای زیبای آن را توصیف می‌کند. دروواَتس می‌گوید هیچ گلدان گرد بهشتی دیگری با همین طرح‌ها به رنگ طلایی و نقره‌ای وجود ندارد و همین موضوع، گلدان مورد نظر را به شدت خاص و کمیاب کرده است.

مارک نیوستد، مشاور متخصص سرامیک و آثار هنریِ آسیایی در دروواَتس در بیانیه‌ای گفته است برای خرید این گلدان پیشنهادهایی از چین، هنگ‌کنگ، آمریکا و بریتانیا وجود داشت. او ادامه می‌دهد که «نتیجۀ نهایی این حراج نشان می‌دهد که تقاضای زیادی برای این زیبا‌ترین چینی تولیدشده در دنیا وجود داشت. یک نتیجه‌ی شگفت‌آور! ما مفتخریم که فروش آن را در دروواَتس بر عهده داشتیم.»

گلدان ۶۰میلیارد تومانی که در آشپزخانه نگه‌داری می‌شد!

اخیراً برای شمار دیگری از آثار هنریِ کمیابِ نجات‌یافته از گمنامی، قیمت‌های فروش بالایی تعیین شده است. ماه مارس سال گذشته، یک کاسه‌ی چینی آبی و سفیدِ قرن پانزدهمی که در یک حراج خانگی به قیمت ۳۵ پوند خریداری شده بود به قیمت ۷۲۱.۸۰۰ دلار در حراج به فروش رسید. چند ماه بعد، یک ظرف ایتالیاییِ قرن شانزدهمی که در یک کمد کشف شده بود، بیش از ۱.۷ میلیون دلار در یک حراج قیمت‌گذاری شد (تقریباً ۱۰ برابر تخمین اولیه‌ی آن).

فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار