کشف دو تابوت حیرت‌انگیز سربی در یک کلیسا
کد خبر: ۲۶۵۶۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 December 17    -    ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
 محققان طی بررسی آسیب‌های وارده به کلیسای نوتردام پس از آتش‌سوزی، تابوت‌ های سربی حاوی جمجمه اره شده دو مرد را کشف کردند.

 محققان طی بررسی آسیب‌های وارده به کلیسای نوتردام پس از آتش‌سوزی، تابوت‌ های سربی حاوی جمجمه اره شده دو مرد را کشف کردند.

 
 

آتش‌سوزی ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ منجر به ویرانی کلیسای نوتردام پاریس شد. با اینکه این آتش‌سوزی آسیبی جدی به‌این بنای تاریخی مهم وارد کرد، اما سبب شد دو تابوت سربی مرموز در زیر این کلیسا کشف شود.

تابوت‌ها در اوایل سال جاری در حفاری صورت گرفته توسط موسسه ملی باستان‌شناسی فرانسه کشف شدند و قدمت آنها به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد.

باستان‌شناسانی که برای بررسی آسیب‌های وارده به کلیسا و مرمت این بنا رفته بودند، موفق به‌کشف این تابوت‌ها از میان خاکستر و آوار شدند. اخیراً اطلاعاتی در مورد محتویات این تابوت‌ ها به‌دست رسیده‌ است.

اجساد خفته در تابوت های سربی متعلق به‌ چه کسانی هستند؟

 

کشف دو تابوت حیرت‌انگیز سربی در یک کلیسا

به‌گفته روزنامه‌نگار کیم ویلشر از روزنامه گاردین، یکی از جسدهای درون تابوت‌ ها متعلق به‌یک نجیب‌زاده جوان و دیگری مربوط‌ به‌یک کشیش نخبه است. یک پلاک برنجی بر روی تابوت کشیش تأیید می‌کند که جسد متعلق به‌یکی از رهبران مذهبی سابق نوتردام به نام «آنتوان د لا پورت» است که در سال ۱۷۱۰ در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

از آنجایی که د لا پورت به بازسازی این کلیسای معروف کمک کرده بود، شخصیتی کاملاً محترم محسوب می‌شد و اکنون نیز تابلویی از او در موزه لوور آویخته شده است.

هویت صاحب جسد دیگر هنوز مشخص نیست و مانند یک راز باقی مانده است. به نظر می‌رسد این جسد بی‌نام و نشان در سنین بین ۲۵ تا ۴۰ سالگی درگذشته و باتوجه به نحوه تدفین برجسته‌اش می‌توان نتیجه گرفت که جزو شخصیت‌های مهم در زمان خود بوده است.

 

کشف دو تابوت حیرت‌انگیز سربی در یک کلیسا

با بررسی استخوان‌های باقی مانده از این فرد ناشناس، محققان مدت زمانی که او بر روی اسب سپری کرده است را تخمین زده و دریافتند که او یک سوارکار باتجربه بوده است؛ به‌همین دلیل به‌او لقب Le Cavalier به معنای سوارکار را دادند.

اریک کروبزی، استاد انسان‌شناسی زیستی در دانشگاه تولوس سوم فرانسه، برای نظارت بر تابوت های سربی کشف شده در محل اکتشاف حضور داشت. او پس از نظارت‌های کلی اعلام کرد که این فرد ناشناس در هنگام مرگ در وضعیت جسمانی بدی بوده و مرگ سختی داشته است.

بیشتر دندان‌های Le Cavalier از بین رفته و استخوان‌هایش نشانه‌هایی از جراحت را نشان می‌دادند. ظاهراً روشی که جمجمه‌اش را اَره و سینه‌اش را برای مومیایی کردن باز کرده بودند، در دفن اشراف رایج بوده است. برخی از جنبه‌های اسکلت این مرد باعث شد که کروبزی احتمال بدهد این مرد بر اثر مننژیت مزمنِ ناشی از سل مرده باشد.

کشف دو تابوت حیرت‌انگیز سربی در یک کلیسا

بنابراین بدیهیست که هر دوی این اجساد در دوره‌ی خود شخصیت‌های مهم و اشراف‌زاده‌ای بودند که در کلیسای جامع نوتردام آنهم در تابوت های سربی دفن شدند. اما یک تفاوت بزرگ بین اجساد این افراد وجود دارد.

همانطور که گفته شد، باقیمانده‌های جسد Le Cavalier نشان از مرگ سخت او می‌دهند، اما در مقایسه، دلا پورت هنگام مرگ بسیار سالم‌تر به نظر می‌رسید. حتی در سن 83 سالگی، دندان‌های این کشیش اعظم در شرایط کاملا سالمی بوده‌اند.

تنها نشانه بیماری که در بدن پیرمرد خودنمایی می‌کرد انگشت شست پای او بود. کروبزی اعلام کرد که به‌نظر می‌رسد کشیش پیش‌از مرگ به نقرس مبتلا بوده است. این یک بیماری آرتریت محسوب می‌شود که افراد سلطنتی و اشراف‌زاده به‌آن دچار می‌شوند. فرد در اثر زیاده‌روی در خوردن گوشت، غذاهای دریایی و الکل به نقرس مبتلا می‌شود.

در زمان‌های گذشته، تابوت‌ های سربی اقلامی لوکس محسوب می‌شدند که تنها ثروتمندان به آنها دسترسی داشتند. یکی از تابوت های کشف شده ساختاری شبیه به بدن انسان دارد و دیگری مربعی شکل است. شیوه‌‌ی تولید و آلیاژ استفاده شده در ساخت این تابوت های سربی نیز متفاوت است.

اجساد کشف شده در تابوت های سربی چه سرنوشتی خواهند داشت؟

محققان در موسسه ملی باستان‌شناسی فرانسه قصد دارند این دو جسد کشف شده را بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و با کسب اطلاعات بیشتر متوجه شوند این مردان دقیقا چه‌کسانی بودند و چگونه در آن زمان می‌زیستند.

به‌همان اندازه که کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اجساد ممکن است برای دانشمندان و مورخان جالب باشد، برای مردم فرانسه نیز حائز اهمیت است. طبق قوانین فرانسه، اجساد یافت شده در تابوت ها جزو آثار باستانی طبقه‌بندی نمی‌شوند و در واقع بقایای انسان‌هایی هستند که باید با احترام با آنها رفتار شود.

تیم باستان‌شناسی فرانسه قصد دارد به این قوانین احترام بگذارد و هنگامی که کار دقیق با اجساد موجود در تابوت های سربی تمام شد، آنها را یک‌بار دیگر در مکانی آرام به خاک بسپارند.

گجت نیوز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جهان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
0
0
خوب که چی بنظر شما ما چکار بکنیم حالا ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار