آیا همه حسودان آدم‌های بدی هستند؟
کد خبر: ۲۶۴۹۰۷
تاریخ انتشار: 2022 December 10    -    ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
bato-adv
bato-adv
حسادت مربوط به انسانهاست و حسرت و غبطه مربوط به اشیاء است، هیچ یک از این پاسخ ها تصویر روشنی از تفاوت بین حسادت و غبطه به‌ دست نمی‌دهد

حسادت مربوط به انسانهاست و حسرت و غبطه مربوط به اشیاء است، هیچ یک از این پاسخ ها تصویر روشنی از تفاوت بین حسادت و غبطه به‌ دست نمی‌دهد

 

آیا همه حسودان آدم‌های بدی هستند؟

بهمن بهمنی-روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه می‌گوید: برداشت غلط از این احساس‌ها باعث سو تفاهم‌های جدی در ارتباط با خود و دیگران می‌شود.

- کار وقتی خراب می‌شود که برچسب اشتباهی به یک تجربه عاطفی بزنند و آن را حسادت بنامند. افراد زیادی هنگام حسادت کردن، از خود بیزار می‌شوند.

-غبطه چه فرقی با حسادت دارد؟

وقتی که در داشته‌های دیگران و یا چیز خوبی که دیگران دارند و من ندارم احساس غبطه کنم (ای کاش من هم این امکان یا ویژگی را داشتم) و این حس که ای کاش طرف مقابل نداشته باشد را ندارم (شما داری و کاش من هم داشته باشم) به معنای غبطه خوردن است.

- غبطه احساس بدی نیست و باعث دردسر نمی‌شود و می‌تواند باعث رشد و درک عمیق انسان گردد.

-حسرت یعنی به گذشته خودم بیاندیشم و برداشتم این باشد که فرصت‌های زیادی را خراب کرده ام، امکانات و مقدورات زیادی را بی ثمر گذاشته ام و فرصت‌ها را سوزانده ام.

-حسرت رنج آورترین حس بشر

اگر از حسرت به عنوان عبرت استفاده کنیم و الان خود را، با تکرار نکردن الگوهای غلط، سامان دهیم بسیار خوب و سازنده عمل کرده ایم.

-آینده چیزی جز الان های درست نیست.

-حسادت بدخواهانه و رنج آور است و با آسیب‌های درونی همراه است. درصورت بروز حسادت افراد باید شروع به مدیریت آن کنند و به خودشان بگویند من باید این فکر بد را مدیریت کنم، من صاحب فکر بد هستم اما خودم بد نیستم.

- اگر حسی را در خودمان نشناسیم، نمی‌توانیم در وجود دیگری آن را پیدا و شناسایی کنیم، من اگر خودم حسادت نکرده باشم نمی‌توانم آن را در وجود دیگری شناسایی کنم و تا با این احساس‌ها آشنا نشویم، نمی‌توانیم پاسخ مناسبی برای آنها پیدا کنیم.

-کسانی که حسادت را تجربه می‌کنند لزوماً آدم‌های بدی نیستند، آنها باید این حس را بشناسند و بدانند که این حس اصیلی نیست و با مدیریت این حس نامناسب آن را به رفتار درست تبدیل کنند.

بهمنی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان احساس حسادت را به غبطه تبدیل کرد، افزود: لازم است که خود را بد نبیند و وقتی این احساس ناخوشایند را تجربه می‌کند در همان لحظه از چیزهای خوبی که در زندگی دارد، یاد کند و پاسخ به این حس را به دست گیرد و خیرمند رفتار کند و تکرار کند این احساس درونی حسادت، در شأن من نیست و من این حس را به رفتار تبدیل نکرده ام و می‌توانم آن را به خیر خواهی تبدیل کنم.

محیا نیوز

bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv