روایت افسر سابق ارتش آمریکا از جزئیات مرگ بن لادن
کد خبر: ۲۵۹۵۶۸
تاریخ انتشار: 2022 October 15    -    ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
bato-adv
bato-adv
افسر ارتش آمریکا که شلیک مستقیم به سرکرده سابق القاعده را انجام داده در مصاحبه‌ای به تشریح این عملیات پرداخت.
 رابرت اونیل، افسر سابق ارتش آمریکا که به همراه یک تیم از تفنگداران دریایی آمریکا در عملیات قتل اسامه بن لادن، سرکرده سابق القاعده شرکت داشت و خود تیر خلاص را به او شلیک کرده در مصاحبه‌ای به تشریح این عملیات در می ۲۰۱۱ پرداخت.
 
او در مصاحبه با الیوم السابع گفت: نخستین اشتباهی که برای ما اتفاق افتاد، فرود بالگرد در حیاط جلویی خانه اسامه بن لادن بود. ما در جای اشتباهی قرار داشتیم و مردان القاعده در حال دفاع از خود بودند و با آن‌ها تبادل آتش داشتیم. تبادل آتش دیگری نیز در راه پله‌های خانه بن لادن صورت گرفت.
 
او درباره نقشش در این عملیات و لحظه شلیک تیر به سوی بن لادن گفت: در بالای طبقه سوم خانه اسامه بن لادن و همسرش امل بن لادن را دیدم و چون بین دو طرف تبادل آتش می‌شد، من فرض کردم که اگر فردی  قرار باشد در این میان جلیقه انفجاری به تن داشته باشد، اسامه بن لادن خواهد بود. از نحوه گذاشتن دستش بر روی کتف همسرش به نظر می‌رسید که می‌خواهد او را به طرف من هل دهد تا مرا تهدید کند. در آن لحظه فکر کردم که آن زن کمربند انفجاری را منفجر خواهد کرد و کل اتاق منفجر خواهد شد. البته بعد از آن معلوم شد که آنها جلیقه انفجاری بر تن نداشتند.
 
این افسر آمریکایی پیش از این گفته بود که زنی که محل حضور بن لادن را مشخص کرد یکی از زنان سیا بود.
 
اونیل در پاسخ به این سوال که چرا به جای دستگیری بن لادن و استفاده از اطلاعاتش، او را به قتل رسانده گفت: به دلیل سطح بالای تهدید و نگرانی از این‌که او خود یا منزلش را منفجر کند تا همه ما بمیریم، این تصمیم را گرفتیم. اگر او تنها و بدون لباس بود و دستهایش را بالا برده بود، من به جای کشتن، او را دستگیر می‌کردم اما روشی که من با او روبرو شدم، فرق داشت.کمتر از یک ثانیه وقت داشت که موضع خود را نشان دهد، اما این کار را نکرد و مجبور شدم به او شلیک کنم.
 
او درباره علت عدم انتشار عکس هایی از صحنه مرگ بن لادن افزود: نمی‌دانم چرا آن عکس‌ها را منتشر نمی‌کنند. درست است که چند عکس گرفته شده از کشته شدن او تا حدی دلخراش است اما من فکر می کنم که انتشار این تصاویر می‌تواند خیال برخی را راحت کند زیرا می‌دانم که برخی می گویند که اساسا چنین اتفاقی نیفتاده است.
 
او به عنوان یک افسر سابق ارتش آمریکا که دستکم در ۴۰۰ عملیات نظامی این ارتش در کشورهای مختلف شرکت داشته، درباره اینکه آیا حمله آمریکا به عراق درست بود، گفت: من فکر می‌کنم که این تصمیم درستی نبود. من بخشی از آن بودم اما به گذشته که نگاه می‌کنم، فکر می‌کنم که آنها از آنچه در ۱۱ سپتامبر رخ داد، سوء استفاده کردند. این تصمیم عواقب زیادی برای بسیاری از مردم داشت که ضرورتی نداشت.
 

باشگاه خبرنگاران

bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv