خَرج‌وبَرج عجیب حیوان خانگی؛ توپ گربه ۵میلیون
کد خبر: ۲۵۴۶۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 August 24    -    ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
روزنامه هم میهن در گزارشی در شماره امروز خود به بررسی هزینه‌‌های نگهداری حیوانات خانگی در ایران پرادخته است.

روزنامه هم میهن در گزارشی در شماره امروز خود به بررسی هزینه‌‌های نگهداری حیوانات خانگی در ایران پرادخته است.

 
 

در بخشی از این گزارش آمده:

خَرج‌وبَرج عجیب حیوان خانگی؛ توپ گربه ۵میلیون

* چندروز پیش بود که پیام محبی، رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران گفت، از هر  ۱۰ایرانی، یک‌نفر حیوان خانگی دارد و آمار حیوانات‌خانگی از نوع سگ و گربه را در ایران حدود شش تا هشت‌میلیون تخمین زد. تعدادی از فعالان حقوق حیوانات معتقدند، آمار نگهداری از حیوانات‌خانگی در بسیاری از کشورهای دنیا به‌مراتب بالاتر از ایران است و اگر نگه‌داشتن حیوانات‌خانگی در ایران مشکلاتی را برای بعضی از شهروندان به‌وجود می‌‌آورد تنها به‌دلیل بی‌‌قانونی در زمینه حقوق‌حیوانات و عدم پیگیری صحیح این مشکلات است.

* جدا از این، نگهداری از حیوانات‌خانگی هزینه‌‌هایی دارد که اگر در پرداخت برخی از آن‌‌ها کوتاهی شود، کیفیت زیست حیوان به‌شدت افت می‌‌کند. به‌طور کل هزینه‌‌های نگهداری از گربه‌‌های خانگی شامل هزینه‌‌های اولیه مثل خرید سرویس بهداشتی، جای خواب و سایر لوازم گربه، هزینه‌‌های خوراک، هزینه‌‌های تعویض خاک و هزینه‌‌های پزشکی مثل چکاپ، عقیم‌‌سازی، داروهای ضدانگل و واکسیناسیون می‌‌شود.

* غذا و لوازم بهداشتی جزو هزینه‌‌های همیشگی‌‌ است. براساس بررسی‌‌های هم‌‌میهن، به‌طور میانگین هر گربه و سگ با وزن پنج‌کیلو به‌طور روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم و به‌طور متوسط در هرماه هفت‌ تا هشت‌کیلو غذا می‌‌خورد. قیمت غذای گربه در انواع مختلف ایرانی و خارجی متغیر است و به‌طور حدودی از کیلویی ۵۰ تا ۶۰۰هزار تومان می‌‌شود. مژگان که سرپرست یک گربه است در گفت‌‌وگو با هم‌‌میهن درباره هزینه‌‌های دائمی گربه می‌‌گوید: «من به گربه‌‌ام غذای خارجی می‌‌دهم و هزینه آن در ماه حدود ۳۰۰هزار تومان می‌‌شود.

* هر دوماه یک‌بار نیز ۵۰هزار تومان بابت خرید خاک هزینه می‌‌کنم. هزینه‌‌ای که هر سه‌ماه یک‌بار بابت ویزیت و قرص ضدانگل می‌‌پردازم حدود ۲۵۰هزار تومان می‌‌شود. سالانه نیز هزینه واکسن سه‌‌گانه و هاری تقریبا یک‌میلیون تومان می‌‌شود».

* اشکان هم سرپرست یک گربه است: «هزینه‌‌های نگهداری از گربه می‌‌تواند به‌شدت متغیر باشد. بعضی افراد برای گربه خود غذای ‌‌تر آماده و مالت آماده می‌‌گیرند، اما خود من برای کاهش هزینه‌‌ها، پودرمالت می‌‌گیرم و برای گربه‌‌ام مالت درست می‌‌کنم. به همین دلیل هزینه‌‌ها هم می‌‌تواند پایین و معقول باشد و هم به یک تا  1.5 میلیون تومان در ماه برسد. قیمت اسباب‌‌بازی‌‌ها نیز متفاوت است.

* به‌طور مثال توپ و طناب‌آموزشی ۱۴۰هزار تومان و تونل بازی گربه حدود ۴۵۰هزار تومان است. حتی برخی اسباب‌‌بازی‌‌ها تا پنج‌میلیون تومان هم می‌‌رسد. قیمت لانه گربه نیز از ۱۰۰هزار تومان شروع می‌‌شود و به چندمیلیون تومان هم می‌‌رسد. من برای گربه‌‌ام ماهانه ۳۵۰ تا ۴۰۰هزارتومان هزینه می‌‌کنم».

* درباره سگ‌‌های‌خانگی، نژاد سگ عامل‌مهمی در میزان هزینه‌‌های نگهداری از آن‌‌هاست. به‌طور معمول هزینه‌‌های نگهداری از سگ شامل هزینه‌‌های اولیه و وسایل مثل خرید باکس حمل، اسباب‌‌بازی، طناب کنفی، لوازم بهداشتی، قلاده سگ، هزینه‌‌های پزشکی، بیمه درمانی و واکسیناسیون سگ، هزینه غذای ماهانه و هزینه‌‌های خدمات آرایشی و پیرایشی سگ مثل کوتاه‌‌کردن موها و ناخن‌‌گرفتن می‌‌شود. البته می‌‌توان به هزینه‌‌هایی مثل نگهداری آن‌‌ها در پانسیون هنگام سفر کردن سرپرست‌حیوان یا کاشت میکروچیپ هم اشاره کرد. هر کیلو غذای سگ از حدود ۵۰ تا ۵۰۰‌هزار تومان و بیشتر فروخته می‌‌شود.

* سولماز که سرپرست سگی با نژاد اشپیتز تریر است می‌‌گوید: «هزینه سگ من این روزها خیلی گران شده است. غذای خشک خارجی نسبت به غذای ایرانی، تفاوت قیمت زیادی دارد. درمجموع با احتساب هزینه‌‌های پزشکی و درمانی، هزینه ماهانه‌‌ای که سگ من دارد حدود یک‌میلیون تومان می‌‌شود».

* خوراک اصلی خرگوش، یونجه و پلت و خوراک اصلی خوکچه هندی نیز پلت است. این حیوانات در کنار این غذاها می‌‌توانند بعضی میوه‌‌ها و سبزیجات را هم بخورند. این حیوانات در هر دوماه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تومان هزینه خوراک دارند. هزینه اولیه آن‌‌ها نیز به خرید قفس، جای ادرار و بستر برمی‌‌گردد که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان می‌‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
1
7
به تو چه
تو پولت رو فقط خرج خودت بکن اون دوست داره با حیوان خانگی اش شریک بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار