ابزار ساده برای بررسی دستگاه گوارش با کمک اینکاها
کد خبر: ۲۴۰۵۷۶
تاریخ انتشار: 2022 March 29    -    ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
مدت‌ها قبل از اینکه رایانه‌ها وجود داشته باشند، مردم اینکا با استفاده از نخ‌ها یا رشته‌های گره‌دار معروف به کیپو quipu، داده‌ها را جمع‌آوری می‌کردند و سوابق خود را نگه می‌داشتند. جالب است که این فناوری باستانی، سیستم جدیدی را برای ارزیابی مشکلات گوارشی ایجاد کرده که به طور قابل توجهی ارزان‌تر از روش‌های معمول است.

فناوری الهام گرفته از اینکاها ممکن است ابزار ساده‌تری برای بررسی دستگاه گوارش ایجاد کند

فناوری الهام گرفته از اینکاها ممکن است ابزار ساده‌تری برای بررسی دستگاه گوارش ایجاد کند«تابناک با تو» - مدت‌ها قبل از اینکه رایانه‌ها وجود داشته باشند، مردم اینکا با استفاده از نخ‌ها یا رشته‌های گره‌دار معروف به کیپو quipu، داده‌ها را جمع‌آوری می‌کردند و سوابق خود را نگه می‌داشتند. جالب است که این فناوری باستانی، سیستم جدیدی را برای ارزیابی مشکلات گوارشی ایجاد کرده که به طور قابل توجهی ارزان‌تر از روش‌های معمول است.

هنگامی که ما غذا را هضم می‌کنیم، تکه‌های غذا توسط موجی از انقباضات متوالی ماهیچه‌ها در دستگاه گوارشبه پایین رانده می‌شوند. اگر این انقباض‌ها هماهنگ نباشند – یا اصلاً اتفاق نیفتند – مشکلاتی مانند سوزش سر دل، یبوست و سندرم روده تحریک‌پذیر ممکن است رخ دهد.

به منظور بررسی مشکلات دستگاه گوارش، یک دستگاه لوله‌ای انعطاف‌پذیر و طویل که به عنوان کاتتر مانومتری، از بینی بیمار وارد می‌شود و وارد مری و معده او می‌شود تا فشار‌های لوله گوارش در هر قسمت سنجیده شود.

فناوری الهام گرفته از اینکاها ممکن است ابزار ساده‌تری برای بررسی دستگاه گوارش ایجاد کند

مجموعه‌ای از حسگر‌ها در طول کاتتر تغییرات فشار را در دستگاه گوارش تشخیص می‌دهند و داده‌ها را بر روی صفحه کامپیوتر متصل ارسال می‌کنند.

این یک سیستم بررسی موثر است، اما نسبتا پرهزینه است. علاوه بر این، این کاتتر را نمی‌توان در اتوکلاو معمولی ضدعفونی کرد و بایدبا مواد شیمیایی استریل شود.

به منظور یافتن جایگزینی ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر، تیمی پژوهشی در MIT چیزی را توسعه دادند که به عنوان مبدل فشار با قابلیت فلزی مایع با الهام از QUipu یا QUILT نامگذاری شده.

این دستگاه شامل یک لوله سیلیکونی نازک است که با یک فلز مایع (گالیوم-ایندیوم) پر شده است و در هر دو انتهای آن مهر و موم شده. لوله در فواصل ۱ سانتی متر از یکدیگر گره‌های متعددی دراد، که همان فاصله حسگر‌های روی یک کاتتر مانومتری است. مانند کاتتر مانومتری روتین، دستگاه QUILT هم از طریق بینی وارد دستگاه گوارش می‌شود.

هنگامی که عضلات بر یکی از‌گره‌ها فشار وارد می‌کنند، این فشار باعث افزایش مقاومت الکتریکی فلز در داخل گره می‌شود. این تغییر را می‌توان از طریق یک مولتی متر متصل به انتهای خارجی کویل اندازه‌گیری کرد و به رایانه فرستاد.

برای اینکه بگوییم انقباض در کجای دستگاه گوارش رخ می‌دهد، می‌توان لوله‌های متعددی را – هر یک با آرایش‌های فضایی متفاوتی از‌گره‌ها – به طور همزمان وارد کرد.

در آزمایش‌های روی حیوانات، از این دستگاه برای اندازه‌گیری فشار مری و نیز رفلکس بازدارنده آنورکتال استفاده شده. در هر دو مورد، نتایج نهایی مشابه کاتتر مانومتری بوده‌اند. از آنجایی که QUILT می‌تواند در برابر دمای بالا مقاومت کنند، می‌تواند در اتوکلاو استریل شود. گفته می‌شود. تازه آنقدر ارزان هستند که می‌توان از آن‌ها به صورت یک بار مصرف هم استفاده کرد.

توجه داشته باشید که روش جدید به هیچ عنوان جایگزین آندوسکوپی یا کولونوسکوپی نیست و تنها به عنوان جایگزین مانومتری می‌تواند مطرح شود.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار