پسماندی که گوشت و لبنیات را ارزان می‌کند!
کد خبر: ۲۴۰۰۵۲
تاریخ انتشار: 2022 March 21    -    ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
bato-adv
bato-adv

زباله ها و پسماندها به شدت برای محیط زیست مضرر هستند و آثار جبران ناپذیری روی طبیعت می‌گذارند، از جمله این آسیب ها می‌توان به آلودگی، زشتی و کثیفی محیط زیست، تجمع انواع بیماری ها، آلوده شدن محیط زندگی حیوانات و بیمار یا تلف شدن آنها و دیگر پیامدهایی که خطرناک تر هستند اشاره کرد.

پسماندی که گوشت و لبنیات را ارزان می‌کند!

اگر از بحث پسماند خارج شویم و کمی بازتر بیندیشیم، به موضوعی می‌رسیم که می‌توان آنرا به موضوع پسماند وصل کرد یعنی بتوان با زباله های دوریختنی که عوارض رهاسازی آنهارا در بالاتر گفتیم، کارهای بزرگی انجام داد.

گرانی گوشت و لبنیات کنترل شدنی است؟

یکی از مهم ترین موضوعاتی که این روزها مورد توجه و بحث در کشور است، موضوع گرانی گوشت و مرغ و البته لبنیات است، گرانی گوشت گاهی به موضوعاتی همچون کمبود نهاده های دامی و خشکسالی مربوط می‌شود که از طرفی این کمبود ها و خشکسالی ها منجر به افزایش قیمت دام ها و البته لبنیات می‌شود.

چون دامدار نهاده دام هایش را گران تر از قبل خریداری می‌کند و در نتیجه این گران خریدن نهاده ها روی قیمت گوشت و لبنیات نیز تاثیر گذار خواهد بود.

اما یک راه بسیار عجیب اما شدنی برای کنترل این موضوع وجود دارد که به آن تولید خشکاله می‌گویند، خشکاله به راحتی آب خوردن حتی در خانه و به صورت خانگی هم تولید می‌شود و هیچ سختی در تولید آن وجود ندارد.

به راحتی چشم برهم زدنی همه ما می‌توانیم در خانه خشکاله تولید کنیم و آنرا به دامداران هدیه کنیم تا تاثیرات مثبت و خوب آنرا پس از یک دوره کوتاه مشاهده کنیم.

خشکاله به انواع پوست هایی گفته می‌شود که تر هستند مثل پوست تمام میوه ها و پوست سیب زمینی به غیر از آجیل ها و پوست های سخت مثل پوست گردو و بادام و پسته و تفاله چای، این پوست ها خشک و تبدیل به خشکاله می‌شوند و در اختیار دامداران قرار می‌گیرند.

شاید برای شما سوال شود تولید این خشکاله ها چه نفعی برای ما و دامداران دارد؟ باید بگویم در واقع نفع این موضوع کاملا به صورت زنجیره وار از دامدار به خودمان می رسد و در نهایت سود انجام این کار روی کیفیت زندگی خود ما اثر می‌گذارد.

گروهی زاده شده از دل مردم برای نجات طبیعت

میلاد لطفی گفت: راه اندازی گروه به اردیبهشت ۱۴۰۰ برمی‌گردد، چیزی که همیشه مرا اذیت می‌کرد زباله هایی بود که در طبیعت ریخته می‌شد تا اینکه روزی بنده به همراه خانواده به یکی از مناطق گردشگری اطراف مشهد رفته بودیم و آنجا بود که دیگر نتوانستم تحمل کنم و به همسرم گفتم بیا باهم زباله های اینجارا تا جایی که می‌توانیم پاکسازی کنیم.

مدیر گروه ردپای سبز گفت: زمانیکه ما کار پاکسازی طبیعت را تاحدی تمام کردیم من تصویری از این کار را در فضای مجازی خودم منتشر کردم و بازخورد های خوبی هم گرفتم و همین اتفاق سرآغاز تشکیل گروه ردپای سبز بود.

او می‌گوید: در ابتدا شاید تعداد بچه هایی که در این کار همراه ما بودند کمتر از انگشتان یک دست بود اما رفته رفته و با شناخت بیشتر گروه این تعداد افزایش یافت و اکنون بیشترین رکود ما ۱۲۰ نفر در یک برنامه پاکسازی است که فکرم میکنم تاکنون حدود ۲۰ الی ۳۰ مکان گردشگری در اطراف مشهد به دستان بچه های گروه ردپای سبز پاکسازی شده است.

لطفی گفت: هرزمان برای پاکسازی منطقه ای می‌رویم بازخورد مردم برایمان خیلی زیبا است، زمانیکه مردم متوجه می‌شوند ما یک گروه مردمی هستیم که برای پاکسازی می‌آییم، بسیار مارا همراهی می‌کنند و در کنار ما هستند که همین موضوعات سبب می‌شود ما بیشتر و بهتر از قبل کارمان را انجام دهیم.

مدیرگروه ردپای سبز گفت: حتی پیش آمده است که در حین انجام فعالیت پاکسازی محیط زیست، خانواده های دیگری که در آنجا حضور داشتند نیز به کمک ما آمده اند و در کنار ما محیط را پاکسازی کرده اند و واقعا این اتفاق انرژی مضاعفی را به من و گروهم می‌دهد.

از پاکسازی محیط زیست تا تولید خشکاله

او گفت: همانطور که مستحضر هستید در روز همه ما زباله های تر زیادی مثل انواع پوست میوه ها تولید می‌کنیم که از نظر ما هیچ خاصیتی ندارند و در نهایت به سطل آشغال های ما روانه شده و آخرین مقصدشان هم زباله گاه هااست، البته این زباله ها و پسماندها به دلیل آنکه تر هستند اگر مدتی درحال تجمع یک جا بمانند، شیرابه تولید می‌کنند که این شیرابه بسیار برای خاک، آب های زیرزمینی و حتی سلامتی خود ما سمی و خطرناک است.

لطفی گفت: اما ما می‌توانیم با یک حرکت بسیار ساده از این همه آلودگی در محیط اطراف خود جلوگیری کنیم و این زباله هارا به یک پسماند ارزشمند تبدیل کنیم.

مدیرگروه ردپای سبز می‌گوید: پوست انواع میوه ها مثل پرتقال، انار، موز، سیب به علاوه پوست سیب زمینی که در طول روز اکثر ما آنهارا تولید می‌کنیم، اگر خشک شوند مجموعه ای به نام خشکاله به ما می‌دهند، البته تفاله چای و پوست های سخت مثل پوست آجیل ها و تخم مرغ اینجا به کار نمی‌آیند و نباید آنان را در دسته خشکاله ها قرار دهیم.

او گفت: این خشکاله ها در مرحله بعدی پس از خشک شدن به دست دامداران می‌رسد و می‌تواند بخشی از غذای دام آنها را تامین کند، در نتیجه دامدار برا تهیه غذای دام خود در مواقع خشکسالی و کمبود نهاده های دامی به مشکل بر نمی‌خورد و این موضوع اگر در طولانی مدت ادامه دار باشد می‌تواند هم به نفع دامدار و هم به نفع خود ما درجهت ثبات قیمت گوشت و لبنیات باشد.

لطفی گفت: خوشبختانه هم اکنون این کار از بچه های گروه ردپای سبز آغاز شده است و نزدیک به ۴۰ خانواده در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند و امید داریم به لطف خدا این کار ادامه دار باشد و با تبلیغات زیاد افراد بیشتری در این حرکت مارا یاری کنند.

 

مدیرگروه ردپای سبز گفت: در واقع با این کار زباله های تولیدی هرخانه ای به صفر می‌رسد و شاید جز پسماند بسیار اندک چیز دیگری در این چرخه قرار نگیرد، چراکه در کنار تولید خشکاله هر خانواده از مبدا زباله های دیگر خود را نیز تفکیک می‌کند که هرکدام از انواع این زباله های تفکیک شده به چرخه تولید برگشته و تا حد زیادی از رهاسازی آنها در طبیعت جلوگیری می‌شود.

او می‌گوید: حتی همان پوست تخم مرغ و تفاله چای هم اگر با روشی خاص باهم مخلوط شود می‌توانند به یک کود خوب برای گیاهان و گلدان های ما در خانه تبدیل شود که خب گل و گلدان را بازهم اکثر ما در خانه هایمان داریم.

ریه های زمین نیازمند تنفس هستند

مدیرگروه ردپای سبز گفت: چند وقتی است که به دنبال تهیه کیسه های پارچه ای خرید هستیم تا بتوانیم به تولید بیشتری از این کیسه ها دست پیدا کنیم و بین مغازه دارها پخش کنیم، بالاخره برای فرهنگ سازی باید از خودمان شروع کنیم تا بتوانیم جمع کثیری از مردم را با خود همگام سازیم.

او گفت: این کیسه های پارچه می‌تواند جلوی استفاده بیش از اندازه از کیسه های پلاستیکی را بگیرد و همینطور قابل شست و شو هستند و می‌توان تا مدت های طولانی این کیسه را داشت و برای انواع خرید ها از آنها استفاده کرد.

لطفی گفت: پلاستیک ها موادی غیرقابل تجزیه هستند و برای تنفس زمین بسیار مضرر اند، متاسفانه حجم کیسه های پلاستیکی که روزانه در کشور ما و در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار بالا است و رقم غیرقابل انکاری است و همین موضوع سبب شد تا گروه ما به عنوان یک بخش خیلی کوچک از کسانیکه روی زمین زندگی می‌کنند و از این نعمت بهره می‌برند، این حرکت را آغاز کنیم.

مدیرگروه ردپای سبز معتقد است، گروه ما با این امید این کار را شروع کرده است که بتواند تاثیرات مثبتی در آینده روی کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی داشته باشد و روز به روز افراد بیشتری به این حرکت بپیوندند بالاخره حتی اگر یک کیسه پلاستیکی هم از روی زمین کم شود، بازهم به اندازه همان یک کیسه پلاستیکی زمین بیشتر میتواند نفس بکشد.

ردپای سبز، گروهی مردمی و فعال است

مجید غلامی گفت: گروه ردپای سبز مثل سایر گروه های محیط زیستی، بسیار فعال و کوشا است و از دل مردم زاده شده است، همچنین تاکنون مکان های زیادی را از زباله پاکسازی کرده اند که این خیلی ارزشمند است.

رئیس اداره محیط زیست طرقبه و شاندیز گفت: این گروه در ادیبهشت 1400 تشکیل شد و از همان روزها هم کار خود را هرچند در سطح کوچک آغاز کرد.

او گفت: از تابستان پارسال گروه ردپای سبز ارتباط خوبی با اداره حفاظت محیط زیست طرقبه و شاندیز گرفت و ماهم در تمام این مدت سعی کردیم در کنار این گروه باشیم و آنان را در این مسیر در حد توانایی خودمان یاری کنیم، به دلیل رفت و آمد زیاد در طرقبه و شاندیز و تجمع جمعیت در این منطقه به مراتب آلودگی های زیست محیطی هم بیشتر است.

غلامی گفت: به همین دلیل این گروه بیشتر تمرکز خود را در این منطقه گذاشته است و تا به حال اکثر نقاط طرقبه و شاندیز را پاکسازی کرده اند که خوشبختانه از تابستان پارسال ما هم همراه این گروه شده ایم و در بخش های مختلف کار این گروه، سعی می‌کردیم حمایت شهرداری منطقه و دیگر ارگان ها راهم در جهت کمک به تسریع در کار این گروه بگیریم.

رئیس اداره محیط زیست طرقبه و شاندیز گفت: این گروه بعضی از زباله هارا در همان لحظه جمع آوری، تفکیک می‌کند و باقی زباله ها را که قابل تکفیک نیستند با ماشین شهرداری به سمت زباله گاه میفرستد.

تولید خشکاله باید همگانی شود!

او می‌گوید: کار جالب دیگری هم که این گروه انجام می‌دهد، جمع آوری خشکاله است که اگر این اتفاق در سطح وسیع رخ بدهد قطعا پیامد های مثبت زیادی را به دنبال خواهد داشت و دامداران بسیاری را در زمینه تهیه غذای دام کمک می‌کند.

غلامی گفت: اگر هرکدام از خانه های این شهر به صورت خودکفا به تولید خشکاله اقدام کنند و مکانی باشد تا این خشکاله هارا جمع آوری کند، به نظر من خشکسالی و کمبود نهاده های دامی، دیگر هیچ تاثیری روی دام و دامدار و قیمت ها ندارد و از آن طرف مردم نیز دغدغه ای برای گران شدن گوشت و لبنیات نخواهند داشت.

رئیس اداره محیط زیست طرقبه و شاندیز گفت: در نظر داریم تا کار این گروه را به طور گسترده تری فرهنگ سازی کنیم و قطعا برنامه های بسیار خوبی هم در این زمینه خواهیم داشت که حمایت بقیه ارگان های دولتی به خصوص شهرداری در این امر بسیار کمک کننده است، اینکه محیط زیستی که در آن زندگی می‌کنیم پاک باشد برای سلامت خودمان هم مفید است و در چهره شهر نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.

خشکاله هایتان را به خانه احسان بدهید

یکی از مراکزی که به صورت خودکفا و مردمی اقدام به تولید و جمع آوری خشکاله می‌کند، مرکز خانه احسان در مشهد است.

این مرکز خشکاله ها را به دست دامدار هدف می‌رساند و بر طبق صحبت های عوامل این مرکز، دامداران بسیار از این کار راضی هستند و تا به حال خیلی به آنها کمک شده است.

یساقی گفت: مردم پس از جمع آوری خشکاله های خود با ما تماس می‌گیرند و پیک های ما نیز به دنبال خشکاله های آنها می‌روند و از در خانه جمع آوری می‌کنند.

کارمند خانه احسان گفت: بعضی از مردم نیز که با ما آشنایی بیشتری دارند در هنگام مراجعه به خانه احسان، خشکاله هایشان را هم با خود می‌آورند و به مرکز تحویل می‌دهند که در کل این کار هیچ هزینه جانبی برای مردم ندارد.

او گفت: برای نحوه تحویل خشکاله ها نیز محدودیتی نداریم و هم خشکاله تر و هم خشکاله خشک را تحویل می‌گیریم اما اگر مردم خشکاله خشک را به ما تحویل دهند به مراتب بهتر است، تاکنون استقبال از سوی مردم بسیار خوب بوده است و مردم همراهی خوبی با خانه احسان داشته اند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv