خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی با گوشت مرغ!
کد خبر: ۲۳۶۴۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 February 09    -    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸

خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی با گوشت مرغ!یکی از دغدغه‌های روزانه هر فردی که عهده‌دار مسئولیت آشپزی است انتخاب غذا و پیدا کردن پاسخی تازه برای این سؤال است، ناهار چی بپزم؟ خوشبختانه ما در لیست غذاهای ایرانی شاهد تنوع بسیار خوبی هستیم؛ البته که برای داشتن سفره‌ای متنوع باید برای یادگیری و شناخت دستورهای جدید در این لیست تلاش کنیم.

به همین دلیل در این مقاله به سراغ لیستی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی با گوشت مرغ رفته‌ایم تا به متنوع‌تر شدن لیست غذاها روزانه شما کمکی کرده باشیم. همان‌طور که میدانید اکثر وعده‌های غذایی در خانه‌های ایرانی شامل انواع گوشت و برنج است. به‌خصوص برای وعده ناهار که معمولاً یک مدل خورش به همراه پلو سرو می‌شود. حالا بخش زیادی از این غذاهای پلو خورشی را می‌توان با گوشت مرغ آماده کرد.

اگر نسبت به اطلاعات موجود در هرم غذایی آگاهی داشته باشید، میدانید که بعد از گروه نان و غلات و میوه و سبزیجات این گروه گوشت و لبنیات هستند که باید در برنامه غذایی شما قرار گیرند، ازقضا در گروه پروتئین‌ها، تأکید بر مصرف پروتئین گیاهی و گوشت سفید بسیار بیشتر از گوشت قرمز است. با این حساب توصیه می‌شود بیش از مصرف گوشت گوسفندی، استفاده از گوشت مرغ و ماهی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. در ادامه این مقاله یک لیست مختصر و مفید از انواع غذاهای خوشمزه و ایرانی پسند با گوشت مرغ آماده کرده‌ایم.

غذاهای ایرانی با گوشت مرغ

همان‌طور که میدانید گوشت مرغ یکی از پرمصرف‌ترین مواد اولیه در دستور غذاهای ایرانی است. این منبع پروتئینی که در دسته‌بندی انواع گوشت سفید قرار می‌گیرد نه‌تنها در ایران که در سراسر جهان محبوبیت دارد؛ اما کمتر کسی از ارزش غذایی گوشت مرغ اطلاع دارد. اجازه دهید پیش از اینکه به سراغ معرفی خوشمزه‌ترین غذاها با گوشت مرغ برویم شما را با ارزش غذایی این گوشت و فواید مصرف آن آشنا کنیم.

گوشت مرغ به دلیل دارا بودن انواع ویتامین از جمله ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین K، فولات، نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین یک منبع بسیار عالی برای دریافت ریزمغذی‌های موردنیاز بدن است. علاوه بر اینکه گوشت مرغ از نظر ارزش غذایی و داشتن ریزمغذی‌ها بسیار غنی است، از نظر داشتن پروتئین و رفع نیاز بدن به مواد پروتئینی هم منبع بسیار عالی و خوبی است.

امروزه گوشت مرغ به صورت گسترده در آشپزی ایرانی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی برای پخت انواع غذا مانند انواع خورشت‌ها، مرغ شکم پر، انواع سالادها، انواع سوخاری‌ها و ... شناخته شده است.

زرشک پلو با مرغ

بدون اغراق می‌توان زرشک پلو با مرغ را به عنوان محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذای خانگی با گوشت مرغ معرفی کرد. این غذا که ترکیب یک پلو مجلسی با تزئین زرشک و زعفران است در کنار یک خورشت مرغ مجلسی با چاشنی سس رب گوجه و عطر زعفران سرو می‌شود. البته نباید از خلال سیب‌زمینی سرخ‌شده در کنار این غذا چشم پوشید که بدون آن انگار زرشک پلو چیزی کم دارد.

زرشک پلو با مرغ در خانه‌های ایرانی حکم یک غذای مجلسی را دارد، هرچند که به ندرت پیش می‌آید در مجالس بزرگ و مراسم‌های مذهبی زرشک پلو با مرغ را برای پذیرایی در نظر بگیرند؛ اما این یک غذای کاملاً مجلسی در دورهمی های خانوادگی و دوستانه است.

فسنجان با مرغفسنجان با مرغ

دومین غذای خوشمزه‌ای که می‌توان با گوشت مرغ تدارک دید، فسنجان به روش شمالی است. در بیشتر شهرهای کشور فسنجان را با گوشت قل‌قلی یا با گوشت گوسفندی می‌پزند؛ اما در خطه شمال کشور گوشت مرغ محلی یا اردک معمول‌ترین انتخاب مردم برای پخت این غذا هستند. حالا اگر قرار باشد شما هم یک خورش شمالی خوش‌مزه و همه‌پسند آماده کنید نظر ما با فسنجان است.

فسنجون به روش شمالی طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد، ترکیب آن شامل گردو، گوشت سینه مرغ، پیاز و رب انار است و به‌خصوص در فصل سرد سال بسیار می‌چسبد.

باقالی پلو با مرغ

باقالی پلو با شوید و مرغ یکی دیگر از غذاهای محبوب و خوشمزه ایست که می‌توانید در خانه آماده کنید. این غذا روش پختی مشابه زرشک پلو دارد با این تفاوت که باید حین پخت پلو، باقالی و شوید را هم به آن اضافه کنید. از طرفی در دستور این غذا دیگر خبری از زرشک نیست؛ اما هنوز هم می‌توان از زعفران برای خوش‌رنگ‌تر شدن بخشی از پلو و تزئین دیس برنج کمک گرفت.

خورش مرغ در این غذا کاملاً مشابه همان دستور تهیه مرغ در زرشک پلو است اما دیگر در کنار خورش، سیب‌زمینی سرخ‌شده قرار نمی‌دهند. باقالی پلو یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که هم برای پذیرایی از مهمان و هم برای جمع خانوادگی به عنوان وعده ناهار تدارک دیده می‌شود.

مرصع‌پلو

و غذای دیگری که در این لیست به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی با گوشت مرغ به شما معرفی می‌کنیم مرصع پلوی مجلسی و خوش‌رنگ و لعاب است. شیرین پلو را اکثراً می‌شناسیم، مرصع پلو گزینه پیشرفته‌تر از این پلوی مخلوط است که به اندازه شیرین پلو شکر ندارد، به همین دلیل طرفداران بیشتری دارد چون طعم آن به نسبت طعم کاملاً شیرین، شیرین پلوهمه‌پسندانه‌تر است.

دستور تهیه مرصع‌ پلو با مرغ ریش ریش سخت نیست، شما باید یک پلو سفید آماده کنید و باقی مخلفات را جداگانه بر روی دیس بریزید؛ اما با توجه به بالا بودن تنوع مخلفات در طرز تهیه این پلو مجلسی دستور پخت آن کمی زمان‌بر است پس برای پخت مرصع پلو بیش از داشتن یک دستور تهیه کامل و بی‌نقص به مقداری صبوری احتیاج دارید. این غذا را معمولاً با گوشت سینه مرغ آماده می‌کنند اما بنا بر ذائقه می‌توان آن را با گوشت قل‌قلی و یا حتی بدون گوشت هم آماده کرد.

 

آلبالوپلوآلبالوپلو

هرچند که شاید خیلی‌ها هنوز این غذا را امتحان نکرده باشند اما آلبالوپلو یکی از بی‌نظیرترین پلوهای مجلسی ایرانی است که به عنوان غذای دوم بر سر میز آورده می‌شود. این غذا عطر، طعم و رنگ و لعاب بسیار خوبی دارد که آن را حسابی عزیز کرده است. آلبالوپلو با کم‌وزیاد کردن شکر در سه طعم شیرین، ملس و ترش آماده می‌شود که می‌توان آن را بسته به ذائقه تغییر داد.

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر یکی دیگر از انواع غذاهای محلی ایرانی است که با گوشت مرغ آماده می‌شود. ما مرغ بریان را در دیگر کشورها و به خصوص در منو رستوران‌ها به چشم میبینیم؛ اما دستور تهیه مرغ شکم پر با سبزیجات و رب انار یک دستور غذای محلی مربوط به مناطق شمالی کشور است که در اکثر شهرهای ایران خواهان دارد. در پخت این غذا از یک مرغ کامل با پوست استفاده می‌شود.

پوست و داخل بدن مرغ پس از شسته شدن با نمک و آب‌لیمو به خوبی مزه دار شده و پس از چند ساعت داخل شکم آن با ترکیبی از سبزیجات، گردو خردشده، پیاز، سیر، آلو و رب انار پر می‌شود. سپس می‌توانید مرغ شکم پر را داخل فر یا روی گاز درون یک قابلمه بزرگ بپزید.

ته‌چین مرغ

ته‌چین یک غذای سنتی و بسیار محبوب ایرانی است که تقریباً در هر خانه‌ای یک‌بار پخته شده است. خصوصاً اگر قرار باشد میزبان جمعی باشید که با فرهنگ غذایی این کشور بیگانه هستند؛ در چنین شرایطی ته‌چین بهترین انتخاب است. ته‌چین به عنوان یک غذای مجلسی ترکیبی لایه‌لایه از برنج زعفرانی، گوشت مرغ ریش ریش شده، زرشک و خلال بادام و پسته است که به شکل قالبی سرو می‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
0
1
با مرغ کیلویی 50 تومن وبرنج 90 تومن؟درد بگیرن مسئولین که همه چیز را از سفره مردم پروندن...........
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار