سرگیجه و راه درمان سریع برای آن
کد خبر: ۲۲۷۸۹۷
تاریخ انتشار: 2021 November 10    -    ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

سرگیجه ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و حتی گاهی روزانه برای بسیاری از افراد اتفاق بیفتد. در این بین لازم است دلایل اصلی آنرا شناخت تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری کرد. از این طریق می توان راهکارهای درمانی را سریعتر پیش گرفت. به همین دلیل در این متن نکاتی را تهیه و آماده کرده ایم تا در این زمینه یاری رسان باشد.

چرا دچار سرگیجه می شویم؟

 

برای اینکه بتوانیم سرگیجه را سریعا درمان کنیم باید در ابتدا به علت اصلی آن پی ببریم. سرگیجه در واقع حالتی برای سر ایجاد می کند که در صورت ایجاد شدن آن فرد احساس چرخ خوردن می کند و اغلب علائمی مانند موارد زیر را تجربه می کند:

  • احساس عدم تعادل برای کنترل بر ایستادن یا حتی نشستن که حتی گاهی در وضعیت دراز کشیده نیز ممکن است برای برخی از افراد ایجاد شود
  • گاهی احساس غش کردن سراغ فرد آمده و ممکن است سلی و منگی را به هر ماه داشته باشد
  • در حالت سکون و بدون حرکت ایجاد می شود و حتی در مواردی با حرکت کردن با گیج رفتن سر و حتی تیر کشیدن و درد نیز همراه خواهد شد

با این وجود بهتر است دلایلی مختلف را بررسی کرد. گاهی این دلایل با نشانه های دیگر همراه می شوند که ممکن است تشخیص را کمی راحت کنند. در ادامه هر یک از این دلایل را به صورت مجزا بیان خواهیم کرد و در پی آن نیز به راهکارهایی برای درمان سریع و بدون عوارض اشاره خواهیم کرد.

1. کم خونی؛ شایع ترین علت سرگیجه

 

یکی از بارزترین دلایلی که برای سرگیجه می توان معرفی کرد، کم خونی است. در بیشتر موارد این موضوع برای زنان بیشتر دیده می شود که دلیل آن به تغییرات هورمونی متعدد، قاعدگی و زایمان مربوط می شود. این موضوع ناشی از عدم اکسیژن رسانی متعادل ناشی از فقدان کمبود گلبول های قرمز است که ایجاد می شود. برای این موضوع اغلب علائم دیگری مانند موارد زیر نیز دیده می شود:

  • احساس ضعف بدنی و سستی
  • نفس نفس زدن و کم آوردن نفس حتی در فعالیت بدنی های کم مانند بالا رفتن از پله
  • بالا رفتن ضربان قلب و تپش قلب
  • سرد شدن دست و پاها به ویژه برای نوک انگشتان
  • زرد شدن رنگ پوست و رنگ پریدگی
  • احساس درد در ناحیه سینه

در این بین دلایل مختلفی برای بروز کم خونی وجود دارد که از جمله آنها می توان به تغذیه غلط و فقدان مواد مغذی و ویتامینی اشاره کرد. علاوه بر این موضوع موارد دیگری همچون نقص در مغز استخوان و خونریزی یا حتی زمینه های وراثتی و ابتلا به برخی از انواع بیماری ها می تواند دلیلی بر ایجاد کم خونی باشد. برای درمان سرگیجه ناشی از کم خونی باید از راهکارهای تغذیه ای استفاده کرد و کمی زمان برای آن صرف کرد:

  • مصرف مواد غذایی گوشتی مانند جگر، گوشت قرمز و گوشت سفید
  • حبوبات و به ویژه عدس و انواع لوبیاها
  • مصرف میوه و سبزیجات برای تامین ویتامین سی که به جذب بیشتر آهن کمک می کند
  • مصرف مکمل های مناسب برای درمان کم خونی طبق صلاحدید پزشک

2. سرگیجه ناشی از فشار خون پایین

 

جریان خون در بدن فشاری به دیواره رگ ها وارد می کند که به آن فشار خون می گویند. در برخی از موارد ممکن است این فشار بنا به دلایلی همچون شرایط روحی، مشکلات قلبی، جراحات بدنی، کمبود آب، کمبود ویتامین و مواد مغذی کاهش پیدا کند که به آن افت فشار خون می گویند که اغلب با سرگیجه همراه است. علاه بر سرگیجه ممکن است علائم دیگی مانند موارد زیر را به همراه داشته باشد:

  • تاری دید و سیاهی رفتن چشم ها
  • بروز حالت تهوع
  • عطش داشتن و تشنگی
  • ایجاد اختلال در تمرکز برای فرد را به همراه خواهد داشت

برای درمان این حالت بهترین راهکار دریافت دوز مناسبی از سرم است. حتی در مواردی که فرد بر اثر آسیبی جدی به این مشکل دچار نشده باشد می توان از ترکیب آب و قند با مقدار خیلی کمی نمک فشار را بالا برد اما برای تشخیص دقیق و مقدار فشار بهتر است ابتدا با دستگاه فشارسنج فشار را بررسی کرده و بعد راهکار مناسب را پیش گرفت. زیرا گاهی فشار خون بالا نیز ممکن است این علائم را بروز دهد که تشخیص دقیق نیاز به بررسی دارد.

3. التهاب و عفونت گوش میانی

 

یکی از دلایل سرگیجه التهاب گوش میانی است که اغلب بر اثر عفونت گوش در طولانی مدت بروز داده می شود. حتی در برخی از موارد عفونت های ساده ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا برای گوش ممکن است سبب این موضوع شود که اغلب التهاب بخش دهلیزی نورون های گوش داخلی را به همراه دارند.

این موضوع معمولا با عدم تعادل و اختلال برای متعادل نگه داشتن بدن همراه است. یعنی این پیام رسان ها هستند که پیام ها را از گوش به مغز می رسانند و سبب متعادل ایستادن می شوند و با اختلال و التهاب برای آنها ممکن است عدم تعادل برای فرد ایجاد شود. علائم دیگری مانند موارد زیر نیز برای این درد بروز داده می شود:

  • عدم توانایی فرد برای تمرکز
  • تاری و سیاهی برای دید فرد
  • احساس حالت تهوع و استفراغ

اغلب راهکاری که برای درمان این موضوع تجویز می شود شامل درمان دارویی برای مصرف آنتی بیوتیک و همینطور شست و شوی گوش است که باید توسط متخصصین در این زمینه انجام شود. بسته به شدت التهاب ممکن است جلسات مختلفی برای درمان با شست و شو نیاز باشد.

دلایل دیگر سرگیجه

 

  1. کمبود آب بدن که دفع ادرار به مقدار کم و خشکی دهان از علائم آن است
  2. سندروم خستگی مزمن که گاهی با سردرد، بدن درد، مشکلاتی د تمرکز و حافظه، آلرژی و … همراه است
  3. آریتمی قلبی یا ریتم غیر طبیعی قلب که غش، نفس کم آوردن و سردرد را به همراه دارد و نیاز به درمان تخصصی توسط پزشک دارد و اغلب برای درمان داروهای رقیق کننده خون تجویز می شوند
  4. مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی، شد تشنج، داروهای خواب آور و یا داروهای کاهنده فشار خون و... به ایجاد سرگیجه منجر می شود که برای درمان باید از پزشک سوال کرد و راهکارهای خودسرانه و قطع دارو را انجام نداد

منبع : مجله کوئیک فیت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار