این خبر را از دست ندهید: آشنایی با مکمل های گیاهی و طبیعی
کد خبر: ۲۲۴۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 December 26    -    ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
این گیاه موجب افزایش گردش خون در مغز می شود و در مطالعات بالینی متعدد، نشان داده شده که برای بهبود حافظه و شناخت، به خصوص در افراد مسن مفید است.
آشنایی با مکمل های گیاهی و طبیعی  با توجه به این که به تازگی مردم از درمان های شیمیایی خسته شده اند و به گیاه درمانی روی آورده اند، بهتر آن دیدیدم که درباره چندین گیاه با خاصیت های درمانی و مغذی بسیار بالا توضیحاتی بیاوریم.

جینسنگ

جینسنگ آسیایی و جینسنگ آمریکایی دو گونه مؤثر از جینسنگ هستند که در طب سنتی استفاده می شوند.

آشنایی با مکمل های گیاهی و طبیعی

این جنسینگ های اصلی شامل یک گروه از ترکیبات شیمیایی گیاهی شناخته به نام جین سنوزید یا panaxosides هستند. دو زیر گروه از جین سنوزید وجود دارد و هر دو آنها در مطالعات بالینی مختلف جهت تقویت حافظه به ویژه حافظه فضایی به اثبات رسیده اند. این مواد گیاهی باعث افزایش فعالیت های عصبی به ویژه در قشر مغز و هیپوکامپ، دو بخش از مغز که کنترل قوی حافظه را بر عهده دارند، می شود.
علاوه بر این، جین سنوزید با افزایش غلظت استیل کولین در مغز باعث تقویت و افزایش حافظه می شود.

جینکو


جینکو دارای دو مجموعه از ترکیبات مهم شیمیایی گیاهی به نام بیلوبالید و  جینکولید است. این دو گروه ترکیبات دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که می توانند به حفاظت از سلول های مغزی و جلوگیری از آسیب به ساختارها کمک کنند.

آشنایی با مکمل های گیاهی و طبیعی

گینگو منافع دیگری نیز برای سلول های مغز دارد. این ماده به بهبود جریان خونرسانی به مغز و جلوگیری از تجمع amyloids beta (نشاسته) در بافت مغز  کمک می کند. از آنجا که پروتئین آمیلوئید در بیماری آلزایمر و سایر اختلالات عصبی نقش دارد، گینگو قطعا می تواند در بهبود عملکرد شناختی و حافظه مؤثر باشد.
 با این حال، نتایج مفید چینکو، فقط پس از استفاده طولانی مدت حاصل می شود.

درخت کولا


درخت کولا یک تعدیل کننده و سازگار کننده است؛ به این معنا که می تواند به بدن در کنار آمدن با استرس ها و کاهش سطح هورمون استرس و  آرام کردن سرعت انتقال و شلیک نورون ها به مغز کمک کند. با این حال، مزایای دارویی دیگری نیز دارد.

آشنایی با مکمل های گیاهی و طبیعی

به طور سنتی نیز به عنوان یک ماده ی نیرو بخش مغز تجویز می شود. این گیاه موجب افزایش گردش خون در مغز می شود و در مطالعات بالینی متعدد، نشان داده شده که برای بهبود حافظه و شناخت، به خصوص در افراد مسن مفید است.

چای سبز


چای سبز مملو از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد شیمیایی گیاهی دارویی مفید است. مهم ترین آنها epigallocatechin gallate و یا EGCG است.

آشنایی با مکمل های گیاهی و طبیعی

 EGCG می تواند سلول های مغز را از آسیب  توسط خنثی کردن گونه های اکسیژن فعال و از بین بردن رادیکال های آزاد مضر محافظت کند.

 علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان می دهد که این آنتی اکسیدان باعث بهبود نوروژنز می شود. علاوه بر EGCG، مواد شیمیایی گیاهی دیگر در چای سبز سبب افزایش فعالیت های استیل کولین توسط مسدود کردن acetylcholinestrase می شود. آنزیمی که موجب شکسته شدن استیل کولین در سیناپس می شود؛ بنابراین، چای سبز می تواند حافظه را توسط مکانیسم های متعددی بالا ببرد. با توجه به مزایای دارویی متعدد آن، این ماده یک مکمل است که مصرف آن همواره توصیه می شود.

Bacopa

باکوپا در طب آیورودا با نام برهما نیز شناخته شده است و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی که دارد، به طور سنتی برای افزایش حافظه تجویز می شود.

آشنایی با مکمل های گیاهی و طبیعی


در حال حاضر، اعتقاد بر این است که باکوپا در درمان اختلالات عصبی نیز مفید است. به این دلیل که نشان داده شده، باعث  کاهش تجمع پلاک آمیلوئید بتا در بخش های مختلف مغز می شود.
باکوپا باعث حفاظت آنتی اکسیدانی خاص از هیپوکامپ فراهم می شود که یکی از نقاط شناخته برای کنترل حافظه در مغز است. استفاده از این ماده به عنوان تقویت کننده ی حافظه قابل توجیه است.

 Huperzia

هاپرزیا شامل مواد تشکیل دهنده فعالی است که با نام huperzine A (هوپرزین ) شناخته شده است. در حال حاضر در آزمایش های بالینی این ماده به عنوان دارویی برای درمان بیماری آلزایمر در نظر گرفته می شود. Huperzine  مغز را از آسیب وارده ناشی از پروتئین آمیلوئید بتا و گلوتامات محافظت می کند.

همچنین باعث افزایش تولید فاکتور رشد عصبی برای سرعت بخشیدن به نوروژنز و همچنین مسدود کردن استیل کولین استراز می شود.
به دلیل مکانیسم های متعددی که huperzine این ماده ی شیمیایی انجام می دهد، برای درمان از دست دادن حافظه و زوال شناختی بسیار مفید است.

 Ashwagandha یا جینسنگ هند


 Ashwagandha نیز با نام جینسنگ هندی شناخته شده و از آن به طور سنتی در طب آیورودا در درمان اختلالات شناختی استفاده می کنند.
اثرات آن بازتابی از هاپرزیا است، زیرا از مغز در برابر پروتئین آمیلوئید بتا محافظت کرده و نیز سبب افزایش نوروژنز می شود.

آشنایی با مکمل های گیاهی و طبیعی
 سایر مکمل های طبیعی

 L-کارنیتین و ALCAR

L-کارنیتین  یکی دیگر از مکمل های معمول مورد استفاده برای افزایش حافظه است که از سنتز دو اسید آمینه، متیونین و لیزین به دست می آید.

آشنایی با مکمل های گیاهی و طبیعی

کارنیتین یک ترکیب آنتی اکسیدانی است که برای بهبود تمرکز ذهنی و حافظه ثابت شده است.
 ALCAR یا استیل کارنیتین مشتق شده از این مولکول است. ALCAR دارای خصوصیات جذب بهتری از کارنیتین است و آسان تر از سد خونی مغزی عبور می کند.

خواص دارویی آن همانند کارنیتین، باعث بهبود حافظه و عملکرد شناختی در بیماران مبتلا به اختلالات عصبی می شود.

 کولین

کولین پیشرو استیل کولین است. از آنجا که بدن تنها مقدار کمی از این ماده مغذی را تولید می کند، باید آن را از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت کرد.

آشنایی با مکمل های گیاهی و طبیعی

کمبود کولین می تواند باعث شرایط جدی پزشکی از جمله برخی سرطان ها، اختلال رشد، فشار خون بالا، نازایی و از دست دادن حافظه شود.

 علاوه بر مکمل های کولین، منابع دیگر مکمل کولین عبارتند از فسفاتیدیل کولین، آلفا گلیسروفسفوکولین، دی فسفات کولین و DMAE یا دی متیل اتانولامین.
بدن همه ی انواع کولین را به استیل کولین که یک انتقال دهنده عصبی مورد نیاز برای تثبیت حافظه در طول مرحله REM خواب است، تبدیل می کند.
ترجمه: آموزشگاه الوند
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
1
1
L-کارنیتین چربی سوز نیست؟ اگر اشتباه نکنم عوارضی هم دارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار