چیزی به عنوان طلای ایتالیایی در بازار نداریم
کد خبر: ۲۲۲۵۶
تاریخ انتشار: 2015 December 24    -    ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
bato-adv
bato-adv

ویترین طلافروشی‌ها برای بسیاری از بانوان جذاب است و از آنجایی که سلیقه افراد با یکدیگر تفاوت زیادی دارد، باعث شده تا مدل‌های زیادی در ویترین فروشگاه‌ها خودی نشان دهند. همین تفاوت سلیقه عاملی شده تا قاچاق طلا رونق بگیرد و مصنوعات طلای دیگر کشورها در بازار به فروش برسد.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرده که 15 تا 22 درصد طلاهای موجود در بازار قاچاق هستند و متاسفانه هیچ راه تشخیصی هم برای مردم در این زمینه وجود ندارد.

وی از چند و چون طلای قاچاق و تقلبی در بازار می‌گوید:

قاچاق طلا در کشور تا چه حد گسترده است؟

15 تا 22 درصد طلای داخل ویترین‌های طلافروشی‌ها قاچاق است. طلای قاچاق هم در مبادلات و هم در ویترین‌ها وجود دارد، البته در میزان آن در مناطق مختلف متغیر و در برخی مناطق صفر است. وقتی صحبت از قاچاق طلا می‌شود، دو بخش طلا داریم؛ نخست مواد اولیه یا شمش طلا و دیگری هم مصنوعات طلا.

با توجه به وجود صنعت طلا و جواهر داخلی، علت افزایش طلای قاچاق در بازار چیست؟

در حال حاضر به دلیل تنوع بالا در محصولات و نیازهای زیادی که قشر جوان کشور طلب می‌کند، نمی‌توانیم تمام محصولات را خودمان تولید کنیم و نیاز واردات آن کاملا احساس می‌شود که به رقابت نیز منجر می‌شود. در برخی محصولات، نیازهای ما با تولیدات داخلی برابر شده است؛ مانند انواع النگوها و زنجیرها که در کشور به وفور تولید می‌شود و نه‌تنها هیچ وقت وارد نمی‌شود، بلکه صادر هم می‌شود.

پس طلای قاچاق بیشتر از چه کشورهایی است و شامل چه اقلامی می‌شود؟

طلاهای قاچاق بیشتر از ترکیه و دبی وارد می‌شود و تقریبا همه اقلام را دربر می‌گیرد، اما نکته مهم این است که اصولا طلاهایی که در بازار به نام ایتالیایی عرضه می‌شود، کار ایتالیا نیست و فقط طرح ایتالیاست، اما به نام ساخت ایتالیا و با قیمت‌های گزاف به مردم فروخته می‌شود. در این‌باره باید بگویم کشور ایتالیا سال‌هاست که مقدار کمی مصنوعات طلا می‌سازد و صادر می‌کند و کارش بیشتر طراحی و ساخت و صادرات ماشین‌آلات ساخت مصنوعات طلاست. طلاهای ظاهرا ایتالیایی هم کار دبی و ترکیه است.

مردم چگونه می‌توانند طلای قاچاق یا تقلبی را تشخیص دهند؟

اینها دو موضوع جداگانه است. برای طلای تقلبی که مثلا عیارش کم باشد، باید از واحدهای دارای مجوز و معتبر خرید کرد و خرید از دستفروشان یا اصطلاحا کیفی‌ها عاقلانه نیست. درباره طلای قاچاق هم باز تشخیص آن کار مردم عادی نیست. به عبارت صریح‌تر، راه شناسایی طلای قاچاق توسط مردم وجود ندارد و سازمان استاندارد و افراد متبحر در این صنعت می‌توانند این موضوع را تشخیص دهند. البته مردم از این موضوع ناراحت نیستند و حتی بر این باورند که کیفیت کالای خارجی بیشتر است؛ به همین دلیل ترغیب می‌شوند طلای خارجی بخرند.

دولت در این‌باره چه کاری باید انجام دهد؟

بدیهی است دولت نیز موظف است از ورود اجناس قاچاق به کشور جلوگیری کند، چون یکی از صدمات قاچاق پرداخت نشدن حق و حقوق دولت است و البته به کل اقتصاد کشور صدمات جدی وارد می‌شود. چرخه اقتصادی به درستی نمی‌چرخد و ترکش‌های آن به اقشار مختلف جامعه برخورد می‌کند. در کنار این باید توجه داشت قاچاق در تمامی بخش‌ها و صنف‌ها وجود دارد و دولتمردان در این‌باره باید چاره‌ای بیندیشند تا موضوع قاچاق در کشور ما ریشه‌کن شود.

جام جم

bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv