بازدفن نخستین زن سیاهپوست در آرامگاه مشاهیر پاریس
کد خبر: ۲۲۱۱۷۴
تاریخ انتشار: 2021 August 30    -    ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
به گزارش سایت روزنامه لوپاریزین، رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل‌مکرون در سی نوامبر سال جاری، یک برنامه جشن در محل یادبود پاریس خواهد داشت و قرار است ژوزفین دوباره دفن شود و جسدش درکنار ماری‌کوری، ویکتور هوگو و فیلسوف وولتر دفن بشود.

نخستین زن سیاهپوست در آرامگاه مشاهیر پاریس

نخستین زن سیاهپوست در آرامگاه مشاهیر پاریساختصاصی تابناک با تو؛ دولت فرانسه درصدد است جسد خواننده و رقصنده آمریکایی ژوزفین‌بیکر به گورستان بزرگان "پانتئون" در پاریس منتقل کرده و در آنجا دفن کند. به این صورت ژوزفین‌بیکر نخستین زن سیاهپوستی خواهد بود که به بالاترین مدال کشور فرانسه دست یافته و به عنوان نخستین زن سیاهپوست در پانتئون دفن می‌شود. رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل‌مکرون تصمیم دارد جشن بازدفن جسد ژوزفین را برنامه‌ریزی کند.

به گزارش سایت روزنامه لوپاریزین، رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل‌مکرون در سی نوامبر سال جاری، یک برنامه جشن در محل یادبود پاریس خواهد داشت و قرار است ژوزفین دوباره دفن شود و جسدش درکنار ماری‌کوری، ویکتور هوگو و فیلسوف وولتر دفن بشود. ژوزفین عاشق حیوانات بود.

در بیانیه کاخ الیزه آمده ژوزفین هنرمند، فعال اجتماعی و عصیانگری با استعداد بود و در سال ۱۹۷۵ در ۶۸ سالگی از دنیا رفت، او قهرمان جنگ‌جهانی دوم در فرانسه بود زیرا این هنرمند جهانی و مدافع حقوق مدنی در مقاومت فرانسه ضد آلمان نازی تجسمی از روح فرانسه به شمار می‌رفت.

به گزارش سايت npr لوران کوبفرمن، نویسنده انگلیسی نامه‌ای نوشت و خواستار دفن ژوزفین‌بیکر در پانثیون شد، این نامه ۴۰ هزار امضا در اینترنت جمع کرد.

نخستین زن سیاهپوست در آرامگاه مشاهیر پاریس

درباره زندگی ژوزفین:

به گزارش یورو نیوز، ژوزفین بیکر در سال ۱۹۰۶ میلادی در خانواده‌ای فقیر در میسوری ایالات متحده آمریکا به دنیا آمد. او در سال‌های نوجوانی کارهایی چون تمیز کردن خانه‌ها را برای برخی خانواده‌های ثروتمند انجام می داد. او نخستین بار در ۱۳ سالگی ازدواج کرد و در ۱۹ سالگی به پاریس مهاجرت کرد. وی پس از مهاجرت از همسر نخست خود جدا شد.

ژوزفین در پاریس به ستاره مجله «نگر» و در تئاتر شانزه‌لیزه به یک چهره مشهور تبدیل شد. در ۳۱ سالگی در سفر به نیویورک با فضایی مملو از تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان مواجه شد و به همین دلیل در ۱۹۳۷ ملیت فرانسوی گرفت و با ژان لیون، فوتبالیست فرانسوی ازدواج کرد.

او در جریان جنگ جهانی دوم به جنبش مقاومت فرانسه پیوست و نقش مهمی در این جنبش داشت. وی با پایان جنگ نشان لژیون دونور را دریافت کرد. بعد از جنگ مبارزه ژوزفین بیکر ادامه داشت. او علیه نژادپرستی و برای آزادی سیاهان مبارزه می کرد و از جنبش حقوق مدنی به رهبری مارتین لوترکینگ حمایت می‌کرد.

نخستین زن سیاهپوست در آرامگاه مشاهیر پاریس

در یکی از اجراهایش در ژاپن او کودکی را به فرزندی قبول کرد و سپس ۱۱ کودک دیگر از دیگر نقاط جهان را نیز به فرزندی پذیرفت تا آنچه خودش «قبیله رنگین کمانی» نام نهاده بود، شکل بگیرد.

ژوزفین در ۵۷ سالگی در کنار مارتین لوترکینگ در راهپیمایی حقوق مدنی سپاهپوستان آمریکا شرکت کرد و در واشنگتن جایی که ۲۵۰ هزار حامی جنبش حقوق مدنی مارتین لوترکینگ جمع شده بودند سخنرانی کرد. وی در ۱۲ آوریل ۱۹۷۵ در پاریس و در سن ۶۸ سالگی به دلیل سکته مغزی درگذشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار