دانستنی‌های شهر توریستی سرعین
کد خبر: ۲۱۸۹۳۵
تاریخ انتشار: 2021 August 05    -    ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
سرعین شهری کوچک در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل است. این شهر به علت چشمه‌های آبگرم فراوان شهرت دارد و یکی از مناطق گردشگری در استان اردبیل است. شهر سرعین در ۰۴/۴۸ درجه طول شرقی و ۰۹/۳۸ درجه عرض شمالی با مساحتی بیش از ۱۲۸۰۰۰۰ متر مربع در ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد.

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

دانستنیهای شهر توریستی سرعیناختصاصی «تابناک با تو» - سرعین شهری کوچک در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل است. این شهر به علت چشمه‌های آبگرم فراوان شهرت دارد و یکی از مناطق گردشگری در استان اردبیل است. شهر سرعین در ۰۴/۴۸ درجه طول شرقی و ۰۹/۳۸ درجه عرض شمالی با مساحتی بیش از ۱۲۸۰۰۰۰ متر مربع در ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد. ارتفاع متوسط شهر از سطح دریا ۱۶۵۰ متر می‌باشد.

از جمله چشمه‌های آبگرم شهر سرعین، می توان به چشمه گاومیش گولی، بیش باجلار، پهنلو، سبلان، ژنرال، قهوه سویی، دره لر سویی اشاره کرد که هر کدام به نوعی برای درمان رماتیسم و درد مفاصل و اعصاب مفید هستند.

آب و هوای سرعین

حداکثر درجه هوا در شهر سرعین ۲۵ درجه سانتیگراد و حداقل دمای سرد سرعین منفی ۷/۸- درجه سانتی گراد می‌باشد. میزان بارندگی سالیانه در شهر سرعین حدود ۵۲۰ میلیمتر می‌باشد و جمعیت ساکن در این شهر در سال ۵۲۵۰، ۱۳۸۲ نفر اعلام شده است.

صنعت و اقتصاد سرعین

* شهر سرعین دارای مهمترین منابع اقتصادی منطقه می‌باشد که جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود.
* جاذبه‌های گردشگری شهر سرعین آب‌های گرم این شهر و طبیعت زیبای سبلان می‌باشد که عامل اصلی در جذب توریست است.
* نظام حمل و نقل سرعین تابعی از سفر‌های گردشگری می‌باشد و مهمترین واسطه حمل و نقل جاده‌ای می‌باشد.
* شهر با توسعه خوب تاسیسات زیر بنایی است که سطح برخورداری افراد جامعه در مورد برق ۱۰۰ درصد، تلفن ۸۰ درصد، گاز ۹۰ درصد و آب ۹۵ درصداست.
* شهرسرعین از لحاظ صنعت دارای یک واحد کارخانه آردسازی و سه واحد چوب بری و ۳ کارخانه فعال آب معدنی و تهیه دوغ است.
* از لحاظ کشاورزی محصولات به عمل آمده در منطقه سرعین اعم از میوه‌ها شامل:سیب-گلابی-آلوچه-آلوچه وحشی-گیلاس-زردآلو و گردو و حبوبات و غلات شامل:سیب زمینی-گندم-جو-عدس-لوبیا وغیره است.
* از کل جمعیت ۵۲۵۰ نفری شهرسرعین ۷ درصد در بخش کشاورزی و ۱۸ درصد در بخش صنعت و معدن و ۷۵ درصد در بخش خدمات مشغولند.

جمعیت سرعین

در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۵ ٬ ۴۵۹ نفر (در ۱ ٬ ۵۸۲ خانوار) بوده است.

ویژگی‌های فرهنگی و هنری سرعین

مردم اردبیل خالق یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های ادبیات شفاهی ملل خاورمیانه و ایرانند که جهانگردان زیادی شیفتهٔ فولکور آن شده اند. شالوده ادبیات آذربایجان بر فولکور بنا نهاده شده است و فولکور خود به معنای حکمت خلق یا آفرینش خلق می‌باشد. در جای دیگر فولکور عبارت است از آداب و رسوم توده مردم، تصنیف‌های عامیانه و توده شناسی ومجموعه ترانه‌ها و هنر‌های سادهٔ یک ملت. ادبیات شفاهی این خطه از اردبیل از سابقه‌ای کهن برخورداراست.

 

جاذبه‌های سرعین

شهر سرعین به خاطرداشتن چشمه‌های آب گرم متعدد معروف است و همه ساله در فصل تابستان پذیرایی ایرانگردان و جهانگردان فراوانی است.

۱- چشمه آب گرم سبلان، معروف‌ترین چشمه آب گرم در ایران

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های سرعین داشتن چشمه‌های آب گرم فراوان است که مردم برای درمان کمر درد، زانو درد و پا درد از آن استفاده می‌کند. چشمه‌های آبگرم سرعین به عنوان معروف‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی این شهر به حساب می‌آیند چرا که بسیاری از مردم تنها برای استفاده از این چشمه‌ها قصد سفر به سرعین می‌کنند.

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین چشمه‌های آبگرم اردبیل «چشمه آبگرم سبلان» به حساب می‌آید. این چشمه جذاب با توجه به محبوبیت و مقبولیتی که نزد مردم دارد به عنوان یکی از مجهز‌ترین و با امکانات‌ترین چشمه‌های آب گرم در کشور در حال ارائه خدمات به مسافران است. در ادامه با برخی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین خدمات و امکانات چشمه آب گرم سبلان بیشتر آشنا می‌شویم.

* دو استخر عمومی برای بانوان
* یک استخر عمومی برای آقایان
* چهار واحد سونای خشک
* دو واحد سونای بخار
* حوضچه‌های آب سرد
* جکوزی
* باشگاه ورزشی
* بخش فیزیوتراپی
* بوفه
* رستوران

۲- آب گرم گاومیشی گلی، یکی بهترین مکان‌های دیدنی سرعین

یکی دیگر از جشمه‌های معروف سبلان که بیشتر در بین مردم اردبیل جایگاه ویژه‌ای دارد. «آب گرم گاومیشی گلی» نام دارد. استخر این آب گرم، برای درمان انواع درد‌های مفصلی شدیدا پیشنهاد می‌شود. اگر قصد دارید برای درمان کمر درد و یا پا درد خود پا به این آب گرم بگذارید، حتما در نظر داشته باشید که آب این چشمه بسیار داغ است و باید خیلی مراقب خودتان باشید. البته بیشتر کسانی که برای اولین بار به این چشمه آب گرم پا می‌گذارند در نظر اول فکر می‌کنند با یک استخر معمولی طرف هستند در صورتی که آب این چشمه حس بسیار سبکی را به شما می‌دهد که باعث می‌شوذ دیگر دوست نداشته باشید از آنجا بیرون بیایید.

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

۳- بهشتی به نام روستای آلوارس سرعین، روستایی ۳ هزار ساله

اگر با ماشین شخصی به سرعین سفر کردید پیشنهاد می‌کنم قبل از آنکه بخواهید سفر خود را به پایان برسانید، سری به قسمت جنوبی این شهر بزنید تا با بهشتی به نام روستای الوارس بیشتر آشنا شوید.

روستای آلوارس در ۱۲ کیلومتری غرب سرعین قرار گرفته و به عنوان یکی از زیباترین روستا‌های استان اردبیل بین مردم و حتی مردم بومی اردبیل معروف است. این روستا قدمتی ۳ هزار ساله دارد و در گذشته عشایر شاهسون برای چراندن دام‌های خود به این روستا می‌آمدند.

آب و هوای این روستا در مقایسه با شهر سرعین سرد‌تر است پس هوای خودتان را داشته باشید چرا که این روستا در دامنه کوه سبلان قرار گرفته و سرد شدن هوا در این محدوده طبیعی به نظر می‌آید. اگر به این روستا سر زدید، سعی کنید دیدن چشمه معروف آلوارس یعنی چشمه مین بلاغ را از دست ندهید. چرا که علاوه بر جذابیت‌های طبیعی که مین بلاغ دارد می‌توانید در این چشمه خوشمزه‌ترین و نایاب‌ترین نوع از ماهی غزل آلا را امتحان کنید. البته اگر بتوانید آن را تهیه کنید، چرا که مردم بومی اردبیل همیشه در خریدن این ماهی از مسافران پیشی می‌گیرند.

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

روستای آلوارس در فصل بهار زیباترین چهره خود را به مسافران و مردم اردبیل نشان می‌دهد و به قول معروف، رویایی‌ترین تصویری که در ذهن خود از یک روستای جذاب دارید را می‌توانید در اردیبهشت ماه آلوارس برای خود تداعی کنید. چرا که در این فصل و با شکوفه زدن گل‌های بهاری جذابی مانند گل شقایق، گل ختمی و لاله‌های سرح می‌توانید برای دقایقی هم که شده خود را مسافر بهشت بدانید.

در نزدیکی روستای آلوارس یک مجتمع تفریحی وجود دارد که مسافران و علاقمندانی که دوست دارند زمان بیشتری را در این روستا بگذرانند می‌توانند با ورود به این مجتمع از امکاناتی مانند پیست‌های اسکی، دوچرخه سواری و یا دیگر امکانات آن استفاده کنند.

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

۴- دره گلستان سرعین یا همان غزل گل لر

اگر از دیدن روستای آلوارس هنوز در شگفت اید باید این نوید را به شما بدهیم که در فاصله کمی با آلوارس می‌توانید با یک صحنه خیره کننده دیگر به نام «دره گلستان» به این شگفتی و هیجان ادامه دهید.

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

دره گلستان یا همان غزل گل لر، یکی از خوش رنگ و لعاب‌ترین مکان‌های دیدنی سرعین به حساب می‌آید که تا آن را از نزدیک نبینید نمی‌توانید عمق جذابیتش را به درستی درک کنید. این دره زیستگاه حیواناتی مانند بز، کبک و قوچ است چرا که به دلیل چمنزار‌ها و شرایط مناسب کوهپایه‌ای دره گلستان، زندگی برای حیواناتی از این قبیل را در آنجا راحت‌تر کرده است.

۵- آبشار ورگه سران، بکر‌ترین نقطه سرعین

یکی از نردیک‌ترین مکان‌های دیدنی به سرعین، آبشار ورگه سران نام دارد. این آبشار زیبا تنها ۵ دقیقه با خود سرعین فاصله دارد و همیشه پر از مسافران و گردشگرانی است که فکر می‌کنند یکی از ناشناخته‌ترین و جذاب‌ترین نقاط سرعین را کشف کرده اند!

آبشار ورگه سران از برخورد دو چشمه به نام‌های قیرخ بولاخ و چهل چشمه به وجود آمده. اینجا جایی است که می‌توانید ساعت‌ها به صدای آب گوش کنید و از سفر خود نهایت استفاده را ببرید.

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

تأثیرات درمانی آب‌های سرعین

امروزه با کسب اطلاعات وسیع در زمینه ترکیبات و خصوصیات این آب‌ها و تأثیر بر قسمت‌های مختلف بدن، از این آب‌ها برای درمان امراض استفاده می‌کنند. اثرات آب‌های معدنی متفاوت است و بر اساس رده بندی شیمیایی با یکدیگر تفاوت دارند، تمام آب‌های معدنی سرعین بیکربناته سدیم هستند که در حالت تعادل اسید و بازی اعضاء و اثرات درمانی قابل توجهند.

آب‌های معدنی بصورت آشامیدن و استحمام استفاده می‌شود که در فعالیت دستگاه گوارشی، کند شدن جریان نبض، اتساع عروق و ازدیاد ترشحات معدوی قبل از غذا و تخلیه آن بعد از غذا می‌شود همچنین این آب‌ها موجب ازدیاد صفرا و خروج آن و بهبود فعالیت کبد می‌گردد. سهولت در متابولیسم مواد مختلف مانند کلوسید‌ها، پروتئید‌ها، کلسترول و مسائل گوارشی از دیگر مزایای آب‌های معدنی است. آب‌های سرعین دارای مقادیر زیادی آهن هستند که در ازدیاد گلبول‌های قرمز و میزان هموگلوبین و در درمان کم خونی بسیار مؤثر هستند.

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

غذا‌های سنتی سرعین

عسل و سر شیر

تابستان‌های زیبای مسافران زیادی در صف‌های طولانی نان‌های سنتی می‌ایستندو نان تازه محلی می‌خرند. بعد با نان و عسل تازه سبلان و سرشیر تازه صبحانه مفصلی می‌خورند. در تمام خیابان‌های سرعین مغازه‌های کوچک و بزرگی پیدا می‌شوند که عسل و سر شیر می‌فروشند، اما اگر دیر اقدام کنید ممکن است سرشیر صبح را از دست بدهید.

آش دوغ

بعد از استفاده ازچشمه‌های آبگرم، خوردن یک کاسه آش دوغ تمام خستگی تان را از بین می‌برد. آش دوغ سرعین ترکیب خوشمزه‌ای از دوغ سبزی‌های معطر نخود و... است و در میان گردشگران طرفداران زیادی دارد.

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

کباب محلی

کباب‌های محلی این منطقه نیز بسیار معروف و مورد علاقه گردشگران است.

سوغات سرعین چیست؟

فکر نمی‌کنم کسی به سرعین رفته باشد و آش دوغ محلی این شهر را تست نکرده باشد. آش دوغ محلی سرعین با دوغ محلی همین ناحیه طعم جذابی دارد که مسافران زیادی را طرفدار خود کرده است. بسیار حیف که نمی‌توان این آش خوشمزه را به عنوان سوغات به شهر خود ببریم، اما می‌توان تا جایی که امکان دارد در طول سفر از این آش نوش جان کرد.

اگر می‌خواهید از شهر چشمه‌های آب گرم سوغاتی‌های جذاب و هیجان انگیزی تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنم عسل طبیعی سرعین را به عنوان هبجان انگیز‌ترین سوغاتی برای عزیزان خود به ازمغان بیاورید چرا که طعم شیرین این عسل با بقیه عسل‌هایی که تا به حال امتحان کرده اید متفاوت است.

جاجیم بافی‌های سنتی و صنایع دستی جذاب سرعین می‌تواند پیشنهاد خوبی برای تهیه سوغاتی برای کسانی باشد که دوست دازند سوغاتی غیر خوراکی برای عزیزان خود ببرند بسیار مناسب است.

بهترین فصل سفر به سرعین

بهترین زمان برای رفتن به سرعین و استفاده از آب گرم‌های مشهور آن اواخر فصل بهار و اوایل تابستان است.

در انتهای این مطلب عکس های جاهای دیدنی سرعین را برای شما به تصویر کشیده ایم:

مسافران قبل از سفر به مقصد دلخواهشان دوست دارند تا عکس های جذاب شهر مورد نظر خود را ببینند تا بدانند قرار است به کجا سفر کنند و چه مناظر جذابی در طول سفر در انتظارشان است. در ادامه با مشاهده برخی عکس های جاهای دیدنی سرعین شما را با رنگ و لعاب جذاب این شهر بیشتر آشنا می کنیم.

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

دانستنیهای شهر توریستی سرعین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار