بنا بر اخبار رسیده خط اصلی قصهی "قهرمان"ِ اصغر فرهادی، بسیار شبیهِ مستند یک دختر جوان شیرازی است که هنرجوی فیلمساز هم بوده است.
این ابهام تازهای است که اصغر فرهادی که ناماش بهعنوان نویسنده و کارگردانِ فیلم قهرمان آمده، در کنار مواضع سیاسی دوپهلوی معمولاش، باید نسبت بهآن پاسخ گو باشد.
بر اساس گزارش که بهدستِ کافه سینما رسیده، در هیاهوی حضور اصغر فرهادی و گروه سازندهی فیلمِ "قهرمان" روی فرش قرمز جشنواره کن، در فضای مجازی ایرانیها یک اتفاق خودنمایی میکرد.
هنرجویان فیلمسازی «خانه بینالملل بامداد» متعلق به اصغر فرهادی و همسرش پریسا بختآور در حالی که فرهادی در جنوب فرانسه مشغول فرش قرمز و مصاحبههای مطبوعاتی بود، از فرد دیگری به عنوان «قهرمان» یاد کردند و او را عامل این موفقیتها دانستند.
کافه سینما
فیلمهای مستند باید براساس یک رخداد واقعی باشند.
فیلمهای داستانی می توانند براساس یک رخداد واقعی باشند یا نباشند. ولی اگر باشند، قاعدتا دست سناریست و فیلمساز باز است که هرجور می خواهد داستان را تغییر دهد که به اصطلاح کشش دراماتیک ایجاد کند.
اینکه القاشود که یک فیلم داستانی اگر داستانش به فیلم داستانی دیگری شبیه باشد (که می تواند باشد، و همیشه هم تاحدودی داستانها شبیه هم هستند، ولو در جزئیات. هیچکس چرخ را کلا از اول اختراع نمی کند) یک نقطه ضعف برای آن فیلم است، را شنیده بودیم.
اما اینکه همین ادعا برای شباهت یک فیلم داستانی به یک فیلم مستند مطرح شود، دیگر نوبر است.