تعداد قربانیان مالاریا به نصف کاهش یافت
کد خبر: ۲۰۷۷۳
تاریخ انتشار: 2015 December 10    -    ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که تعداد قربانیان مالاریا در سال گذشته به زیر نیم میلیون نفر کاهش یافته که نشان دهنده پیشرفتی چشمگیر در کنترل بیماری های منتقل شده از پشه است.
گزارش سالانه سازمان جهانی بهداشت درباره مالاریا نشان می دهد که تعداد قربانیان در سال 2015 میلادی، 438 هزار نفر بوده که در مقایسه با 839 هزار نفر در سال 2000 میلادی، به نصف کاهش یافته است؛ از طرفی تعداد کشورهایی که به سمت حذف مالاریا حرکت کرده اند، افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.
بر اساس این گزارش، اقدامات پیشگیرانه در طی 14 سال گذشته از جمله استفاده از پشه بند و افشانه های ضد پشه مالاریا، تعداد قربانیان و هزینه های مراقبت و درمان را به ویژه در کشورهای آفریقایی، کاهش داده است.
کشورهای ‏آفریقایی بیشترین مناطقی هستند که در معرض مالاریا قرار دارند و نرخ ابتلا در این مناطق از سال 2000 تاکنون، 66 درصد در تمام گروه های سنی کاهش یافته و آمار کاهش در کودکان زیر پنج سال، حدود 71 درصد است.
بیش از نیمی از ساکنین کشورهای جنوب صحرای آفریقا از پشه بندهای آغشته به حشره کش استفاده می کنند؛ در حالیکه در سال 2000 میلادی، فقط دو درصد افراد از این پشه بند ها استفاده می کردند.
این گزارش برآورد می کند که از 663 میلیون مورد مالاریا در کشورهای جنوبی آفریقا، از سال 2000 تاکنون، جلوگیری شده است و دلیل آن نیز استفاده از پشه بند، افشانه های حشره کش و داروهای ترکیبی ضد مالاریا است.
مالاریا یک مشکل جهانی در حوزه سلامت محسوب می شود که بیش از 3 میلیارد نفر را در 97 کشور تهدید می کند.
مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به انگل پلاسمودیم فالسیپاروم به انسان منتقل می شود. این انگل وارد جریان خون میزبان می شود و سلول های قرمز را تخریب می کند. زمانی که گلبول های قرمز تسلیم این انگل می شوند، علایم این بیماری که شامل سردرد، لرز، درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ است، ظاهر می شود.
این انگل همچنین سبب مشکلات تنفسی شدید، کاهش قندخون، کم خونی شدید و در نهایت بروز کما در بیمار می شود که در صورت نبود درمان کشنده است. کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی در مقابل این انگل تسلیم می شوند و از بین می روند.

ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار