ناسا با هدف ماه و مریخ از ایستگاه فضایی خارج می‌شود
کد خبر: ۲۰۶۷۱
تاریخ انتشار: 2015 December 09    -    ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
سازمان فضایی آمریکا (ناسا) از تصمیم این سازمان مبنی بر خروج از ایستگاه بین الملی فضایی خبر داد و افزود که قصد دارد پروژه های مرتبط با ماه و مریخ را محور تخصیص منابع خود قرار دهد.

ناسا می گوید حداکثر تا سال 2028 هزینه ایستگاه بین المللی فضایی را تامین می کند و از آن پس محوریت تخصیص منابع خود را تغییر خواهد داد.
براساس اعلام ناسا، این سازمان قصد دارد توجه خود را به فرستادن انسان به مدار ماه و سپس به مریخ در دهه 2030، معطوف کند.
'ویلیام گرشتنمایر' از مقام های ارشد ناسا هفته گذشته اعلام کرد: ما تا جایی که بتوانیم به سرعت از ایستگاه بین المللی فضایی خارج می شویم.
برپایه این گزارش، هم اکنون ناسا سالانه حدود سه میلیارد دلار بودجه دارد و گرچه پیش بینی می شود تا سال 2020 به حدود چهار میلیارد دلار افزایش یابد، اما این بودجه برای یشبرد دو پروژه کافی نیست و سازمان فضایی آمریکا امید دارد شرکت های خصوصی نقش آن را بر عهده بگیرند.
ناسا از هم اکنون در حال ابداع و توسعه فناوری هایی برای فرستادن فضانورد به مدار ماه در اواخر دهه 2020 است.
ایستگاه فضایی بین المللی در مدار نزدیک زمین و در ارتفاع ۳۳۰ تا ۴۳۵ کیلومتری از سطح زمین در حرکت است. سرعت آن در مدار برابر ۲۷٬۷۰۰ کیلومتر بر ساعت است که به این ترتیب روزی ۱۵ بار به دور سیاره زمین گردش می کند.
ایستگاه فضایی بین المللی که اولین بخش آن سال 1998 در مدار قرار گرفت، سومین شیٔ نورانی در آسمان است که با چشم غیرمسلح دیده می شود. این ایستگاه محصول همکاری مشترک از جمله سازمان ناسا، سازمان فضایی روسیه، سازمان فضایی اروپا، سازمان فضایی ژاپن و سازمان فضایی کانادا است.
ایستگاه فضایی بین المللی در حقیقت ترکیبی از چندین پروژه فضایی است که قبلاً توسط کشورهای مختلف برنامه ریزی شده بود. از جمله این برنامه ها می توان به ایستگاه فضایی میر-۲ (روسیه)، ایستگاه فضایی آزادی (آمریکا)، آزمایشگاه فضایی کلمبوس (اروپا) و آزمایشگاه فضایی کیبو (ژاپن) اشاره کرد.
آبان ۱۳۹۴، پانزدهمین سالگرد زندگی بی وقفهٔ فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی بود. این ایستگاه رکورد ۱۰ سالهٔ زندگی و کار پیوستهٔ انسان ها در فضا را که متعلق به ایستگاه میر بود، شکست.

ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار