لغو بازی پرسپولیس-ذوب‌آهن قانون‌شکنی بود یا مصلحت‌اندیشی؟
کد خبر: ۱۹۸۵۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 December 15    -    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و ذوب آهن اصفهان در هفته ششم لیگ برتر در حالی لغو شده که طبق اعلام این تیم اصفهانی تعداد بازیکنان مبتلای این تیم به ویروس کرونا هفت نفر بوده است؛ یعنی باید بر اساس قانون ۵+۱۱ دیدار این دو تیم برگزار می‌شد!

لغو بازی پرسپولیس-ذوب‌آهن قانون‌شکنی بود یا مصلحت‌اندیشی؟

دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و ذوب آهن اصفهان در هفته ششم لیگ برتر در حالی لغو شده که طبق اعلام این تیم اصفهانی تعداد بازیکنان مبتلای این تیم به ویروس کرونا هفت نفر بوده است؛ یعنی باید بر اساس قانون ۵+۱۱ دیدار این دو تیم برگزار می‌شد!

فصل قبل بود که «راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹ فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال» از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی ابلاغ شد و پس از آن این اجازه به فدراسیون فوتبال داده شد که پروتکل سلامت لیگ فوتبال را پیش ببرد، در این بین برخی موارد دستخوش تغییراتی شد که یکی از مهم‌ترین موارد شرط برگزاری دیدار‌ها در صورت ابتلای بازیکنان و عوامل تیم‌ها به ویروس کرونا بود.

در نهایت و بر اساس آخرین تصمیم، قانون ۵+۱۱ از آغاز بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران ملاک عمل قرار گرفت که بر اساس آن هر تیم با ۱۱ بازیکن درون زمین و پنج بازیکن روی نیمکت به شرط اینکه یکی از نیمکت نشینان، دروازه بان باشد و تست کرونای تمام بازیکنان درون زمین و روی نیمکت پیش از بازی منفی اعلام شده باشد، ملزم به برگزاری و انجام دیدار خود است.

فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۹ آذر در قطر برگزار می‌شود و پرسپولیس، ۲۳ آذر به دلیل لغو دیدار مقابل ذوب آهن دو روز زودتر از اعلام قبلی عازم دوحه شد تا پس از انجام تست‌های مربوط به کرونا، مجوز حضور در فینال را به دست بیاورد.

برگزاری دیدار‌های پرسپولیس در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر برای سازمان لیگ چالش برانگیز بود و تصمیمات گرفته شده زمان‌بندی مسابقات را دستخوش تغییر کرد و لغو دیدار مقابل نساجی و ذوب آهن، مسائل مختلفی را به وجود آورد، هرچند ماجرای لغو این دو دیدار برای سازمان لیگ متفاوت بود.

به توجه به سخت‌گیری قطر در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرسپولیس در زمان اعزام به این کشور نباید هیچ بازیکن مبتلا به کرونا می‌داشت و در صورت وجود یک نمونه مثبت، کل کاروان این تیم باید به مدت دو هفته در قرنطینه کامل به سر می‌بردند. این قانون از زمان برگزاری مسابقات در قطر رعایت می‌شود و تیم‌های شرقی و غربی مشمول آن شده‌اند.

در دیدار مقابل نساجی، باشگاه پرسپولیس از سازمان لیگ درخواست کرده بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و اجتناب از سفر به قائم‌شهر و نیز زمین چمن مصنوعی ورزشگاه شهید وطنی، دیدار این تیم برابر نساجی در تهران برگزار شود که مورد پذیرش باشگاه نساجی قرار نگرفت و در نهایت سازمان لیگ به منظور همراهی با پرسپولیس، رای به لغو این دیدار داد.

نکته قابل تامل، اما در مورد سرنوشت دو دیدار اخیر تیم فوتبال ذوب آهن مقابل شهر خودرو مشهد و پرسپولیس بود. طبق اعلام مدیرعامل باشگاه ذوب آهن به ایسنا قبل از دیدار مقابل پدیده تعداد مبتلایان این تیم به ۱۷ نفر (۱۶ بازیکن و یک نفر از کادر فنی) رسید و از طرفی سه نفر از بازیکنان این تیم هم که به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده بودند در اردوی تیم ملی جوانان حضور داشتند و تمام این موارد را به صورت مکتوب به سازمان لیگ ارسال شده بود.

در نهایت، اما سازمان لیگ برتر فوتبال ایران با استناد به قانون ۵+۱۱ بازیکن غیرمبتلا به ویروس کرونا، رای به برگزاری دیدار تیم‌های فوتبال ذوب آهن اصفهان و شهرخودرو مشهد گرفت.

بر اساس اعلام مسئولان باشگاه ذوب‌آهن به خبرنگار رسانه ۷، تعداد مبتلایان این تیم به ویروس کرونا قبل از دیدار مقابل پرسپولیس به هفت نفر کاهش یافت و درست شب قبل از بازی بود که به صورت غیر رسمی به ذوب آهنی‌ها اعلام شد دیدار این تیم مقابل پرسپولیس در هفته ششم لیگ برتر برگزار نخواهد شد، آن هم در شرایطی که کاروان ذوبی‌ها در تهران حضور داشتند!

سوالی که در مورد تصمیم سازمان لیگ برتر فوتبال ایران وجود دارد این است که دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و ذوب آهن با استناد به قانون لغو شده است؟ آیا تعداد بازیکنان غیر مبتلای این تیم به ویروس کرونا کمتر از عدد تعیین شده بر اساس قانون ۵+۱۱ بوده است؟ یا دیدار مربوطه به دلیل مصلحت اندیشی ناشی از احتمال ابتلای بازیکنان پرسپولیس قبل از دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا لغو شده است؟

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که مسئولان باشگاه پرسپولیس و از جمله یحیی گل‌محمدی، سرمربی این تیم صراحتا عنوان کردند که درخواستی برای لغو دیدار با ذوب‌آهن نداشته‌اند و اتفاقا به منظور آماده‌سازی بیشتر قبل از رفتن به قطر، روی انجام بازی با این تیم اصفهانی تاکید داشته‌اند.

موضوعی که از سوی سازمان لیگ باید به آن پاسخ داده شود این است که تعداد مبتلایان تیم فوتبال ذوب آهن پس از راستی آزمایی تیم پزشکی سازمان لیگ که به منظور انجام تست کرونا به اصفهان سفر کرده بود چه تعداد بوده و آیا تصمیمی فراتر از قانون در خصوص این دیدار – همانند دیدار مقابل نساجی – گرفته شده است یا خیر؟

رسانه ۷

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
تبعیض.برای تیم ملی هم ندیدیم این کارها رو.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار