کارهای روزانه ای که ما را باهوش تر می سازد
کد خبر: ۱۸۰۷۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: 2015 November 19    -    ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
شاید باورش کمی سخت باشد، ولی بازی های کامپیوتری و ویدئویی نیز سرگرمی دیگری است که می تواند قدرت های ذهنی شما را ارتقا دهد. در اینجا پنج مورد از سرگرمی های روزانه افراد را که ارتباطی تنگاتنگ با تقویت قوای ذهنی دارند، با هم مرور می کنیم.
کارهای روزانه ای که ما را باهوش تر می سازد مطالعات نشان می دهد که دادن تمرینات منظم به مغز (و نه وارد آوردن فشار بی امان به آن) IQ را افزایش می دهد. این یک حقیقت است، زمانیکه شما چیز جدیدی می آموزید در واقع سلولهای خاکستری مغزتان را پرورش می دهید. یقیناً حل کردن جدول کلمات متقاطع، و یا سودوکو، راه های خوبی برای تقویت ذهن هستند و میزان انعطاف پذیری عصبی شما را افزایش می دهند، ولی مسلما" تنها گزینه های موجود برای تقویت ذهن و حافظه نیستند. روشهای دیگری همچون انجام ورزشهای هوازی، ثابت شده که برای تقویت هوش و حافظه بسیار مفید هستند. در واقع کمی عرق ریختن نه تنها وضعیت جسمی شما را بهبود می بخشد بلکه در تقویت حافظه بلند مدت و نیز قدرت تشخیص شما بسیار سودمند است.

شاید باورش کمی سخت باشد، ولی بازی های کامپیوتری و ویدئویی نیز سرگرمی دیگری است که می تواند قدرت های ذهنی شما را ارتقا دهد.

واقعیت این است که عوامل متعددی از جمله تغذیه، شرایط محیطی، عادت های رفتاری و غیره بر روی عملکرد مغز انسان تأثیر دارد که بررسی دقیق هر یک بحثی طولانی را می طلبد.

لیکن در اینجا پنج مورد از سرگرمی های روزانه افراد را که ارتباطی تنگاتنگ با تقویت قوای ذهنی دارند، با هم مرور می کنیم.

 

۱-ورزش منظم

همه ما این را می دانیم که ورزش کردن برای تقویت قوای جسمانی ما خوب است ولی کمتر به این نکته توجه کرده ایم که ورزش منظم می تواند ضریب هوشی ما را نیز ارتقاء دهد.

ورزش منظم، حافظه تشخیصی ما ( قابلیتی که باعث می شود آنچه را که در گذشته با آن برخورد کرده ایم به نظرمان آشنا بیاید و آن را به جا بیاوریم) تقویت شود.

ورزش کردن، همچنین باعث آزاد شدن فاکتور نروتروفیک ( نوعی پروتئین که با قوای تشخیصی فرد از جمله با حافظه بلند مدت وی در ارتباط است) می شود.

 ورزش روزانه نیازی نیست که به صورت روتین و یکنواخت انجام شود، از یوگا گرفته تا دویدن دور پارک، هر آنچه که برایتان لذت بخش است را انجام دهید.

 

۲-نواختن یک ساز موسیقی


کمتر چیزی همانند آموختن یک ساز موسیقی برایتان رضایت بخش است؛ اما منافع این کار خیلی بیشتر از یک احساس رضایتمندی است.

یاد گرفتن و نواختن یک ساز موسیقی، مهارت های شناختی ما را ارتقاء داده و با توسعه توانمندیهای عملکردی مغز باعث می شود که حتی در تحصیل هم موفق تر باشیم. کودکانی که قادر به نواختن یک ساز موسیقی هستند ، تسلط گفتاری و نیز سرعت انتقال بالاتری را از خود بروز می دهند.

 

  با معلم و یا بدون معلم، هرکسی می تواند یک ساز موسیقی را فرا بگیرد. از سنین پایین تر شروع کنید تا بیشتر از منافع آن بهره مند شوید.

 

 

۳-بازی های کامپیوتری و ویدئویی

این بازی ها ممکن است کمی بدنام باشند ولی واقعیت این است که همه آنها بد نیستند و حتی برخی از آنها می توانند مغز شما را تمرین دهند.

این بازی ها، حافظه فعال شما ( آن بخش از مغز که مسئول نگهداری و پردازش اطلاعات در حال ذخیره و نیز قبلاً ذخیره شده می باشد) را بهبود می بخشند. این نوع بازی ها همچنین قدرت جهت یابی و فاصله یابی، و نیز توانایی برنامه ریزی استراتژیک را در مغز شما افزایش می دهند. سی دقیقه انجام این بازی ها در طول روز به طرز چشمگیری تعداد سلول های خاکستری مغز شما را افزایش می دهد.

 از بازی های سرشار از خشونت گرفته تا بازی های آرامش بخش متناسب با سلایق و سنین، برای هر فردی بازی متناسب با وی وجود دارد. فقط به خاطر داشته باشید سی دقیقه در هر روز برای انجام بازی ها کافیست و نه بیشتر!


۴-فراگیری یک زبان جدید


دانستن یک زبان جدید فقط به درد مسافرت رفتن نمی خورد، بلکه می تواند از سرعت پیر شدن مغز کاسته و قدرت تشخیص انسان را در سنین پیری افزایش دهد.

صحبت کردن به چندین زبان، عملکرد اجرایی مغز را بهبود می بخشد؛ بدین معنا که فرد، کارهایی را که نیاز به قوای ذهنی دارد بهتر و مسلط تر انجام می دهد.

افراد چند زبانه، حل کردن مسائل، برنامه ریزی، و نیز مدیریت کارها را بهتر انجام می دهند؛ چرا که قدرت تمرکز و قابلیت سوئیچ بالاتری در مغزشان دارند.

 یادگیری زبان هیچ گاه به این سادگی که امروز میسر است ممکن نبوده، به لطف اپلیکیشن های موبایل شما می توانید در هر زمان و هر مکانی که اراده کنید زبان یاد بگیرید.

 

۵-مطالعه کردن


مطالعه، دایره لغات ما را گسترش می دهد. اما به راستی کرم کتاب بودن چه فوایدی دارد؟ مطالعه روزانه نقش بسزایی در افزایش قدرت ارتباط کرتکس گیجگاهی سمت چپ مغز(ناحیه ای که ادراک زبان از جمله کارکردهای آن است)، دارد.

افراد اهل مطالعه چیزی را تجربه می کنند به نام تجسم معنایی: فرآیندی که ارتباطات عصبی مغز را در مانند زمان وقوع اتفاقات واقعی تصویرسازی می کند. به عنوان مثال، مطالعه مطلبی در مورد رانندگی می تواند همان محرک های عصبی را که در حین رانندگی تحریک می شوند، تحریک نماید.
پارسینه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
52
5
باسلام؛ ممنون از مطلب اما بهتر نبود از تصاویر اینچنینی زنان برای توضیحات استفاده نگردد؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
من اصلا حواسم به تصاویر نبود و وقتی نظر جنابعالی خوندم متوجه تصاویر شدم.
مشکل جای دیگری است برادر و یا خواهر گرامی
majid
| |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
زرشک!!!
ناشناس
| |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
برات متاسفم
بهزاد
|
Germany
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
1
11
واقعا اصلا ادم رو از اصل مطلب منحرف میکنه...برادر تازه وقتی نوشته جنابعالی رو خواندم ودوباره رفتم بالا متوجه منظور شدم...ادم واقعا باید به هیچ چیز دیگه ای توی دنیا فکر نکنه ...جز این کارتون منحرف...برو یکخورده به بابک زنجابی فکر کن حالت خوب میشه.
توحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
1
8
چرا نباید از تصاویر کارتونی زنان استفاده کرد بابا مغزتونو عوض کنین شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
2
پس شما تلویزیون نگاه نمی کنید دیگه
متاسفم برای طرز فکر و دید متحجر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار