کرونا در ۸ شهرستان فارس همچنان می‌تازد
کد خبر: ۱۸۰۶۶۷
تاریخ انتشار: 2020 May 28    -    ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
شهرستان های شیراز ، مرودشت ، آباده ، لارستان ، اوز ، گراش ، فسا و جهرم بیشترین شمار مبتلایان به کرونا در استان فارس را دارند ، شمار مبتلایان در این شهرستان‌ها سه رقمی ، در ۲۵ شهرستان ۲ رقمی و در شهرستان های خرامه و بختگان تک رقمی است.

شهرستان های شیراز ، مرودشت ، آباده ، لارستان ، اوز ، گراش ، فسا و جهرم بیشترین شمار مبتلایان به کرونا در استان فارس را دارند ، شمار مبتلایان در این شهرستان‌ها سه رقمی ، در ۲۵ شهرستان ۲ رقمی و در شهرستان های خرامه و بختگان تک رقمی است.

کرونا در هشت شهرستان یاد شده تقریبا هر روز مبتلای جدید دارد ، شیراز بیش از نیمی از مبتلایان را داشته و در صدر شهرهای کرونایی استان فارس است ، در عین حال همچنان برخی از شاغل و صنوف در این شهر و دیگر شهرهای آلوده به ویروس کرونا استان فارس تعطیل هستند ، هر چند موازین فاصله گذاری اجتماعی برای صنوفی که اجازه فعالیت دارند هم به خوبی و با دقت رعایت نمی شود.

همچنان در شیراز و سایر شهرستان های آلوده به ویروس کرونا در استان فارس پول نقد در برخی از داد و ستدها رد و بدل می شود ، برخی جایگاه‌های سوخت فاقد دستکش و مایع ضدعفونی کننده هستند ، تجمع و ازدحام در برخی از فروشگاه‌ها به چشم می خورد ، اغلب افراد در آمد و شدهای شهری ماسک ندارند ، فاصله اجتماعی در برخی از صنوف از جمله رستوران ها رعایت نمی‌شود و بسیاری از شهروندان کرونا و خطرات آن را فراموش کرده اند.

از جمله شهرستان های در معرض آلودگی کرونا ، چهار شهرستان لارستان ، خنج ، اوز و گراش در جنوب استان فارس است ، این شهرستان ها به دلیل داشتن پروازهای خارجی و همچنین سکونت پررنگ اتباع خارجی و افاغنه آمار بیشتری از مبتلایان به نسبت جمعیت دارند ، هر چند دانشکده پزشکی در شهرستان های لارستان و گراش فعال است و آزمایشگاه‌های این شهرستان‌ها هر روز شمار مبتلایان را پایش می کنند و نمونه های آزمایشگاهی با دقت بررسی می شود.

فعالیت رستورانها در لارستان با رعایت موازین بهداشتی

مجید امینی مدیر گروه سلامت محیط و کار دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان،روز پنجشنبه با بیان اینکه فعالیت تالارهای پذیرایی، استخر، سونا و مهدکودک‌ها در لارستان همچنان ممنوع است افزود: رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی تا قبل از این فقط می ‌توانستند نسبت به توزیع غذای بیرون ‌بر اقدام کنند و در این محدوده فعالیت کنند، از امروز امکان پذیرش مشتری را نیز خواهند داشت.

امینی اضافه کرد: پذیرش مشتری در رستوران ها دارای شرایط به خصوصی است که مهمترین آنها رعایت فاصله میان مشتری‌ها است؛ به طوری که هر میزی که برای یک مشتری در نظر گرفته می‌ شود باید طوری چیدمان شود که فاصله حداقل یک تا دو متری در آن لحاظ شود. طبیعتا با گذاشتن این فاصله گذاری و رعایت این محدوده فاصله، میزان پذیرش مشتری ممکن است تا ۵۰ درصد ظرفیت آن رستوران و یا مراکز تهیه و توزیع، کاهش یابد.

وی ادامه داد: کماکان دریافت وجه نقد در رستوران ها ممنوع خواهد بود و مشتریان بهتر است با سیستم‌ های نرم افزاری و اینترنت و کارت به کارت کردن‌ ها وجوه نقدی هزینه را پرداخت کنند. استفاده از ماسک و دستکش برای افرادی که در سرو غذا همکاری می‌ کنند، باید رعایت شود. غذایی که برای مشتری سرو می شود حتما باید روکش داشته باشد و در معرض قرار نگیرد. ادویه ‌جات، فلفل و نمک باید یکبار مصرف روی میز برای مشتری گذاشته شود.

امینی تاکید کرد: زمانی که مشتری میز و صندلی خود را ترک می ‌کند، حتما باید فرایند گندزدایی انجام شود. قهوه‌ خانه و رستوران‌های سنتی نیز کماکان می‌ توانند بدون عرضه مواد دخانی مانند رستوران‌ها فعالیت کنند.

مدیر گروه سلامت محیط و کار اظهار کرد: کماکان فعالیت تالارهای پذایریی و اماکنی که امکان تجمع افراد برای مراسم‌ های مختلف اعم از عروسی، عزا و تولد، وجود دارد، ممنوع است و تالارهای پذیرایی اجازه فعالیت ندارند و تنها می ‌توانند به صورت غذایی بیرون ‌بر یا به شکل رستوران فعالیت خود را ادامه دهند.

امینی گفت: مراکز ماساژ، سونا و استخر و کلیه ورزش‌ های دارای برخورد نیز در لارستان کماکان تعطیل خواهند بود. همچنین مهدکودک ها، سالن های تاتر و سینما نیز تعطیل هستند.

طی ۲۴ ساعت گذشته تا امروز ۸ خرداد بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۵۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده اند. از بین مبتلایان جدید، ۴۱۹ مورد بستری و یک هزار و ۸۳۹ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند، مجموع بیماران کرونا در کشور به ۱۴۳ هزار و ۸۴۹ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۶۲۷ نفر رسید.

۵۹ درصد از جان باختگان کرونا در استان فارس مردان و ۴۱درصد زنان بوده اند ، میانگین سنی جانباختگان نیز ۶۵ سال است.بیش از ۹۰ درصد جانباختگان در گروه سنی سالخوردگان و یا دارای بیماری های زمینه ای بوده اند.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار