تولید تست ۳۰ثانیه‌ای تشخیص کرونا در کشور
کد خبر: ۱۸۰۵۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 May 27    -    ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از تولید تست تشخیص سریع کرونا خبر داد و گفت: با استفاده از این تست ظرف ۳۰ ثانیه فرد مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده می‌شود.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از تولید تست تشخیص سریع کرونا خبر داد و گفت: با استفاده از این تست ظرف ۳۰ ثانیه فرد مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده می‌شود.

به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعید سرکار در جلسه ۱۳۱ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ارائه گزارشی از وضعیت فناوری نانو در کشور پرداخت و گفت: برنامه راهبردی اول توسعه فناوری نانو که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ بوده به آگاهی بخشی، توسعه منابع انسانی، ایجاد و توسعه زیرساخت و توسعه علم و فناوری تمرکز داشته است و در واقع تمرکز بیشتری به دانشگاه‌ها برای جذب نیروی انسانی متخصص صورت گرفت.

وی در مورد برنامه راهبردی دوم توسعه فناوری نانو گفت: این برنامه برای دوره ده ساله از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ است که بر همکاری بین المللی، توسعه صنعتی و تولید محصولات نانو، تجاری سازی و بازاریابی بین المللی، صادرات محصولات و فناوری تمرکز دارد.

سرکار افزود: بهبود کیفیت زندگی مردم و تولید ثروت از طریق توسعه پایدار فناوری نانو به عنوان چشم‌انداز و هدف این ستاد در نظر گرفته شده است.

وی حوزه‌های انرژی، کشاورزی، سلامت و آب و محیط زیست را از حوزه‌های ملی اولویت‌دار فناوری نانو عنوان کرد و گفت: برنامه‌های در دست اجرای ستاد نانو که در قالب ۱۵۰ فعالیت اجرا می‌شوند، همگی دارای پیوست فرهنگی و اقتصادی هستند.

۸۸ آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو در سراسر کشور تجهیز شد

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو درمورد باشگاه دانش‌آموزی نانو گفت: در حال حاضر ۴۰۰ نهاد ترویجی دانش‌آموزی در سراسر کشور به منظور آموزش نانو به دانش‌آموزان فعال هستند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز آموزش دیده‌اند که در این زمینه وزارت آموزش و پرورش همکاری خوبی با ستاد نانو داشته است.

وی تجهیز ۸۸ آزمایشگاه دانش‌آموزی نانو در سراسر کشور را به عنوان یکی از نتایج این آموزش‌ها عنوان کرد و گفت: این امر باعث شده که دانش‌آموزان هم به صورت تئوریک و هم به صورت عملی با فناوری نانو آشنا شوند.

سرکار اضافه کرد: همه تجهیزات این آزمایشگاه‌ها ساخت ایران است که همین موضوع در خودباوری دانش‌آموزان تأثیر بسزایی داشته است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مورد همکاری‌های بین‌المللی و صادرات خدمات و تجهیزات آموزشی نانو تصریح کرد: تجهیز دبیرستان‌های برخی از شهرهای کشور چین و همچنین برگزاری دوره آموزشی نانو برای ۲۰۰۰ دانش‌آموز عمانی انجام شده است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار متخصص در ۱۵۷ دوره آموزشی ارشد و دکترا در گرایش‌های مختلف حوزه فناوری نانو فارغ‌التحصیل و یا مشغول به تحصیل هستند.

تولید ۱۱ هزار مقاله حوزه نانو در کشور

سرکار گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۱ با تولید ۱۰ مقاله در حوزه نانو در رتبه ۵۷ دنیا قرار داشت و مفتخریم در سال ۲۰۱۹ با تولید ۱۱ هزار مقاله در رتبه چهارم بعد از آمریکا، چین و هند قرار داریم.

وی در مورد کیفیت مقالات نانویی بیان کرد: ۴ هزار مقاله از این ۱۱ هزار مقاله در q۱ قرار دارد و کشورمان در رتبه هشتم است.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو خاطر نشان کرد: ۳۸ درصد تولیدات علمی جهان اسلام را مقالات جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده و همچنین ۲۷۰ اختراع داشتیم که ۵۰ درصد از این اختراعات مربوط به شرکت‌های نانو است که این اختراعات ثبت شده است.

وی با اشاره به تحریم کشور گفت: وقتی که درحوزه نانو شروع به کار کردیم به تجهیزات آزمایشگاهی حوزه نانو به دلیل تحریم‌ها دسترسی نداشتیم اما در حال حاضر این تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود.

دکتر سرکار با بیان اینکه توسعه صنعتی و تجاری سازی در ۳ فاز نانو مواد، رسوخ در صنعت و محصولات هوشمند اجرا می‌شود، گفت: در حال حاضر ۲۴۵ شرکت صنعتی دارای محصول نانو در کشور فعال هستند.

وی درمورد تولید فیلترهای نانویی در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر صنعت نیروگاهی، صنعت نفت و پتروشیمی، صنعت کشتی‌رانی و صنعت هواپیمایی از نانو فیلترهای ساخت داخل استفاده می‌کنند.

تولید تست تشخیص سریع کرونا ظرف ۳۰ ثانیه

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به موضوع مقابله با ویروس کرونا گفت: در ابتدای شیوع کرونا ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار ماسک N۹۵ را داشتیم که با تلاش‌های شبانه‌روزی بعد از یک هفته به تولید روزانه ۲۵ هزار ماسک N۹۵ دست یافتیم.

سرکار همچنین از تولید تست تشخیص سریع کرونا خبر داد و گفت: با استفاده از این تست ظرف ۳۰ ثانیه فرد مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده می‌شود و با پیگیری‌های متعددی که با بخش علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا صورت گرفته به زودی مجوز تولید انبوه آن صادر می‌شود.

وی افزود: این دستگاه کاملاً ابداع داخل کشور است و سرعت عمل جواب این تست در پیشگیری از گسترش ویروس کرونا بسیار تأثیرگذار است.

۲,۵۴۶ میلیارد تومان ارزش فروش محصولات نانو

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری از درآمد ۲،۵۴۶ میلیارد تومانی از فروش محصولات، تجهیزات و خدمات نانو در سال ۹۷ خبر داد و گفت: طبق آمار، فروش شرکت‌ها در هر سال تقریباً ۲ برابر شده است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش بودجه ستاد نانو در سال‌های گذشته، پیشنهاد داد: با در نظر گرفتن درصدی از مالیات شرکت‌های نانو و همچنین با تصویب ساختار مناسب برای ستاد نانو، مشکل کمبود و کاهش بودجه حل شود.

مهر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
0
0
الان یکی از آشنایان جهت آزمایش کرونا مراجعه کرده بهش گفتند برو خانه خودت را قرنطینه کن جواب آزمایش چهار روز دیگر میاد تست 30 ثانیه ای نخواستیم حداقل ظرف یک روز جواب را بدهند ممنون هستیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار