جنبه‌های تاریک و باورنکردنی شخصیت مادر ترزا از دیدگاه منتقدانش
کد خبر: ۱۶۴۳۰۴
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: 2019 December 07    -    ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مادر ترزا با داشتن آن همه شهرت و محبوبیت، همواره زیر ذرّه‌بین رسانه‌ها بوده‌است و هر اتفاقی که در انجمن‌ها و سازمان‌های عریض و طویلش رخ می‌داد به نام او نوشته می‌شد، پس عجیب نیست منتقدان جدی یا گاهی مغرض هم داشته باشد. به طور مثال «کریستوفر هیچنز»، نویسنده بریتانیایی، مادر ترزا را یک عامل سیاسی و شریک جرم قدرت‌های سکولار می‌خواند.

جنبه‌های تاریک و باورنکردنی شخصیت مادر ترزا از دیدگاه منتقدانشاختصاصی تابناک باتو؛  مادر ترزا با داشتن آن همه شهرت و محبوبیت، همواره زیر ذرّه‌بین رسانه‌ها بوده‌است و هر اتفاقی که در انجمن‌ها و سازمان‌های عریض و طویلش رخ می‌داد به نام او نوشته می‌شد، پس عجیب نیست منتقدان جدی یا گاهی مغرض هم داشته باشد. به طور مثال «کریستوفر هیچنز»، نویسنده بریتانیایی، مادر ترزا را یک عامل سیاسی و شریک جرم قدرت‌های سکولار می‌خواند.

 

جنبه‌های تاریک و باورنکردنی شخصیت مادر ترزا از دیدگاه منتقدانش

او در کتاب جنجالی خود به نام (مادر ترزا بین نظریه و تطبیق) جنبه‌های تاریک شخصیت او که کمتر کسی درباره اش می‌داند را برملا کرده بود. نتیجه نویسنده این بود که مادر ترزا آنقدر‌ها هم که تصور می‌شود مقدس و خوش قلب نبوده است. در سال ۲۰۰۳، «آروپ چترجی»، پزشک ساکن لندن بر اساس مصاحبه‌ای که با حدود صد نفر از مراجعه کنندگان خیریه انجام داد بود، کتاب جنجال برانگیزی در نقد مادر ترزا منتشر و از نبود بهداشت و بی قانونی در خانه‌های مراقبت مادر ترزا به تندی انتقاد کرد. دانشگاه مونترال کانادا هم در سال ۲۰۱۳ میلادی یک پژوهش نقدی مفصل درباره مادر ترزا انجام داد، آن‌ها نیز به این نتیجه رسیدند که مادر ترزا فرشته نبوده است. اما آن چه مسلم است با قبول برخی از اشتباهات احتمالی، ترزا سال‌ها در کنار فقرا رنج کشید و به آن‌ها خدمت کرد.

در این گزارش دیدگاه منتقدان مادر ترزا را می‌خوانید:

۱. بلیط ورود به بهشت برای بیماران در حال مرگ

جنبه‌های تاریک و باورنکردنی شخصیت مادر ترزا از دیدگاه منتقدانش

به نقل از واشنگتن پست، بسیاری از گزارش‌ها و شهادت‌ها حاکی است که چگونه مادر ترزا به طور مخفیانه راهبه‌های تحت فرمان خود را تشویق می‌کند تا بیماران در حال مرگ را در برابر خواسته خود تعمید دهند، خواه آن بیماران بخواهند یا نه. یکی از این توصیفات، شهادت لئو ماسبورگ بود که از (خانه مادر ترزا در کلکته) نوشته شده است. او نوشت که ترزا از راهبه هایش خواسته است پیش از آنکه به طور پنهانی بیماران در حال مرگ را غسل تعمید دهند از آن‌ها در حال مرگ و خلسه بپرسند که آیا می‌خواهند به نزد خداوندی که خواهران را برای مراقبت از آن‌ها فرستاده بروند یا نه؟

یکی از اعضای سابق انجمن Missionaries of Charity می‌گوید: راهبه‌ها که نقش پرستار را نیز داشتند از افراد در حال احتضار در درمانگاه‌های عمومی می‌پرسیدند آیا تمایل دارند «بلیط ورود به بهشت» را دریافت کنند؟ سپس بدون دریافت موافقت بیماران شروع به تعمید دادن آن‌ها می‌کردند، اغلب این بیماران هندو یا از ادیان دیگر بودند.

۲. تئوری مادر ترزا درباره ایدز و سقط جنین

جنبه‌های تاریک و باورنکردنی شخصیت مادر ترزا از دیدگاه منتقدانش

در سال ۱۹۸۹ میلادی مادر ترزا در همایش گرامیداشتی که از سوی سازمان بهداشت جهانی در واشنگتن برگزار شده بود گفت: ایدز مجازاتی از سوی خدا نیست بلکه سزای عادلانه رفتار جنسی ناشایست است. در سال ۱۹۷۹ و در هنگام دریافت جایزه صلح نوبل سقط جنین را بزرگترین دشمن صلح در جهان توصیف کرد و آن را به کشتار کودکان ربط داد و ادعا کرد سقط جنین باعث افزایش میزان خودکشی و قتل و انتشار آن در جوامع می‌شود و گفت: وقتی مادری بتواند فرزندش را بکشد، آنگاه چه چیز ما را از کشتن خودمان (خودکشی) یا کشتن دیگران (قتل) باز خواهد داشت؟!... هیچ چیز.

۳. نگاه ابزاری به فقرا و بیچارگان برای آموختن مهربانی؟!

جنبه‌های تاریک و باورنکردنی شخصیت مادر ترزا از دیدگاه منتقدانش

یک منتقد به نام «مواری کیمپتون» می‌گوید: مادر ترزا بیماری جذام را هدیه‌ای زیبا از سوی خداوند توصیف کرد و گفت: ما باید از آن به عنوان ابزاری برای یادگرفتن مهربانی و چگونگی رفتار با منزوی‌ها استفاده کنیم.

کیمپتون می‌گوید: این جمله یعنی اینکه فقرا و بیچارگان برای این به دنیا آمده اند که به «خوشبختها» صفات نیکو بیاموزند، ترزا می‌خواهد بگوید افرادی که از بیماری‌های مخرّب و زشت کننده‌ای مثل جذام رنج می‌برند ابزار‌هایی هستند تا دیگران از آن‌ها "مهربانی" بیاموزند. گویی که آن‌ها "تکلیف خانگی" بقیه آدم‌ها با موضوع "مهربانی" یا ابزار‌هایی برای اهداف از پیش تعیین شده اند، و در زندگی شخصی خود بازیگران فعالی نیستند و این یک جهان بینی غلط و تحلیل اشتباه امور است.

۴. دریافت ۱۰ هزار دلار مشکوک

جنبه‌های تاریک و باورنکردنی شخصیت مادر ترزا از دیدگاه منتقدانش

مادر ترزا یک بار یک چک ۱۰،۰۰۰ دلاری را از شخصی به نام «جان راجرز هنکینز» رهبر سخنرانی‌ها یک فرقه مذهبی بسیار مشهور را قبول کرده بود و با وجود دانستن ایده‌های هنکینز، آن پول را پذیرفته بود. با علم به اینکه او مسیحیت را به چالش می‌کشد، زیرا او همیشه ادعا می‌کرد که "آگاهی معنوی" بالاتر از آگاهی عیسی (ع) دارد. منتقدان می‌گویند مادر ترزا نه تنها از سرمایه شهرت خود به هنکینز هدیه داد، بلکه پولی که هنکینز با فروش سخنرانی هایش به مردم فقیر به دست آورده بود را نیز پذیرفت.

در اوج شهرت، هینکنز توانست با فروش سخنرانی‌های خود و از طریق کتاب هایش سالانه ۸ میلیون دلار درآمد کسب کند. گزارشی از لس آنجلس تایمز در اواخر دهه ۱۹۸۰ نشان داد که: «راجرز» در حالی که کارکنان و خدمتکارانش در شرایط بسیار نامناسبی زندگی می‌کردند، زندگی لوکس و دلگرم کننده‌ای را پشت سر می‌گذاشت، و برخی از پیروان وی اظهار داشته اند که برای داشتن رابطه با راجرز "اغوا شده" بوده اند. منتقدان می‌گویند: مادر ترزا با علم به ادعا‌های ضد مذهبی راجرز، باید از گرفتن پولی که جان راجرز به او داده بود امتناع می‌کرد.

۵. او به کاهش رنج بیچارگان کمکی نمی‌کرد

جنبه‌های تاریک و باورنکردنی شخصیت مادر ترزا از دیدگاه منتقدانش

سازمان خیریه مادر ترزا به نام (Missionaries of Charity)، در طول حیات او میلیون‌ها دلار دریافت می‌کردند، اما محققین ۵۱۷ خانه‌های احتضار مادر ترزا، (خانه‌هایی که برای ترویج مسیحیت در نقاط مختلف دنیا ساخته شده بودند تا به مریض‌ها و افراد دم مرگ کمک کنند) از کمبود قابل توجه دارو، غذا و حتی خدمات درمانی رنج می‌بردند.

در سال ۱۹۹۷ میلادی مادر ترزا با جهان بینی عجیب خود بار دیگر مردم دنیا را شوکه کرد او گفت: رنج‌های فقرا نعمتی برای جهان است، و به جهان بسیار کمک می‌کند.

باور مادر ترزا به اینکه آدم‌ها باید رنج کِش باشند باعث شده بود تا خانه‌های زیر نظر او بدترین حالت ممکن را داشته باشند. در این راستا "کیمپتون" می‌گوید: درمانگاه‌های سازمان ترزا بدون رحم و شفقتی کار می‌کردند، در این خانه‌ها به جای اینکه به مردم برای زنده ماندن کمک کنند، می‌آموختند که چگونه بمیرند.

به خاطر همین باور، سازمان‌های مراقبتی مادر ترزا، برای درمان بیماران، آرام بخش یا مسکن تجویز نمی‌کردند تا به این شکل آن‌ها بیشتر درد و رنج بکشند، و از پتو‌های نازک و زهوار دررفته به جای پتو‌های گرم استفاده می‌کردند.

۶. غیر بهداشتی بودن مراقبت‌های درمانی خانه‌های او

جنبه‌های تاریک و باورنکردنی شخصیت مادر ترزا از دیدگاه منتقدانش

داوطلبان که در خانه‌های مادر ترزا کار می‌کردند کوچکترین تجربه یا دانشی نسبت به کیفیت تمیز کردن و ضد عفونی ابزار و وسایل مورد استفاده نداشتند، بسیاری از آن‌ها هیچگونه تمرین و یا تجربه قابل توجهی نداشتند، یکی از داوطلبین سابق در خانه (نرمال هریدای) _خانه مورد علاقه مادر ترزا _. می‌گوید: سرنگ‌ها را با آب سرد می‌شستیم و دوباره استفاده می‌کردیم، این در حالی بود که به گزارش مجله فوربس مادر ترزا هر سال ۷۲ میلیون دلار کمک مالی دریافت می‌کرد.

۷. برای درمان بیماری خود به کجا می‌رفت؟

جنبه‌های تاریک و باورنکردنی شخصیت مادر ترزا از دیدگاه منتقدانش

مادر ترزا با وجود دریافت کمک‌های مالی فراوان، برای بیماران تحت نظارتش کمترین امکانات و حداقل خدمات درمانی را در نظر می‌گرفت، این در حالی بود که او پول کافی برای خرید ابزار و وسایل جدید و بهبود و پیشرفت خدمات درمانی را داشت. از سوی دیگر او که خود از بیماری قلبی رنج می‌برد ترجیح می‌داد در پیشرفته‌ترین و گران‌ترین بیمارستان‌های دنیای غرب خدمات‌درمانی دریافت کند، او تمایل داشت در یکی از بیمارستان‌های گرانقیمت کالیفرنیا خدمات درمانی مداوا شود.

۸. پول‌هایی که به دست می‌آورد کجا خرج می‌شد؟

جنبه‌های تاریک و باورنکردنی شخصیت مادر ترزا از دیدگاه منتقدانش

اگر مادر ترزا برای بهبود کیفیّت خدمات خانه‌ها و درمانگاه‌های وابسته به سازمان خود تلاش نمی‌کرد، پس آن همه درآمد در حدود ۷۲ میلیون دلاری سالانه که سازمانش به دست می‌آورد به کجا می‌رفت؟ هیچ کسی به طور دقیق نمی‌داند مادر ترزا درآمد سازمان خیریه اش را کجا خرج می‌کرد، اما پژوهش و تحقیقی که مجله آلمانی به نام Stern انجام داد نشان داد که او فقط ۷ درصد این درآمد را صرف کمک به سازمان خیریه اش می‌نمود.

برخی بر این باورند که همه این پول‌ها از سوی واتیکان و از سال ۱۹۶۵ میلادی به او بخشیده می‌شد، به هر حال هیچ شفافیتی در امور مالی ترزا وجود نداشت.

در سال ۲۰۰۸ میلادی خواهر «نرمالا»، یکی از مسئولان بلندپایه در سازمان ترزا، به رسانه‌های جمعی خبر داد که سازمان مادر ترزا هر سال مبلغ غیر قابل شمارشی از کمک‌های انسان‌دوستانه را دریافت می‌کند. وقتی از او پرسیدند این کمک‌ها و پول‌ها کجا می‌رود، او پاسخ عجیبی داد: "خدا می‌داند، ... آن‌ها خرجی ما بود. "

۹. ماجرای معجزه مادر ترزا چه بود؟

جنبه‌های تاریک و باورنکردنی شخصیت مادر ترزا از دیدگاه منتقدانش

برخی آنقدر مادر ترزا را باور داشتند که ادعا می‌کردند معجزاتی از سوی او اتفاق افتاده است، معجزاتی که او را تا حد قداست بالا می‌برد. شایع شده بود یکی از عکس‌های مادر ترزا به سوی زنی مبتلا به غدّه سرطانی در بنگال ساطع شده و به سرعت او را شفا داده است.

اما پزشک این زن بعد از انتشار چنین ادعا‌هایی گفت: زن بیمار هیچ غدّه سرطانی در بدنش نداشته بلکه بیماری او فقط یک کیست بوده و با کمک دارو و درمان‌های پزشکی از طریق پزشکان درمان شده و موضوع هیچ ربطی به عکس مادر ترزا نداشته است، همسر زن بنگالی نیز در مصاحبه با مجله تایم گفت: زن من به دست پزشکان شفا پیدا کرده و نه از طریق عکس مادر ترزا.

۱۰. اموال مسروقه دریافتی از کلاهبردار معروف را برنگرداند

جنبه‌های تاریک و باورنکردنی شخصیت مادر ترزا از دیدگاه منتقدانش

در سال ۱۹۸۸ میلادی، مادر ترزا مبلغ یک میلیون دلار از کلاهبرداری معروف به نام چالرز کیتینگ که آن زمان در زمینه سرمایه گذاری‌های مالی فعالیت می‌کرد، دریافت نمود. در سال ۱۹۹۱ وقتی چالرز به جرم کلاه برداری دادگاهی شد، مادر ترزا به دادگاه نامه نوشت و از قضات خواست تا با چالرز که سابقه کمک به مؤسسه‌های خیریه را دارد با مهربانی رفتار کنند و بر او آسان بگیرند.

مدعی العموم پاسخ نامه مادر ترزا را داد و از او خواست به جای درخواست عطوفت با چالرز، پول‌هایی که از او گرفته را برگرداند، او در نامه به مادر ترزا نوشت: از طرف آقای کیتینگ پولی به شما بخشیده شده، اکنون سرقت او از طریق کلاهبرداری مسجّل شده، لطفاً از طرف ما برای او مهربانی طلب نکنید، پولی هم که به شما داده پس بدهید و آن را به مالباختگانی برگردانید که قبل از کلاهبرداری محکوم علیه، برای رسیدن به آن پول زحمت کشیده اند. مادر ترزا هیچوقت پاسخ نامه را نداد و پول مالباختگان را نیز به آن‌ها بازنگرداند.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
11
49
از مادر ترزا انتظار نداشتم.
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
9
14
هیچ انسانی ایده آل نیست، ولی خیلی از مطالبی که نوشتید خیلی هم نکته منفی نیستند ، همیشه کسانی که در کارهای خیر فعالیت میکنند مورد سوء ظن هستند.
بیر نفر
|
United States of America
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
7
15
نویسنده ای که از کتابش نقل قول کرده اید یکی از بزرگترین و موثرترین آتئیستهای حال حاضر دنیاست. آقای هیچکنز نفرت و کینه خاصی به تمام مومنین و بطور کلی ادیان ابراهیمی دارد. به تمام این موارد بارها جواب داده شده و کتاب ایشون هم خیلی تو محافل علمی غرب جدی گرفته نمیشه.
"مادرترزا شخصیتی متاله (الهی) بود" این رو از یه زوج امریکایی که ایشون رو درک کرده بودند شنیدم. تاثیر مادر ترزا رو به میلیونها انسان رو فقط با یه سرچ ساده میتونین ببینین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
6
10
دیگه دارم تمام اعتقاداتمو از دست میدم فکر میکنم اتمی هستم که در کائنات رها شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
9
10
احتمال دروغ بودنش زیاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
5
8
خیلی جالب بود توانستیم جنبه خالی لیوان را هم نگاه کنیم
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
4
6
آواز دهل شنیدن از دور خوش است.
منتقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
13
11
اسمش ( مادر ترزا ) نبوده !
( مادر دزدا ) بوده !!!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
1
15
به نظرم هیچ کس تو این دنیا کامل نیست مادر تریزا هم وسیله‌ای جهت تبلیغ دین مسیحیت به ویژه برای جوامع فقیرتر بود
آرش جهانشاهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
10
13
خداوند ببامرزش ، ما خودمان بیشمار تقصیر و حق الناس گردنمونه بعد الان بیایم راجع به یک پیرزن اتفاقا خوشنام نیکو کار از یک دین دیگه و ملیتی دیگه که فوت کرده و دستش از جهان کوتاه است قضاوت کنیم ؟ کجای دین اسلام همچین چیزی رو یاد داده ؟دیگه مشکلاتمون همه حل شده الان شبهه معمای ده هزار دلار مشکوک مادر ترازا رو باید حل کنیم؟ دست بردارید از فرافکنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
2
15
اصلا مادر ترزا خوب، چرا شفافیت مالی نداشته؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
9
6
او یک انسان بسیار شریف و خدمتگذار بوده و شما با خواندن مطالب مشکوک این ور و اونور نشوید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
8
5
72 میلیون دلار !!! می دانید چه رقمی است انوقت نمی دانند کجاست ؟ یا رقم چاخانه یا بی اطلاعی از مصرفش . درباره تعداد مستمندانی که تحت پوشش داشته ننوشتید همچنین در رابطه به اینکه ایشان گفته فقرا و بیماران برای دنیا نعمت است مفهومش این نیست که ما به اینکار دامن بزنیم بلکه منظورش این است که با مهربانی به انها دنیا سلامت روحی معنوی خود را بالا می برد
حمید کلباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
1
7
حافظ می خور که شیخ و مفتی و محتسب .
چون نیک بنگری ؛ جمله تزویر می کنند .
ناهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
3
3
همچین نقاط تیره و متفی هم نبود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار