چرا باید سرخک را جدی گرفت؟
کد خبر: ۱۶۰۹۷۳
تاریخ انتشار: 2019 November 02    -    ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا با انجام مطالعات جدیدی دریافته‌اند که عفونت سرخک می‌تواند موجب صدمات بلندمدت به سیستم ایمنی بدن شود و افراد را در برابر سایر عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر کند.

نتایج این مطالعه که شرح آن در نشریه آنلاین "ساینس" منتشر شده نشان داده است ویروس سرخک بخشی از "حافظه ایمونولوژیک" را در سیستم ایمنی بدنِ انسان‌ها و راسوهایی که تحت آزمایش قرار گرفتند، مختل می‌کند.

بررسی‌های آزمایشگاهی روی نمونه‌های خون ۷۷ کودک واکسینه نشده قبل و بعد از شیوع سرخک آشکار ساخت که ویروس این بیماری بین ۱۱ تا ۷۳ درصد از آنتی بادی‌های محافظتی در بدن این کودکان را از بین می‌برد. این در حالیست که این آنتی‌بادی‌ها به طور معمول از بدن در برابر ویروس‌های آنفلوآنزا و تبخال و نیز باکتری‌های عامل ذات‌الریه و عفونت‌های پوستی حفاظت می‌کنند.

این آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌های موجود در خون هستند که حافظه ایمونولوژیک بدن در مواجهه با ویروس‌ها محسوب می‌شوند و به بدن کمک می‌کنند که در برابر تکرار عفونت‌هایی که قبلا به آنها مبتلا شده مقاوم شود. بدون وجود این آنتی بادی‌ها، کودکان بخش قابل توجهی از سیستم دفاعی خود را از دست داده و در نتیجه دوباره در برابر همان ویروس‌های قبلی آسیب‌پذیر خواهند شد.

به گزارش شینهوا، محققان می‌گویند این یافته‌ها تاکیدی بر ضرورت واکسیناسیون گسترده در برابر ویروس سرخک است. سرخک یک بیماری به شدت واگیردار است و هر فردی که در برابر این ویروس واکسینه نشده باشد می ‌تواند در هر سنی به آن مبتلا شود.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار