بازگشت یک ساعت 130 ساله
کد خبر: ۱۴۵۹۷
تاریخ انتشار: 2015 October 15    -    ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
bato-adv
bato-adv
رستاخیز و بازگشت دوباره برندهایی که قرن‌ها پیش در دنیای ساعت فعال بوده‌اند و میراث جاودانی از خود به جای گذاشته‌اند معمولا همیشه با بدبینی همراه است. نمونه‌های مختلفی از این داستان‌های بازگشت در سال‌های اخیر روی داده است که در آنها محصول جدید هیچ نشانی از نام، خلاقیت و میراث گذشته کمپانی‌ها در خود نداشته است.
رستاخیز و بازگشت دوباره برندهایی که قرن‌ها پیش در دنیای ساعت فعال بوده‌اند و میراث جاودانی از خود به جای گذاشته‌اند معمولا همیشه با بدبینی همراه است. نمونه‌های مختلفی از این داستان‌های بازگشت در سال‌های اخیر روی داده است که در آنها محصول جدید هیچ نشانی از نام، خلاقیت و میراث گذشته کمپانی‌ها در خود نداشته است.

 یک رویکرد هوشمندانه‌تر و با ملاحظه‌تر، بودجه قابل توجه، آشنایی با چگونگی انجام و صرف مدت زمان کافی از عناصری است که می‌تواند میراث گذشته یک ساعت را به ساعت‌های نسل جدید یک کمپانی منتقل کند. خوشبختانه موارد گفته شده در ساعت جدید کورنومتر اف بی 1 فردیناند برتود «Ferdinand-Berthoud» رعایت شده است.



میراث و دستاوردهای برتود همچنین طراحی ساعت جدید و زمینه‌های فنی آن ایجاب می‌کند که کمی به تاریخچه و زندگینامه بنیانگذار این کمپانی توجه کنیم. فردیناند برتود متولد «وَل دو تِراورس» سوئیس یا نوشاتل کانتون امروزی است، او در سن هجده سالگی برای یادگیری ساعت‌سازی به پاریس مهاجرت می‌کند و در سن 26 سالگی لویی پانزدهم  مقام استاد ساعت‌ساز را به او اعطا می‌کند که در نوع خود مقام بسیار بالایی است و همتایان او این مقام را با صرف بیش از ده سال به دست آورده‌اند و این نشان از نبوغ ساعت‌سازی برتود دارد.



به لطف طراحی و ساخت کورنومتر دریایی بسیار دقیق در سن 43 سالگی او به عنوان مکانیک ساعت‌ساز پادشاه و نیروی دریایی  منصوب می‌شود و در سن 77 سالگی ناپلئون اول نشان افتخاری لژیون دونور را به عنوان عضو مفیدی از جامعه فرانسه به وی اعطا می‌کند.
  درباره این شخصیت بزرگ و پیشگام می‌توان بیشتر صحبت کرد اما همین میزان نیز نبوغ  فردیناند برتود را به خوبی نشان می‌دهد. میراث برتود در سال 1876 به برادرزاده او چارلز آگوست برتود رسید که نتوانست آن را به خوبی حفظ و هدایت کند و تا سال 2005 افراد متعددی نام این برند و کمپانی را در اختیار داشته‌اند.



در سال 2005 است که کارل فردریش شوفل یکی از روسای خانه ساعت و جواهر شوپارد هنگامی که به دنبال یک ساعت آنتیک و تاریخی برای نمایش در موزه شوپارد بود با یکی از ساعت‌های این برند مواجه می‌شود. از آن زمان بعد او تمام سعی خود را کرد تا نام این برند را در اختیار بگیرد و امروزه بسیاری از میراث کهن این برند از جمله کتاب طراحی‌های برتود، ساعت جیبی و ساعت کورنومتر دریای معروف این ساعت ساز از آن اوست.



ساعت کورنومتری مدرن فردیناند برتود تحت نظارت شوپارد و در لابراتوارهای تحقیق و نمونه‌سازی این کمپانی با همکاری مشترک طراحان فردیناند برتود در طی 6 سال ساخته شده است. می‌توان گفت که ساعت مدرن کرنومتردار فردیناند برتود در واقع زائیده ذهن خلاق کارل فردریش شوفل است و ترکیبی از المان‌های اصلی میراث برتود و المان‌های مدرن ساعت‌سازی همیشگی شوفل و شوپارد در آن دیده می‌شود.
 قاب 44 میلیمتری هشت ضلعی کورنومتر فردیناند برتود در نگاه اول بسیار جلب توجه می‌کند. گای بُوه «Guy Bove» طراح و مدیر ارشد طراحی این ساعت در رابطه با طراحی قاب ساعت می‌گوید: «طراحی هشت ضلعی قاب با الهام از سیستم تعادل قطب‌نمای کشتی‌ها طراحی شده است که جعبه آن ظاهری هشت وجهی دارد ». بخش ظریف دیگر این قاب 44 میلیمتری با ضخامت 13 میلیمتر استفاده از چهار محفظه پوشیده شده با کریستال یاقوت در کناره‌های قاب است که سازوکار درونی ساعت را به زیبایی نشان می‌دهد.



 قاب ساعت به نمونه‌های قاب رویال اوک اودمارز پیگه و بیگ بنگ هابلوت نیز بسیار شباهت دارد. این ساعت از 1120 قطعه تشکیل شده است که بخشی از آنها از محفظه وسط صفحه ساعت و پشت قاب قابل رویت است. موتور این ساعت از رویاهای ساعت‌دوستان حرفه‌ای است و کارل فردریش شوفل بهترین‌ها را یکجا جمع کرده است.
 توربیلون یک دقیقه‌ای با آلت تعدیل از جنس طلا، چرخ تعادل یا رقاصک از جنس مس و بریلیوم، فنر تعادل با قابلیت پارامغناطیس، قرقره و زنجیر جمع کننده شاه فنر با 790 قطعه مجزا، سیستم محدودکننده ذخیره انرژی که تنها در صورت وجود یک گشتاور مناسب و کافی به شاه فنر اجازه حرکت می‌دهد و مکانیسم نشانگر ذخیره انرژی منحصربفرد بخشی از اجزا و ساز و کار مرتبط با این موتور حیرت‌انگیز است. توربیلون ساعت نیز در میان بهترین‌های دنیای ساعت قرار دارد. ذخیره انرژی این ساعت 53 ساعت است و اگر سیستم محدود کننده حرکت شاه فنر نبود می‌توانست به هشتاد ساعت هم برسد.



ساعت و دقیقه این ساعت در یک صفحه فرعی در مقابل نشانگرساعت 12 قرار دارد که ادای احترام به برتود فقید است که علاقه خاصی به این نوع از طراحی داشته است. خوانایی این ساعت در سریع‌ترین حالت نیز بسیار مناسب است و با کمی دقت بیشتر نحوه نگارش اعداد نیز جلب توجه می‌کند که فونت خاصی دارد و گای بوه آن را به طور اختصاصی برای این مدل طراحی کرده است و حالتی میان خط شکسته  قدیمی و خط فنی مهندسین امروزی است.
از این ساعت منحصربفرد تنها پنجاه نسخه تولید شده است و قیمت آن 220 هزار یورو(بیش از یک میلیارد و 100 میلیون تومان) است. با تمامی این تفاسیر و قیمت مناسب با توجه به پیچیدگی‌های ظاهری و درونی، این ساعت در آینده نزدیک رقیب بسیار جدی برای برندهایی چون گروبل فورسی « Greubel Forsey» و اف.پی.ژورن « F.P. Journe» و برندهای بزرگ‌تر خواهد بود.






برای خواندن مطالب بیشتر در زمینه مد وپوشاک ، اینجا را کلیک کنید.

بازگشت یک ساعت 130 ساله
bato-adv
bato-adv
برچسب ها: ساعت ، تابناک باتو
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv