چرا عادل فردوسی‌پور و نود به آخر خط رسیدند؟
کد خبر: ۱۳۹۶۲۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2019 March 19    -    ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸

عادل فردوسی‌پور که مقید به رعایت اصول و حرکت در چارچوب‌های تعیین‌شده نبود دیگر برنامه نود را اجرا نخواهد کرد.

 اجازه بدهید فارغ از احساسات و عواطف حرف بزنیم و آنچه وجود داشته را واقع‌بینانه ببینیم و نقد کنیم. برنامه نود و عادل فردوسی‌پور پس از حدود ۲۰ سال به پایان خط رسیدند، اتفاقی که با توجه به روندی که مجری این برنامه در پیش گرفته بود، دور از ذهن نبود. در واقع دیر و زود داشت، اما سوخت و سوز نداشت.

فردوسی‌پور اگر چه خودش را فرزند رسانه ملی می‌داند، اما در رسانه ملی علیه رسانه ملی موضع‌گیری کرده است. اسیر احساسات نشویم و این موضوع را به حساب دموکراسی و آزادی بیان نگذاریم. این را در نظر بگیرید که در اداره‌ای فعالیت می‌کنید و با مدیر آن اداره هم زاویه دارید. اگر هر چند وقت یک‌بار علیه مدیرتان در همان اداره موضع‌گیری کنید انتظار چه برخوردی را دارید؟ خوب یا بد، برای هر اداره یا نهادی چارچوبی در نظر گرفته شده که همه باید آن را رعایت کنند. اگر کارمندی هم ناراضی است قطعا او باید آنجا را ترک کند نه مدیربالادستی. فردوسی‌پور مصداق همین موضوع است. او کارمند صداوسیما نبود، اما می‌خواست ژست منتقد را هم به خود بگیرد. در واقع در چهارچوبی که برایش تعیین شده بود حرکت نمی‌کرد و حرف مدیران بالا دستی‌اش را هم نمی‌پذیرفت.

مجری برنامه نود در گذشته نیز بار‌ها خلاف جهت آب حرکت کرده بود. از گفتن ماجرای «پارازیت داشتن ماهواره» در یکی از برنامه‌ها تا گفتن این جمله «که اگر صندلی حق و حقیقت باشد، ما هم هفته بعد خواهیم بود» (نقل به مضون) و ... نشان می‌دهد که او علاقه زیادی داشت حرف‌هایی را به زبان بیاورد که دیگران اجازه ندارند بگویند. او آن زمان تحت حمایت مدیران وقت شبکه سه قرار داشت و در واقع از مصونیت خاصی هم برخوردار بود.

فردوسی‌پور البته سیاست را هم در کارش به وضوح دخالت می‌داد. این را از مصاحبه او با چهره‌های سیاسی در برنامه نود به راحتی می‌شد متوجه شد و البته اینکه هیچ‌گاه با رسایی که از سوی مجلس مسئول رسیدگی به فساد در فوتبال بود، حتی ارتباط تلفنی برقرار نکرد چرا که خط فکر سیاسی‌اش با او تفاوت داشت. آنچه در اینجا مهم است شخصیت حقوقی افراد است نه طیف سیاسی آنها، اما عادل در این مورد همچون بسیاری از موارد دیگر «عادل» نبود و سیاسی‌بازی را چاشنی کار ورزشی‌اش کرده بود.

فردوسی‌پور می‌گوید برنامه نود فرزندش است. با این شرایط مدیر یک شبکه حکم پدر را دارد، اما فردوسی‌پور هیچ‌گاه در چهارچوب تعیین شده‌اش حرکت نکرد و تصور می‌کرد می‌تواند به واسطه محبوبیتی که دارد فراتر از حیطه اختیاراتش کار کند. او همواره به مواردی مانند بازیکن سالاری اشاره و اعتراض می‌کرد، اما خودش مشابه همین کار را در سطحی دیگر و به نوعی دیگر انجام می‌داد و هر آنچه می‌خواست را می‌گفت و می‌خواست «مجری‌سالاری» را ادامه دهد. فردوسی‌پور خوب حرف می‌زد، اما در هنگام عمل خودش به چیزی که می‌گفت: پایبند نبود.

تسنیم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
3
5
همش چرند بود. این تفکر شما نوعی ترویج چاپلوسی است. خودتان را اصلاح کنید تا در بین مردم محبوبیت داشته باشید
علی رضا
|
United States
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
2
5
واقعا؟! فردوسی پور در "چهارچوب تعیین شده" حرکت نکرد و لذا می بایست صدا و سیما رو ترک می کرد؟ نویسنده اشاره نکردند کجا این "چهارچوب تعیین شده" نوشته شده است. ولی خوبه اشاره کردند که پول مالیات ما خرج مدیرانی میشه که دوست دارن سلیقه شون رو بشنون نه حقیقت رو. این نوشته خیلی بوی آقای فروغی رو میده.
ساسان
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
4
9
۹۰ بی عادل معنی نداره
طلبه نو اندیش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
3
4
چطور شخصی رو که تابع مشی و قوانین رسانه ملی نبود رو رو عامل برکناری از برنامه نود میدونید ولی باز همین شخص که بی حرمتی به قوانین رسانه خودمحور صدا و سیما بود رو حاضر شدید به معاونت شبکه ورزش ببرید این تناقض در حرف و رفتار چه معنایی داره الا دروغ گویی با این رفتار من حرفتون رو باور ندارم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
9
4
احسنت. تحلیل درست و بجایی بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
5
5
صدا و سیما یک شرکت خصوصی نیست که کارمند مجبور باشد مطابق میل مدیر رفتار کند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
0
2
غرور مادر بدبختی هاست...
ناشناس
|
United States
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
1
2
مزخرف بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار