ساختن کمد کپسولی در کمدتکانی بهاری
کد خبر: ۱۳۹۳۶۶
تاریخ انتشار: 2019 March 18    -    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
در آخرین روزهای هر فصل همه ما به فکر مرتب کردن کمد لباس‌ها و جابجایی لباس‌های فصل قبل با فصل جدید می‌کنیم. از آنجایی که کمدتکانی برای فصل بهار با خانه‌تکانی و اضافه شدن لباس‌های جدید به کمدمان همزمان می‌شود اهمیت بیشتری نسبت به فصل‌های دیگر دارد.

ساختن کمد کپسولی در کمدتکانی بهاری«تابناک باتو» در آخرین روزهای هر فصل همه ما به فکر مرتب کردن کمد لباس‌ها و جابجایی لباس‌های فصل قبل با فصل جدید می‌کنیم. از آنجایی که کمدتکانی برای فصل بهار با خانه‌تکانی و اضافه شدن لباس‌های جدید به کمدمان همزمان می‌شود اهمیت بیشتری نسبت به فصل‌های دیگر دارد. در این میان ممکن است هنگام مرتب کردن و جابجایی لباس‌ها کمی سردرگم شوید اما نگران نباشید. برای ساختن یک کمد مرتب و شیک میتوانید از تکنیک‌های بسیاری همچون کمد کپسولی استفاده کنید. در این مطلب یاد می‌گیریم چطور با استفاده از تکنیک کمد کپسولی برای بهار پیش رو لباس‌هایمان را سرو سامان دهیم.

کمد کپسولی

تاریخچه کمد لباس کپسولی

کمد لباس کپسولی اصطلاحی است که اولین بار در سال 1970 توسط سوزی فاکس صاحب بوتیکی در لندن به نام Wardrobe استفاده و معرفی شد. براساس دیدگاه فاکس کمد کپسولی مجموعه‌ای کوچک از آیتم‌های ضروری است که شامل لباس و اکسسوری‌هایی می‌شود که به صورت متدوال از آن‌ها استفاده می‌کنیم. این آیتم‌ها لزومی ندارد ترندی باشند و معمولا طوری انتخاب می‌شوند که همواره قابل استفاده باشند و از مد افتاده نشوند.

کمد کپسولی

ایده اولیه سوزی فاکس در سال 1985 توسط طراح آمریکایی دونا کارن گسترش پیدا کرد و معروف شد. دونا کارن مجموعه‌ای کپسولی شامل 7 تکه لباس کاربردی و چند منظوره طراحی کرد تا نشان دهد که با تعداد کمی لباس می‌توان ترکیب‌های بسیار متفاوتی ارائه کرد.

از آن پس بارها و بارها اصطلاح کمد لباس کپسولی در رسانه‌های مد بریتانیا و آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و این رسانه‌ها نقش بسیار پررنگی در محبوبیت این سبک داشتند. هدف اصلی کمد کپسولی این بود که نشان دهد می‌توان با تعداد کمی لباس برای هر موقعیتی لباس مناسب داشت. از طرفی کمد کپسولی تلنگری برای مصرف‌گراهاست تا بدانند برای خوش‌پوشی لازم نیست همواره در حال خرید کردن باشند.

کمد کپسولی

برنامه‌های تلویزیونی بسیاری در این زمینه تا کنون ساخته شده، برای مثال برنامه تلویزیونی Trinny and Susannah’s “what not to wear”  یکی از آن‌ها بود که از سال 2001 تا 2007 از شبکه BBC پخش می‌شد. همچنین برنامه دیگری با نام Gok’s Fashion Fix که توسط استایلیستی به نام Gok Wan از سال 2008 از Channel Four درحال پخش است، یکی دیگر از عوامل محبوبیت کمد کپسولی محسوب می‌شود.

پروژه 333

از سال 2010 کمد لباس کپسولی ابعاد و شکل جدیدی پیدا می‌کند که این تغییر تحت تاثیر پروژه 333 به وجود می‌آید. خانم کورتنی کاروِر نویسنده‌ای است که در زمینه سبک زندگی مینیمال آثاری دارد. او با اعتقاد به رویکرد مینیمالیستی و ترکیب آن با ایده کمد کپسولی پروژه 333 را معرفی کرده است. پروژه 333 پیشنهاد می‌کند که 33 تکه لباس را برای 3 ماه انتخاب کنید و در آن سه ماه فقط همین لباس‌ها را در ترکیب‌هایی متنوع بپوشید. در این روش به غیر از حلقه ازدواج، لباس زیر، لباس خواب، لباس راحتی خانه و لباس ورزشی، 33 تکه باید ترکیبی از لباس، کفش، کیف و زیورآلات و دیگر اکسسوری‌ها باشد.

10 روز 10 لباس

شاید تصور کنید که برای شروع سخت است که 3 ماه را تنها با 33 تکه لباس بگذرانید. پس روش دیگری را به شما پیشنهاد می‌کنیم که به چالش ده روز ده لباس معروف است. این روش در سال 2015 توسط بلاگری به نام Lee Vosburg در وبلاگ وی با عنوان Style Bee معرفی شد. این روش هم با رویکرد مینیمالیستی توصیه شده اما به خاطر مدت زمان کوتاه‌تر امکان تنوع بیشتری را برای شما فراهم می‌کند. تفاوت دیگر این چالش با پروژه 333 این است که 10 تکه فقط شامل لباس می‌شود و شما در انتخاب اکسسوری، کیف و کفش محدودیتی ندارید.

کمد کپسولی

چطوری کمد کپسولی بسازیم؟

یکی از مهمترین مزایای کپسولی کردن کمدها این است که به شما یادآوری می‌کند چه چیزی برایتان مهم و ارزشمند است و چه لباس‌هایی به سبک شخصیت و زندگی‌تان نزدیک‌تر است. داشتن کمد کپسولی باعث می‌شود وقت کمتری را برای تصمیم‌گیری در انتخاب لباس صرف کنید و به کارهای مهمتری از زندگی‌تان خواهید رسید.

کمد کپسولی

مزیت دیگر کپسولی کردن کمد، خلوت و منظم شدن آن است. به این ترتیب لازم نیست برای پیدا کردن هر لباس کل کمد رو بیرون بریزید. اما برای ساختن کمد لباس کپسولی از کجا شروع کنیم و چه مراحلی باید طی شود؟

کمد کپسولی

در مرحله اول همه لباس‌ها را از کمد بیرون بیاورید و بررسی کنید که از هر تکه لباس، کفش و اکسسوری چند دست یا جفت دارید. ممکن است از دیدن لباس‌های بسیاری که تا به حال حتی یک بار هم نپوشیده‌اید یا لباس‌هایی که در شلوغی کمد گم کرده بودید شوکه شوید.

مرحله دوم، مرحله تفکیک لباس‌هاست. اولین و مهمترین گروه لباس‌هایتان آن‌هایی هستند که بیشتر از همه می‌پوشید، کاربردی‌ هستند و با استایل شما هماهنگ هستند. گروه دیگه‌ لباس‌هایی هستند که خیلی زیاد پوشیده نمی‌شود ولی بدون هیچ دلیلی دوست دارید در کمدتان بمانند. یک سری از لباس‌ها هم هستند که با وجود نو و سالم بودن دیگر سایز شما نیستند که باید در اولین فرصت آن‌ها را به فرد یا موسسه‌ای اهدا کنید.

ممکن است در بین لباس‌هایتان یکی دو تکه لباس یادگاری یا هدیه گرفته داشته باشید که با وجود نپوشیدن‌شان می‌خواهید نگهشان دارید. تکلیف این لباس‌ها هم معلوم است، آن‌ها را بسته‌بندی کنید و در چمدانی زیر تختخواب یا در جعبه‌ای در انباری نگه‌داری کنید. یک گروه از لباس‌ها هم هستند که برایتان تکراری شده‌اند اما مشکلی ندارند و قابل استفاده هستند. در این شرایط پیشنهاد می‌کنم اگر دوستی دارید که هم‌سایز شماست و سلیقه مد و استایل او به شما نزدیک است لباس‌هایتان را برای مدتی با لباس‌های وی تعویض و تبادل کنید.

کمد کپسولی

احتمالا بعضی لباس‌هایتان هم خراب، پاره و غیر قابل پوشیدن شده‌اند و باید آن‌ها را دور بیندازید. قبل از دور انداختن این لباس‌ها به این فکر کنید که آیا کاربرد دیگری می‌توانند داشته باشند؟  در صورت امکان آنها را بازیافت کنید یا مثلا آن‌ها را تکه تکه کنید داخل کوسن‌ها را پُر کنید یا در این روزهای خانه‌ تکانی برای گردگیری و تمیزکاری از این لباس‌ها استفاده کنید.

برگردیم به گروه دوم لباس‌ها، تکه‌هایی که نمی‌دانید چرا اما نگهشان‌ می‌دارید. در این قسمت باید از خود دو سوال بپرسید. اول اینکه آیا در یک سال گذشته آن لباس را پوشیده‌اید یا نه و در یک سال آینده چقدر ممکن است که آن لباس را بپوشید؟ سوال دوم اینکه، اگر الان این لباس را در فروشگاهی می‌دیدید بازهم آن را می‌خریدید؟ اگر جواب این دو سوال شما منفی است حتما و قطعا باید از خیر آن لباس بگذرید.

کمد کپسولی

مرحله نهایی انتخاب آیتم‌های کپسولی

در انتخاب تعداد آیتم‌های کمد کپسولی یک قاعده کلی پیشنهاد می‌شود. 22 تکه لباس‌های اصلی(شلوار، بلوز، مانتو، دامن و…)، 2 تکه زیورآلات(گوشواره، گردنبند، دستبند و…)، 5 تکه اکسسوری(کمربند، شال، هدبند، دستکش و…) و 4 جفت کفش(پاشنه دار، اسنیکرز، تخت و…) که سبک و مدل هر کدام به سلیقه شما بستگی دارد.

کمد کپسولی

برای شروع یک لیست از لباس‌هایی که به صورت معمول در طول هفته و ماه می‌پوشید تهیه کنید. بررسی کنید که بیشتر چه آیتم‌هایی را استفاده می‌کنید. مثلا در مورد انتخاب کفش اگر اهل پوشیدن کفش پاشنه‌دار نیستید به جای آن آنچه بیشتر استفاده می‌کنید قرار دهید. اگر شلوار را به دامن ترجیح می‌دهید، دامن را حذف کنید و به شلوارها اضافه نمایید.

کمد کپسولی

برای اینکه کارتان آسان شود، می‌توانید در ابتدا یک پالت رنگی انتخاب کنید. معمولا توصیه می‌شود که دو رنگ از این پالت را به رنگ‌هایی اختصاص دهید که با همه چیز سِت می‌شوند. رنگ‌هایی مثل سیاه، سفید، سرمه‌ای، قهوه‌ای، خاکستری و بژ که رنگ‌های خنثی و سازگاری هستند. بعد دو رنگ خاص که مورد علاقه‌تان یا ترندی هستند و با هم ترکیب خوبی دارند را انتخاب کنید. در کنار این‌ها می‌توانید بازهم از رنگ‌های خنثی به ترکیب خود اضافه کنید و همچنین رنگ اکسسوری‌ها را خارج از این پالت و متفاوت در نظر بگیرید.

کمد کپسولی

پیشنهاد دیگر برای جذاب‌تر شدن کمد کپسولی، این است که به آن یک تِم مشخص بدهید. مثلا کمد کپسولی با رنگ‌های پاستلی یا کمد کپسولی بوهمی استایل بسازید. البته حتما در مورد اینکه چه چیزی برای فرم اندام و رنگ پوست شما مناسب‌تر است اطلاعات کسب کنید تا همه آیتم‌هایی که انتخاب می‌کنید در تناسب با خودتان باشند.

کمد کپسولی

به عنوان آخرین توصیه، برای اینکه بتوانید استایلی جذاب با کمد کپسولی داشته باشید، لازم نیست درگیر ترند و مد روز شوید. بهتر است استایل شخصی خودتان را داشته باشید و البته لباس‌های با کیفیت و پایدار انتخاب کنید تا در مدتی طولانی نو و سالم بمانند.

بپوشیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار