ابتکار زنان مراکشی برای مبارزه با آزار خیابانی
کد خبر: ۱۳۸۹۳۷
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: 2019 March 16    -    ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
مراکش هم مثل بسیاری دیگر از کشورها، از فرهنگ ریشه‌دار و دیرینه‌ای رنج می‌برد که مردها خود را همیشه و همواره محق دانسته و بدن زن را، اموال و دارایی خود محسوب می‌کنند. زنان مراکش هم تجربه مشابه ما زنان ایران دارند که در خیابان‌ بارها و بارها متلک می‌شنوند، در اتوبوس آزار می‌شوند و مردان به خود اجازه می‌دهند درباره...

ابتکار زنان مراکشی برای مبارزه با آزار خیابانی

ابتکار زنان مراکشی برای مبارزه با آزار خیابانی«تابناک باتو» ـ چهل درصد زنان ۱۶ تا ۶۴ ساله مراکش در سال ۲۰۰۹ اعلام کردند که در مدت زمان پژوهش ملی درباره «آزار خیابانی» در کشورشان، در فضای عمومی شکلی از خشونت را تجربه کردند. این آمار رسمی دولت مراکش است و فعالان حقوق زن می‌گویند حجم آزارها در واقعیت از این هم به‌مراتب بیشتر است. در همین پژوهش، یک نفر در میان هر ۳ زن اعلام نمود، در کوچه و خیابان و فضاهای عمومی شهر شکلی از آزار روانی را تجربه کرده است.

مراکش هم مثل بسیاری دیگر از کشورها، از فرهنگ ریشه‌دار و دیرینه‌ای رنج می‌برد که مردها خود را همیشه و همواره محق دانسته و بدن زن را، اموال و دارایی خود محسوب می‌کنند. زنان مراکش هم تجربه مشابه ما زنان ایران دارند که در خیابان‌ بارها و بارها متلک می‌شنوند، در اتوبوس اذیت می‌شوند و مردان به خود اجازه می‌دهند درباره ظاهر آن‌ها هر اظهارنظر و تمسخر و تحسینی کنند. درست مثل ما و برخلاف باور کلیشه و دروغ رایج، هیچ تفاوتی هم نمی‌کند که نوع پوشش آن‌ها چطور باشد. کاملا محجبه باشی یا دامن جین و تی‌شرت به تن داشته باشی، آماج این آزارها قرار می‌گیری.

آزار خیابانی زنان در مراکش چنان فراگیر و فرسایشی و عادی روزمره است که وزارت خارجه‌ی کشورهایی مثل آمریکا و بریتانیا در راهنمای سفر به این کشور، به شهروندان خود هشدار می‌دهند که چنین وضعیتی در فضاهای عمومی مراکش رایج است و زنان با آگاهی به این موضوع تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند به مراکش سفر کنند یا نه.

ابتکار زنان مراکشی برای مبارزه با آزار خیابانی

فعالان حقوق زن در مراکش سال‌هاست که تلاش می‌کنند تا به این وضعیت آزاردهنده علیه زنان پایان دهند. بعد سال‌ها تلاش و رایزنی، در فوریه‌ی گذشته دولت مراکش بالاخره قانونی را برای مقابله با آزار خیابانی علیه زنان تصویب کرد. قانونی که بیشتر از این‌که شادمانی زنان را به دنبال داشته باشد، آن‌ها را باز خشمگین کرده و برای اعتراض به خیابان‌ها کشاند.

فمینیست‌ها و فعالان برابری‌خواه مراکش می‌گویند قانونی که تصویب شد بیشتر از هرچیز «تزئینی» است و جنبه‌ی پز برای دولت را دارد که بله، ما به فکر زنان‌ایم و برای آن‌ها کاری کردیم. در واقعیت اما این قانون امکان اجرای محدودی دارد و به دور از بسیاری از تعاریف جزئی و مشخص است. برای مثال قانون تازه هیچ تعریف جزئی و دقیقی ندارد که مصادیق «آزار خیابانی» و «آزار جنسی» چیست. امری که می‌تواند دست نیروهای پلیس و دستگاه قضائی مردسالار را باز بگذارد که ادعای زن را درجا رد کرده و بگویند فلان کار و بسان اتفاق، آزار خیابانی نبوده است. برای مثال اگر مردی در خیابان بارها و بارها دنبالت بیاید و به‌رغم تمایل زن با او هی حرف بزند، این مصداق آزار خیابانی نیست. در این وضعیت اگر هم زنی به پلیس برود و این اذیت را گزارش کند، پلیس به او می‌خندد و پاسخ‌اش چیزی است از جنس «برو پی کارت و وقت ما را نگیر!»

اتفاقی که خشم زنان مراکش را بیشتر از پیش برانگیخت، ماجرای سعد لمجرد، خواننده‌ی پاپ معروف این کشور بود. سعد لمجرد در سفری به فرانسه به شکل رسمی به آزار جنسی زنی فرانسوی متهم شد. پادشاه مراکش، در اقدامی که خشم زنان را برانگیخت، پول وثیقه‌ی این خواننده را پرداخت کرد تا «پاپ استار محبوب کشور» هرچه سریع‌تر از بازداشت آزاد شده و به کشور برگردد! زنان مراکش می‌گویند این مصداق آشکار از وضع دردناکی بود که آن‌ها با آن مواجه‌اند:«فرهنگ مصونیت از هرگونه مجازات فردی که زنان را آزار می‌دهد.» انگار تمام مردان جامعه صف می‌کشند تا آزارگر کوچک‌ترین هزینه‌ای ندهد.

فعالان زن در مراکش در همین چند ماه گذشته حرکت‌های خلاق و جالبی را برای مبارزه با آزار خیابانی زنان و علیه «قانون تزئینی» تصویب‌شده راه انداختند. زینب فاسقي، یکی از زنان طراح و فمینیست کشور، بعد از این‌که به دختر جوانی در اتوبوس تجاوز شد، طرحی را در اینستاگرام خود منتشر کرد که مثل بمب صدا کرد: تصویر زنی با پستان‌های عریان و لباس‌های پاره، تصویری با این توضیح «اتوبوس‌ها قرار است مردم را جابجا کنند، نه این‌که محل تجاوز به دختران باشد.» تصویری که بارها در شبکه‌های اجتماعی مراکش و رسانه‌های آنلاین بازنشر شد و بحث بسیاری را برانگیخت. گروه‌های فمینیستی دیگری این تصویر را منتشر کرده و بر دیوارهای شهرها چسباندند.

ابتکار زنان مراکشی برای مبارزه با آزار خیابانی

زینب حالا کارگروه آموزشی با حضور ۲۰ دختر جوان علاقه‌مند راه انداخته و به آن‌ها تصویرگری یاد می‌دهد. کارگروهی با اسم «پروژه‌ی قدرت جمعی زنان» که می‌خواهد با تصویرگری فمینیستی درباره‌ی آزار و تبعیض علیه زنان آگاهی‌رسانی کند و به مبارزه با فرهنگ مردسالار بپردازد.

در اقدام تحسین‌برانگیز دیگری، گروهی از زنان فمینیست مراکش گردهم آمدند و برای اولین‌بار اپلیکیشنی را راه انداختند که زنان می‌توانند با استفاده از آن به محض این‌که در فضایی عمومی مورد آزار و اذیت قرار گرفتند، آزار را در اپلیکیشن اطلاع‌رسانی و ثبت کنند. زن‌ها می‌توانند نقطه‌ی دقیق آزار و اذیت و مشخصات ظاهری آزارگر را ثبت کنند و بلافاصله هم حمایت روانی و هم حمایت حقوقی لازم در اختیار آن‌ها خواهد بود. گروهی از زنان وکیل با این اپلیکیشن همکاری کرده و به زنان کمک می‌کنند تا اگر می‌خواهند دنبال شکایت حقوقی بروند.

با این‌حال فمینیست‌های مراکش خود می‌گویند که تمام این اقدام‌ها بیشتر در راه آگاهی‌رسانی و حمایت معنوی است و مشکل اصلی کماکان قانونی است که عملا یقه‌ی آزارگر را نگرفته و او را مجازات نمی‌کند.
فرناز سیفی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
70
18
فقظ با حجاب وافعی می توان پیشگیری کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
69
20
تنها راهش عدم خودنمایی زن هست.
یعنی حجاب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
4
64
تنها راهش برخورد جدي و واقعي با مجرمان و مزاحمان نواميسه تا كسي جرات انجام چنين كارهايي را نداشته باشه
پاسخ ها
reza
| |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
اگر نسخه شما کارکرد معقول داشت الان در امریکا و کشورهای اروپایی نمیبایست مزاحمتی برای خانمهای بی حجاب میبود اما چنین نبوده و نیست. قرآن کریم آنچه را که نیاز واقعی برای پیشگیری از چنین وقایعی هست رو بیان فرموده چه قبول کنیم چه قبول نکنیم!
ناشناس
|
United States
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
0
9
اسم ايشون زينب فاسيكي است نه زينب فاسقي
Zainab Fasiki
توي كشورهاي عربي و اسلامي هيچ كس فاميل خودش را فاسق نمي گذارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
5
3
زنها بایدهمچون شوالیه ها لباس بپوشندودرگوش خودموم آب کنندیا کلاازخونه بیرون نیان.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
مومیایی کنن چطوره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
1
29
وقتي هر زني پسرشو از بچگي جوري بار بياره كه به خواهرش احترام بذاره، تو كارهاي خونه مشاركت كنه و بخاطر جنسيتش تو برتر نباشه ياد مي گيره تو اجتماع با بقيه خانم ها هم رفتار درستي داشته باشه. همه چيز از تربيت توي خونه و به نظر من خصوصا از رفتار مادر سرچشمه مي گيره. مادري كه براي خودش ارزش قائل نيست نمي تونه احترام به زن رو به پسرش ياد بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
11
13
آقا الکی شلوغش نکنید!!! هر جا روابط جنسی تقریبا آزاد هست در آن کشور متلک پرانی به حداقل میرسد آنهم از طرف کسانی هست که یا مهاجر هستند یا روابطی نمیتونند برقرار کنند و در کشورهائیکه این رواط آزاد نیست متلک پرانی هست و خیلی هم بد نیست - چون اگر همین متلک پرانی نباشه زنها و دخترها افسردگی و احساس پوچی میگیرند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
8
4
امان از دست این فمینیستها که به شکل دیگری دنبال بهره وری از زنان هستند. سر تا پای این مقاله ، بخصوص انجایش که ناگهان با یک لحن تاکید غیر عادی بیان میکند که "فرق هم نمیکند که چه پوشیده باشد" بشکل اشکاری دنبال همین موضوع است.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
چه فکر مریضی داری... عقده از نظرت نیریزه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
2
0
وقتی توی یک جامعه خانوما حیا و آقایون غیرت بجا داشته باشن، این جور اتفاقا به حد اقل می رسه.
متاسفانه با این روندی که بعضیا دارن پیش می برن شاهد یک مراکش دیگه شاید بدتر، توی ایران هستیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
0
1
این یک مشکل فرهنگی است، باید نوع نگاه آقایان به خانمها تغییر یابد و البته تا هنگامی که فرهنگ درست نشده است باید از قوانین و تنبیهات بازدارنده استفاده کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار