قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار امروز ۲۶ آبان ۹۷
کد خبر: ۱۲۷۶۷۸
تاریخ انتشار: 2018 November 17    -    ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴

افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی، مشکل پیش روی قطعه سازان را دو چندان کرده است نکته‌ای که محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور می‌گوید: آلومینیمی ­را که در گذشته کیلویی ۶ هزار تومان خریداری می‌کردیم الان باید بابت آن ۳۰ هزار تومان پرداخت کنیم که این افزایش قیمت در حوزه مواد پتروشیمی، ​مس و دیگر مواد اولیه قطعه سازی خودرو که ریشه داخلی دارند نیز مصداق دارد.

هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از نیاز صنعت خودروی کشور توسط قطعه سازان داخلی تامین­ و فقط ۲۰ درصد از نیاز خودرو سازان داخلی به ارزش ۴ میلیارد دلار از طریق واردات تامین می‌شود.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو کشور معتقد است: صنعت قطعه سازی کشور با این همه ظرفیت و توانمندی به دلیل کمبود نقدینگی، مطالبات معوق از خودروسازان، کاهش تولید خودرو و قیمت دستوری خودرو که موجب شده خودروسازان، ­ قیمت تمام شده قطعه ساز را نپذیرند در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند و ممکن است اشتغال موجود با خطر مواجه شود.

وی واردات قطعات کامل به جای مواد اولیه توسط تعداد انگشت شماری از قطعه سازان را، ­ مشکل دیگر پیش روی این صنعت دانست­ و گفت:​­­ البته برخورد‌ها با این عده معدود ­­انجام شده و در حال پیگیری است.

به گفته محبی نژاد این قبیل واردات به نوعی تهدید صنعت قطعه سازی و اشتغال موجود در آن است که از مشکلات فراوان یاد شده­ نیز رنج می‌برند.

اشتغالی که به گفته مهدی مطلب زاده نایب رئیس انجمن قطعه سازان، با خطر تعدیل و تعلیق مواجه است به گونه‌ای است که این صنعت تاکنون ۳۰ هزار تعدیل نیرو و ۷۰ هزار نفر تعلیق داشته که اگر مشکلات پیش رو حل نشود این تعدیل و تعلیق ها­­ افزایش خواهد یافت.

 

قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار امروز ۲۶ آبان ۹۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار