پادشاهی که به خاطر نوشیدن قهوه گردن مردم را می زد
کد خبر: ۱۱۹۴۱۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2018 August 26    -    ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
مراد چهارم زمانی که کودک بود سخنان ترسناکی پیرامون قهوه را که بین وزیران رد و بدل می شد را می شنید. یکی از ضررهای قهوه بر سلامتی می گفت و آن دیگری از نقش قهوه در تنفر مردم نسبت به سلطان حرف می زد. از این روی نفرت سلطان مراد چهارم روز به روز از قهوه بیشتر می شد.

پادشاهی که به خاطر نوشیدن قهوه گردن مردم را می زد

پادشاهی که به خاطر نوشیدن قهوه گردن مردم را می زداختصاصی «تابناک با تو»؛ در طول تاریخ، قهوه مراحل مختلف و گاه تأسفباری را پشت سر گذاشته است. در قدیم، کلیسا این نوشیدنی را تا زمان پاپ کلیمنت هشتم حرام اعلام کرد. در سال 1674 میلادی زنان انگلیسی علیه قهوه موضع گیری های تندی داشتند زیرا قهوه را باعث مختل شدن توانایی های جسمی همسرانشان می دانستند.

در فرانسه کافه ها نقش مهمی در روشن شدن فیتیله ی انقلاب 1789 داشتند، به طوریکه نخستین نشست های انقلابی فرانسه در زیر سقف آنجا برگزار شد، به همین دلیل بود که حاکمان فرانسوی با کمک مزدوران خارجی به مکان هایی که مردم قهوه می نوشیدند حمله می کردند و هر کسی که آنجا بود را می کشتند.

در قرن هفدهم، رنج های قهوه به حکومت عثمانی کشیده شد. در آن دوره سلطان مراد چهارم که با مشت آهنین بر قلمرویش حکمرانی می کرد، نوشیدن قهوه را جُرم تلقی نمود و برای هر کسی که علیه این قانون بود مجازات سختی را در نظر گرفت.

پادشاهی که به خاطر نوشیدن قهوه گردن مردم را می زد

مراد چهارم در سال 1623 میلادی و در 11 سالگی تحت وصایت مادرش سلطانه «کوسم» و شخص صدراعظم به حکومت رسید. آن دو نفر تا زمان رسیدن مراد چهارم به سن بلوغ، اداره ی امور را بر عهده داشتند.

مراد چهارم زمانی که کودک بود سخنان ترسناکی پیرامون قهوه که بین وزیران رد و بدل می شد را می شنید؛ یکی از ضررهای قهوه بر سلامتی می گفت و آن دیگری از نقش قهوه در تنفر مردم نسبت به سلطان حرف می زد. از این روی نفرت سلطان مراد چهارم روز به روز از قهوه بیشتر می شد. این تنفر زمانی شدت پیدا کرد که یکی از وزرایش به او گزارش داد که نوشیدن قهوه باعث خشم مردم و نقشه کشیدن آنها علیه نظام حاکم خواهد شد.

پادشاهی که به خاطر نوشیدن قهوه گردن مردم را می زد

یک نقاشی که سلطانه "کوسیم" را در حال نوشیدن قهوه نشان می دهد

سلطان مراد چهارم علاوه بر ممنوع کردن شراب و تنباکو، نوشیدن قهوه را نیز ممنوع کرد. او برای اِعطای ضمانت اجرایی به حکمش در ممنوعیت نوشیدن قهوه و... با چند تن از مأموران خود با لباس مبدّل در  کوچه های قسطنطنیه گَشت می زدند و در صورتی که شخصی را در حال نوشیدن قهوه یا شراب می دیدند سر او را در همان مکان و در مقابل چشم همه ی مردم قطع می کردند.

پادشاهی که به خاطر نوشیدن قهوه گردن مردم را می زد

تاریخ شناسان می گویند 10 هزار نفر به دلیل نوشیدن قهوه کشته شدند. در فوریه سال 1640 میلادی مراد چهارم در 27 سالگی بر اثر بیماری کبدی از دنیا رفت و برادرش ابراهیم اول به جای او نشست. در زمان ابراهیم اول، مجازات نوشیدن قهوه سبک تر شد. دفعه ی اول شخص خاطی را جریمه ی مالی نموده و شلاق می زدند و در دفعه ی دوم او را در آب رودخانه غرق می کردند!

پادشاهی که به خاطر نوشیدن قهوه گردن مردم را می زد

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
3
3
چی کار کنیم ؟ خدا رو شکر کنیم که توی ایران اینطوری نیست!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
1
3
به قول ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن حکومت عثمانی یکی از وحشیانه ترین سیستم های حکومتی در در هزار سال اخیر بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
3
قهوه نام نوعی شراب نیز هست ممکن است گردن زدن در واقع بخاطر شرب خمر بوده باشد و بر اساس فرامین مذهبی بوده باشد نه بخاطر قهوه امروزی و از روی حماقت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
3
2
دولت استعمار گر انگلیس وحشیانه ترین سیستم دنیا بود، درزمان عثمانی ها بسیاری از اقلیت های مذهبی مثل یهودیان وبعضی از معتقدان به مذاهب مختلف مسیحی از دست جور متمدنان اروپایی به عثمانی پناه می آوردند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
اگر این نظریه درست است پس چرا شیعیان عثمانی چندین بار قتل عام شدند؟
حکومت با چاشنی مذهب هرگز به پیروان مذاهب دیگر یاری نخواهد کرد.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
3
در برخی جاها به خاطر نوشابه الکلی مردم را کتک میزنند....
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار