آشنایی با چندین گناه آموزش و پرورش ایران
کد خبر: ۱۱۱۴۳۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2018 August 20    -    ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
نقش دانش آموز ایرانی در فرایند آموزش و پرورش، صرفا آموختن و فرا گرفتن و سکوت در برابر معلم است. جایگاه و موقعیت معلم، چنان رفیع و دست نایافتنی می شود و چنان قدسیتی به آن داده می شود، و از سوی دیگر، رعب انگیز و ترس آلود می شود که دانش آموز چاره ای جز سکوت در برابر آن نمی یابد. نظام آموزش و پروش غیر دموکراتیک، میوه ی ترس و سکوت را در دهان فرهنگ می نهد.

هشت گناه آموزش و پرورش ایران

هشت گناه آموزش و پرورش ایران اختصاصی «تابناک باتو»، نوشته ی حاضر به پروسه ی جاری در آموزش و پرورش و به نتیجه و برون داد ساختار آموزش و پرورش می پردازد. تلاش می کند برخی کاستی ها و ضعف هایی را در ناحیه ی فرایند و محصول آموزش و پرورش یادآوری کند. البته مدعی نیست که می تواند حق مطلب را ادا کند، بلکه می خواهد برخی نکات را برجسته نماید.

به نحو اجمال برخی از ضعف ها، سستی ها و اشکالات وارده بر آموزش و پرورش به قرار زیر است.

1- آموزش حفظیات

به جای تفکر به حفظیات و انباشت اطلاعات ـ که بعضا بی فایده و بی استفاده است، تأکید می شود. دانش آموزان را به از بر کردن ماشین وار محتوای نقل وامی دارد. از این بدتر، آنان را به ظرف ها و مخزن هایی مبدل می کند که باید به وسیله ی معلم پر شود. هر قدر این ظرف ها با فروتنی بیشتری اجازه دهند که پرشان کنند، دانش آموزان بهتری خواهند بود.

هشت گناه آموزش و پرورش ایران

2- آموزش سکوت

نقش دانش آموز ایرانی در فرایند آموزش و پرورش، صرفا آموختن و فرا گرفتن و سکوت در برابر معلم است. جایگاه و موقعیت معلم، چنان رفیع و دست نایافتنی می شود و چنان قدسیتی به آن داده می شود، و از سوی دیگر، رعب انگیز و ترس آلود می شود که دانش آموز چاره ای جز سکوت در برابر آن نمی یابد. نظام آموزش و پروش غیر دموکراتیک، میوه ی ترس و سکوت را در دهان فرهنگ می نهد.

3- آموزش تقلید و پیروی

در آموزش مبتنی بر سلطه، معلم می گوید و دانش آموز صرفا مجاز است که سخنان مربی اش را تکرار و تصدیق کند. در این شیوه ی آموزش، معلم، تماما زبان است و دانش آموز، تماما گوش. معلم، کارساز است و دانش آموز، کارپذیر. معلم، به منزله ی مراد است و دانش آموز به منزله ی مرید. در آموزش تقلیدی، پرسش و نقد ممنوع است. روحیه ی پرسشگری از آن آموزش آزاد مبتنی بر تعامل است. در حالی که در پیروی، انفعال و خمودگی رشد می کند.

4- آموزش عدم مدارا

یکی دیگر از کارکردهای اساسی آموزش و پرورش توسعه یافته، پرورش شخصیت های مداراگر است؛ اما نتیجه ی آموزش و پرورش در ایران، دامن زدن به کم تحملی و عدم مدارا با کسانی است که اندیشه ی دگر دارند. هر صبحگاه، مدارس چونان پادگان های نظامی، از جلو نظام می دهند و مرگ بر این و بر آن بر زبان دانش آموزانش جاری شده و کینه توزی های تاریخی دامن زده می شود، چگونه می تواند شهروندانی مداراجو و صبور تربیت کند؟

هشت گناه آموزش و پرورش ایران

5- جای خالی هنر

هنر، صرفا گذران وقت و سپری کردن ساعاتی از روز نیست. هنر، بیهوده زیستن نیست. هنر، شیوه ای موثر در تربیت احساسات و توسعه ی زیبایی های درون و پرورش حس زیبا دیدن و زیبا زندگی کردن است. تفسیر معنا بخش به جهان و هستی است. هنر، آدمی را به خویشتن نزدیک می کند و راه هایی برای تحمل رنج ها در اختیار آدمی می نهد.
جای خالی هنر در روند آموزش و پروش، عمیقا احساس می شود. از میان هنرهای مختلف، جای خالی موسیقی، دل آزار است. روح های زمخت، نشان می دهد که از ظرافت های هنر و زیبایی موسیقی، بی بهره اند و در سرزمین رازآلود هنر گام نزده اند.

6- تربیت، نه برای اکنون

نظام آموزش و پرورش، شاگردانش را برای زندگی در جهان کنونی پرورش نمی دهد. زندگی "اکنونی و این جایی". شاگردانش را برای بنا نهادن ساختار دموکراتیک پرورش نمی دهد. ساختار غیر دموکراتیک آموزش و پررورش در ایران، ماحصلی جز شخصیت های غیر دموکراتیک نیست. رابطه ی دانش آموز با معلم غیر دموکراتیک است. گفت و گو به منزله ی فضیلتی انسانی و اخلاقی، چندان مجال بروز و ظهور نمی یابد.

7- جای خالی شادکامی

تلخ زیستن و تلخکامی بر آموزش و پرورش ایران سایه گسترده است و لذت زیستن را از شاگردان مضایقه می کند. شادابی و شادخواری، به نحو ضمنی و نانوشته جایی در مدارس ندارد. مناسک و شعایر تاریخی سوگ و برخی برنامه های حزین، به آسانی و در طول سال، در تمامی مقاطع و به انحا مختلف به اجرا در می آید، اما چندان خبری از جشن های شادی بخش در میان نیست.

8- ناکارآمدی

ناکارآمدی آموزش و پرروش، سبب شده است اهداف آموزشی که برای رسیدن به آن برنامه ریزی می شود، نافرجام باقی بماند. از این روست که حدود شش سال (در مقطع راهنمایی و دبیرستان)، زبان انگلیسی تدریس می شود، اما فارغ التحصیلان این نظام آموزشی حتی از بیان جمله ی ساده انگلیسی عاجز اند. همین گونه است ریاضیات، فیزیک، شیمی و دیگر دروس. ناکارآمدی آموزش و پرورش سبب شده است که جریان غیر رسمی آموزش در آموزشگاه ها و تجارت خانه هایی دیگر رشد کند.

علی زمانیان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
2
بسيار مطلب جالب ،اموزنده و واقعيت اموزش در مدارس ايران بود ،ولي به نظر من يكي ديكر از مواردي كه در كتب درسي مدارس ايران جايش خالي است ،خشم و علل بوجود امدن و كنترل ان ميباشد كه اين مقوله بايد از دوران دپيش دبستاني و حتي از زمان كودكستان به بچه ها اموزش داده شود ،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
1
ودزدی شیر مدرسه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
صبح از جلو نظام می دهند و مرگ به این و آن می گویند !!! این یعنی چه؟ آیا نظم و انضباط یاد دادن به بچه ها کار اشتباهی است یا شعارهای انقلابی برای شما زجر آور است ؟ ظاهرا تمام این مطالب را برای همین یک تیکه اش گفته بودی!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار