تعطیلات زمستانی بچه‌ها منهای والدین
کد خبر: ۱۰۹۴۸۴
تاریخ انتشار: 2018 May 19    -    ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

هوا آلوده می‌شود و به مرز هشدار می‌رسد. آنقدر که دیگر هیچ کس نمی‌تواند در آن نفس بکشد.

هوا آلوده می‌شود و به مرز هشدار می‌رسد. آنقدر که دیگر هیچ کس نمی‌تواند در آن نفس بکشد. دانش‌آموزان را تعطیل و طرح ترافیک را از در منزل اجرا می‌کنند، اما فایده‌ای ندارد. آن وقت سازمان محیط‌زیست که می‌بیند دیگر کاری از دستش بر نمی‌آید، طرح شکست خورده تعطیلات زمستانی مدارس را دوباره مطرح و برای اجرای آن پافشاری می‌کند. طرحی که اجرای آن به روند درسی دانش‌آموزان آسیب می‌زند. حالا هم مجدداً وزارت آموزش‌و‌پرورش موافقت خود را با طرح شکست خورده تعطیلات زمستانی اعلام کرده است.
چند وقتی است که زمزمه تعطیلی زمستانی مدارس به گوش می‌رسید تا اینکه سید‌محمد بطحایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش اواخر هفته گذشته گفت: با طرح ۱۴ روزه تعطیلات زمستانی مدارس موافق هستیم و میان دستگاه‌های مختلف هم اجماع‌نظری در این زمینه وجود دارد. بنابراین در حال اقدام و برنامه‌ریزی برای چگونگی اجرای این طرح هستیم. در تلاشیم قبل از آغاز سال تحصیلی جدید این برنامه را آماده کنیم.
هنوز از یاد‌ها نرفته است که سال گذشته نیز موضوع تعطیلی یکماهه مدارس در فصل زمستان و تغییر زمان شروع فعالیت آن از مهر به شهریور مطرح شده بود، اما مجلس با آن مخالفت کرد. حالا مسئولان دولتی بدون توجه به آن از آماده شدن طرحی دیگر برای تعطیلات ۱۴ روزه مدارس در فصل زمستان خبر می‌دهند!

طرح شکست خورده

طرح و ایده تعطیلات زمستانی و کاهش تعطیلات تابستانی مدارس، اولین‌بار در سال ۱۳۳۶ از سوی وزارت فرهنگ آن زمان مطرح شد که به دلیل نبود توافق بر سر اجرای آن تا سال ۷۵ سخنی از آن به میان نیامد، اما در سال ۷۵ طرحی مطرح شد که بر مبنای آن قرار شد ۱۰ روز در میانه زمستان تعطیل باشد؛ طبق این طرح، دانش‌آموزان ۱۵ روز زودتر و در میانه شهریورماه سال تحصیلی را آغاز می‌کردند تا تعطیلات زمستانی داشته باشند. محمدعلی نجفی که آن زمان وزیر آموزش‌و‌پرورش بود، هدف از اجرای این طرح را امکان مسافرت‌های زمستانی خانواده‌ها و ایرانگردی در فصل زمستان اعلام کرد، بنابراین برای مدتی این طرح اجرا شد، اما با توجه به مشکلاتی که در برخی مناطق به دلیل ناسازگاری جغرافیایی و شرایط آب و هوایی و سپس ترمی- واحدی شدن مدارس به وجود آمد، عملاً به فراموشی سپرده شد. اصرار وزارت آموزش‌و‌پرورش برای اجرای این طرح که در گذشته نظم و نظام مدارس را به هم ریخت و در نهایت موفق نشد، عجیب به نظر می‌رسد.

تعطیلات زمستانی کجا برویم؟!

از سوی دیگر خبر اجرای طرح تعطیلات زمستانی مدارس نگرانی‌هایی را نیز برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها این است که در زمستان، امکان استفاده از فضا‌های ورزشی، تفریحی و سیاحتی مانند دیگر فصل‌های سال وجود ندارد. بنابراین اگر دانش‌آموزان در این زمان در مدرسه نباشند بیشتر ناگزیر خواهند شد در منزل بمانند.
مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش‌و‌پرورش هم با انتقاد از اجرای این طرح می‌گوید: اجرای طرح تعطیلات ۱۴ روزه زمستانی مدارس می‌تواند به برنامه درسی دانش‌آموزان آسیب بزند. باید گفت که انجام این طرح، نیازمند تغییر تقویم آموزشی است و به مصوبه مجلس نیاز دارد. بنابراین برای تغییر تقویم آموزشی ابتدا باید با مجلس توافق کنیم و سپس وارد فاز‌های بعدی و بررسی مواردی، چون تعطیلات زمستانه شویم.
آنطور که به نظر می‌رسد مسئولان آموزش‌و‌پرورش قصد دارند تجربه تلخ سال‌های پیش را که برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان از این تعطیلات زمستانی رقم خورده بود تکرار کنند. ای‌کاش متولیان امر تلاش کنند تا تصمیمات کارشناسی شده بگیرند و کمی واقع‌بینانه‌تر و سیستماتیک به قضایا نگاه کنند و تحت فشار دیگر دستگاه‌ها که برای حل مشکلات مقطعی خود مدارس را بهانه می‌کنند از اجرای تصمیمات خام و غیر‌کارشناسانه خودداری کند؛ تصمیماتی که در دراز‌مدت اثرات جبران‌ناپذیری برجای خواهد گذاشت.

روزنامه جوان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار