اختلالات تیروئید در زنان
کد خبر: ۱۰۸۰۱
تاریخ انتشار: 2015 September 11    -    ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
اختلالات تیروئید از شایع ترین اختلالات غدد به ویژه در زنان است و این اختلال به دو صورت کم کاری و پرکاری تیروئید بروز می­کند و اختلالات تیروئیدی عموماً به دو شکل می باشد، نهفته و بدون علامت که با انجام آزمایشات هورمونی قابل تشخیص است و در برخی موارد نیز به صورت آشکار و با علایم خاص خود ظاهر می شود.

دو علت عمدۀ اختلالات تیروئیدی شامل؛ کمبود ید در غذا و نبود میزان ید کافی در بدن برای سنتز هورمون ها و از طرف دیگر اختلالات تیروئیدها در بدن که سبب می شود بر علیه خود، آنتی بادی هایی را ترشح و تولید کنند.

میزان شیوع اختلالات تیروئیدی در دنیا، در کشورهای مختلف دنیا بنا بر جنسیت، آب و هوا و تغذیه میزان شیوع متفاوت است که به طور کلی در سایر کشورها 5 تا 20 درصد کم کاری پنهان تیروئید و در کشور ما حدود 12 درصد مشاهده می شود.

پرکاری تیروئید به صورت دایم و گاهی موقت است، پرکاری موقت معمولاً با مصرف دارو و پس از مدتی درمان پیدا می کند و در مورد پرکاری تیروئید دایم معمولاً بیمار با بعضی علایم واضح همچون تپش قلب زیاد، تنگی نفس، کاهش وزن و افزایش اشتها، اضطراب و عصبانیت غیرعادی، عدم تحمل گرما یا تعریق بیش از حد و مشکلات سوخت و ساز بدن مواجه می شود.

علایم کم کاری تیروئید تا حدودی برعکس پرکاری است، کم کاری تیروئید گاهی بدون علامت است و گاهی در یک دختر نوجوان با بلوغ دیر رس و در سنین باروری با اختلالات و بی نظمی قاعدگی و در دوران بارداری سقط، افزایش مسمومیت بارداری و اختلالات رشد جنین را سبب می شود و به صورت کلی، خستگی زودرس، خشکی پوست، افزایش وزن، کاهش ضربان قلب، افزایش فشارخون، ریزش مو، ورم دور چشم، اختلال در قاعدگی، یبوست و ... را به دنبال دارد.

بررسی اختلالات هورمونی و تیروئید در ابتدای درمان ناباروری بسیار ضروری و با اهمیت است.

افراد مبتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید که با مصرف قرص های هورمونی بهبود می یابند به هیچ عنوان نباید مصرف داروهای درمانی خود را کم یا قطع نمایند و یا در موارد عکس آن نیز مصرف قرص های هورمونی جهت درمان تیروئید توسط متخصص غدد از میزان پایین و بنا بر نیاز، کم کم میزان مصرف آنها افزایش می یابد و بیمار به هیچ وجه نباید میزان مصرف را بدون نظر پزشک متخصص و به یکباره افزایش دهد چرا که در بسیاری از موارد عوارض ماندگاری را بر جای خواهد گذاشت.

کمبود ید و نبود میزان کافی ید در بدن برای سنتز هورمون ها و از طرف دیگر اختلالات تیروئید در بدن که سبب می شود بر علیه خود آنتی بادی هایی را ترشح و تولید کند از جملۀ این علل به شمار می آیند.

با شروع درمان، آنچه یک بیماری را به نتیجه می رساند، ادامه و دنبال نمودن درمان است که نیازمند بررسی و چک کردن دوره ای میزان سطح هورمون و میزان مصرف دارو است و همچنین انجام آزمایشات دوره ای نیز بسیار ضروری و لازم می باشد.

حدود 1 تا 2 درصد علل و مشکلات باروری و کم شدن قدرت باروری زنان مربوط به مشکلات غدد از جمله تیروئید است، اختلالات و بیماری های بیضه، مواردی که به هر دلیل پرولاکتین بالا وجود دارد، کمبود آندروژن ها یا همان هورمون های جنسی مردانه و یا افزایش استروژن در آقایان به طور کلی جزء مواردی هستند که ممکن است باروری در مردان را دچار مشکل کرده و یا سبب بروز مشکلات جنسی شوند.

نکتۀ قابل توجه آن است که در مردان هم در سنین بلوغ سبب کوتاهی قد و یا تأخیر بلوغ، در جوانی ناتوانی های جنسی و ... می شود و هم چنین بر روی عملکرد اسپرم ها اثر گذارده بود که البته شیوع آن در مردان بسیار پایین است.
میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار