وقتی پدیده «بیگ بنگ» قدرت می گیرد
کد خبر: ۹۳۳۷۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: 2017 December 03    -    ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
این ایده نخستین بار در دهه ی شصت میلادی ارائه شد. برخی طرفداران این نظریه می گویند، دنیای ما نامحدود بوده و چرخه هایی از تکینگی و گسترش را پیموده است؛ یعنی ما باید احتمالا انتظار تکینگی دیگری را داشته باشیم.
 وقتی پدیده «بیگ بنگ» قدرت می گیرد
 
اختصاصی «تابناک باتو»؛ بشر تا کنون با همه آزمایش ها و مطالعاتی که انجام داده، هنوز پی به پیداش اولیه جهان نبرده است و تا همین اندازه می داند که دایناسورها پیش از انسان ها پا به زمین گذاشتند.

دانشمندان اما با مطالعات زمین شناسی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که پیش از پیدایش زمین، ابری بزرگ از گاز پیرامون جهان شناور بوده اند. البته ما نمی دانیم پیش از اینکه بیگ‌بنگ تولد زمین را رقم بزند، چه اتفاقاتی افتاده است، ولی دانشمندان خبره، تئوری های مدهوش کننده ی بسیاری دارند و در این راستا، فیزیکدان ها، کارهای بسیاری کرده و نظریه های گوناگونی در این باره داده اند.

ایده ها متفاوتند؛ اما تقریبا همه موافق حداقل وقوع بیگ‌بنگ هستند. تئوری بیگ‌بنگ می گوید، در آغاز دنیای ما نقطه ای با گرانش و چگالی بی نهایتی به نام «تکینه» بوده و سپس در کسری تریلیونی از ثانیه متلاشی و با سرعتی بسیار بالاتر از سرعت نور باز می شود؛ پدیده ای که به آن «تورم عالم» گفته می شود.
 
وقتی پدیده «بیگ بنگ» قدرت می گیردبه این ترتیب، بیگ‌بنگ اتفاق افتاد و رویدادها، یکی پس از دیگری رخ دادند و من و شما اکنون اینجا هستیم.

نگرانی ما اما در مورد اتفاقاتی است که پیش از آن افتاده و اینکه چه چیزی در آغاز عامل این تکینگی بوده است؟

بنا به گفته دانشمندان، عالم به طور شگفت انگیزی سطح آنتروپی پایینی دارد، که اصطلاحی مربوط به بی نظمی است. مثلا یک تکه یخ، آنتروپی پایینی دارد، چون مولکول های آب درون آن منظم قرار گرفته اند. اگر این یخ ذوب شود، این مولکولها خود به خود به شکل یک مکعب درنمی آیند و باید گفت، همه چیز همیشه به بی نظمی میل می کند. در این صورت عالم باید پخش یکنواخت ذرات نامنظم زیر اتمی باشد.

پرسشی که در اینجا مطرح است اینکه اصلا اتم ها چگونه مولکول ها و گاز و مه، چگونه ستاره ها و سیاره ها و کهکشان ها را تشکیل دادند؟
تنها پاسخ می تواند این باشد که قبل از بیگ بنگ، سطح آنتروپی عالم حتی از امروز نیز کمتر بوده است؛ اما چگونه؟
 
وقتی پدیده «بیگ بنگ» قدرت می گیرد
 

چندین نظریه ی رقیب در این باره را با هم می خوانیم.

۱.عالمی اولیه به تکینگی رسیده و سپس دنیای ما آغاز می شود.

این ایده نخستین بار در دهه ی شصت میلادی ارائه شد. برخی طرفداران این نظریه می گویند، دنیای ما نامحدود بوده و چرخه هایی از تکینگی و گسترش را پیموده است؛ یعنی ما باید احتمالا انتظار تکینگی دیگری را داشته باشیم. منتقدان نیز می گویند، آنتروپی چنین اجازه ای را نمی دهد؛ چیزی که طرفداران نیز با آن موافقند، ولی بر این باورند که برای توضیح این مورد به فیزیک جدید دیگری نیازمندیم.

۲. دنیا در حال به خواب رفتن بود تا اینکه چیزی شعله ی آن را روشن کرد.

بر پایه این تئوری، جهان قبل از بیگ بنگ کوچک بود و مسطح، با فشار بالا. جهانی که در حالتی پایدار می مانده تا بتواند حالتی پایدارتر و در نتیجه بی نظم تر به خود بگیرد و خلاصه آنکه این کم ثباتی نتیجه می دهد و اتفاقی خاص جهان ما را پدید می آورد که البته باید گفت، این تئوری قوانین آنتروپی را نمی شکند.

۳.تکینگی وجود نداشته و انرژی عالم در فضا به دام افتاده بود.

این نظریه می گوید که نوسانات انرژی، باعث خروج از این محدوده و گسترش سریع عالم شده اند و همین باعث بر جای گذاشتن ردپاهایی به شکل امواج گرانشی اولیه ای که بعدها کشف شدند، شده است. هنوز مدرکی دال بر درستی این نظریه نیامده، ولی کیهان شناسان فکر می کنند، این نظریه بهترین دلیل برای سطح آنتروپی عالم است.

۴.ما فقط یکی از چندین جهانیم

عوامل تورم عالم، باعث به وجود آمدن چند جهان کوچکتر با سطح انرژی پایین تر هستند. متأسفانه تمامی آن عوالم از یکدیگر جدا و دسترسی ناپذیرند و به همین دلیل، بسیاری از دانشمندان تجربی این نظریه را نمی پسندند.

و اما ما در پایان نیز هرگز نخواهیم فهمید که جهان چگونه پدید آمده است، ولی کیهان شناسان بی دلیل این همه مطالعه نمی کنند و نظریه نمی دهند. کارهای بسیاری فراتر از حد فهم ما در حال انجام هستند و سرانجام بهترین نظریه پیروز خواهد شد.  
وقتی پدیده «بیگ بنگ» قدرت می گیرد 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۶۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
7
3
جهان قدیم است نه حادث
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
خیر، جهان حادث است.
البته بیگ بنگ هم نمیتواند ادعا کند حادث است.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
3
11
فیزیکدانهایی که امروزه در این حوزه‌ها کار میکنن مثل فلاسفه قدیم هستن. چیز زیادی نمیدونن و فقط نظریه میدن. احتمال داره در آینده همانطور که ما میگیم چه افکار ابتدایی‌ای اون فلاسفه داشتن، در مورد فیزیکدان‌ها هم اینجوری فکر بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
علم مدرن همیشه اینطور بوده . برپایه مشاهدات نظریه میدن. حالا گاهی این نظریه خوب میتونه توصیف کنه پدیده هارو گاهی میلنگه که کنار گذاشته میشه و یا اصلاح. تا وقتی هم جواب بده ازش استفاده میکنن. نکته ای که در علم هست و اونو متمایز میکنه استفاده از روش های تجربی مشخص برای جمع آوری داده هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
0
0
تکینه کی بوجود اومد که بعد منفجر شد و بیگ بنگ رو باعث شد؟
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
0
0
جهان حادث است نه قدیم برادر من
تنها یک چیز در عالم حادث است و آن خداست
اگر تصورت بر قدمت جهان باشد آن وقت راه برای شناخت جهان بر شما بسته میشود
فیزیک دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
0
1
در حادث بودن جهان شکی نیست.
هرچقدر هم که شما ریز بشی و عقب بری، بالاخره برای شروع چیزی باید وجود داشته باشه، و اون چیز اگر خودش قدیم باشه، پس امکان داره تمام نظم و آنتروپی بیان شده، بارها و بارها رخ داده و جهان به اتمام رسیده و دوباره آغاز شده.
اگه بخواد ازلی باشه لاجرم باید ابدی هم باشه.
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
1
3
تا حالا کتابها و مقالات علمی خیلی زیادی راجع به پیدایش جهان و تئوری بیگ بنگ خوندم، ولی دست خوده نیست یه چیزی رو اصلا نمیتونم قبول کنم. اون اینه که این جهان با این عظمتِ غیر قابل تصور، در ابتدا (بعنی لحظۀ از مهبانگ) بصورت یک ذرۀ بینهایت ریز و فشرده حتی از اتم کوچکتر بوده، بعد با یه انفجار، به اندازۀ کنونی وسعت پیدا کرده!!!. این نظریه رو هرگز نمیتونم به خودم بقبولانم
پاسخ ها
محمد
| |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
دوست عزیز ، در دور و اطراف ما مثالهای زیادی هست مثل انفجار هسته ای ، چند ذره کوچک یه اتم خاص در یک گداخت هسته ای انرژی باورنکردنی آزاد میکنند.
حالا فارغ از اینکه نظریه فوق درست هست یا نه، من با این که شما نمیتونی باور کنی واقعا در تعجبم تازه میگی کلی هم کتاب و مقاله خوندی پس احتمالا باید اینجوری باشه که زیاد خوندی ولی زیاد تصورشون نکردی و در مطالبی که خوندی تدبر نکردی. وگرنه تصور ش و ممکن بودنش خیلی ساده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
1
3
سوره انبیا آیه 30: « أوَ لَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الأَْرْضَ کانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ‏ءٍ حَیٍّ أَ فَلا یُؤْمِنُونَ » آیا کافران ندیدند که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند و ما آنها را از یکدیگر باز کردیم ؟، و هر چیز زنده‏ای را از آب قرار دادیم، آیا ایمان نمی‏آورند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
0
3
(ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ وَ هِیَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قالَتا أَتَیْنا طائِعینَ )
سپس به آفرینش آسمان پرداخت، در حالى كه بصورت دود بود به آن و به زمین دستور داد: «به وجود آیید (و شكل گیرید)، خواه از روى اطاعت و خواه اكراه!» آنها گفتند: «ما از روى طاعت می ‏آییم (و شكل می ‏گیریم)!» (فصلت :11)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
0
3
در صورت توسعه و پیشرفت بیشتر ابرکامپیوتر ها و امکان انجام سریع و متعدد آزمایشهای ذهنی(hypothetical expriment) در آن می توان تئوریهای قریب به واقعیت و تست مجازی آن را ارائه نمود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
1
1
در صورت توسعه و پیشرفت بیشتر ابرکامپیوتر ها و امکان انجام سریع و متعدد آزمایشهای ذهنی(hypothetical expriment) در آن می توان تئوریهای قریب به واقعیت و تست مجازی آن را ارائه نمود.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
1
1
سلام گیرم ادعای بیگ بنگ درست باشد وقبل انفجار یک نقطه اتمی کوچک بوده. مگر این نقطه هر قدر هم چگال نباید درون مظروفی باشد. آن را کی و چگونه ایجاد کرده. بیگ بنگ تحت شرایطی اتفاق افتاده ودر یک فضای خلع هنوز هم دارد رشد میکند .اون فضای خلع
هم خودش بوجود آمده.؟ جوابی جز خداوند وجود ندارد
اسماعیل
|
United States
|
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۷
0
0
قبل از بیگ بنگ ماده وجود نداشته و فقط انرژی عظیمی وجود داشت. حدود 14 میلیارد سال قبل دراثر یک حادثه جرقه ای زده شده و توسط بیگ بنگ انرژی به ماده تبدیل شد. در لحظه اولیه بیگ بنگ طبق تئوری نسبیت زمان متوقف بوده است پس میتواند گفت که از نظر ناظران داخل آن، جهان همیشه وجود داشته ولی بیگ بنگ 14 میلیارد سال قبل (از دیدگاه ما، ولی نه از دیدگاه کسانیکه در بیگ بنگ بودند) باعث بوجود آمدن ماده شد. یعنی از دیدگاه برخی ناظران جهان 14 میلیارد سال قبل بوجود آمده در حالیکه از دیدگاه ناظران دیگر همیشه وجود داشته است. چون زمان نسبی است پس هر دو دیدگاه درست میگویند. کلا جهان ازلی و ابدی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار