بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی چقدر است؟ +جدول
کد خبر: ۸۵۸۵۳
تاریخ انتشار: 2017 September 17    -    ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
براساس آمار منتشر شده از خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی، حجم کل دارایی خارجی این بانک در پایان تیرماه سال جاری رقم ۳۴۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد که در مقایسه با اسفندماه سال ۹۵، بالغ بر ۲. ۱ درصد افزایش و نسبت به تیرماه سال گذشته ۳. ۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
در این میان بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در ۴ ماهه نخست سال جاری ۷. ۸ درصد رشد و در یک سال منتهی به تیرماه سال جاری بالغ بر ۰. ۳ درصد کاهش را تجربه کرده است که در کل حجم بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۶۲ هزار و ۸۰ میلیارد تومان بوده است.
 
لازم به ذکر است که بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی از دو جزء بدهی دولت و بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به بانک مرکزی شکل می‌گیرد که در این بین سهم دولت از کل بدهی‌ها ۳۴ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان و سهم شرکت‌ها و مؤسسات دولتی ۲۷ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان است.
 
گفتنی است بدهی دولت در یک سال منتهی به تیرماه سال جاری، حدود ۱. ۲ درصد و در ۴ ماه اول نخست سال جاری ۲۷. ۶ درصد افزایش داشته است.
 
در این میان بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی در ۴ ماهه نخست سال جاری ۱۰. ۲ درصد و در یک سال منتهی به تیرماه سال جاری، حدود ۲. ۲ درصد کاهش داشته است.
 
همچنین حجم اسکناس مسکوک در پایان تیرماه بالغ بر ۶ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان محاسبه شده است که در یک سال منتهی به تیرماه امسال ۲۲. ۶ درصد و در ۴ ماهه اول امسال نسبت به اسفند سال گذشته ۳۹. ۵ درصد افزایش داشته است.
 
لازم به ذکر است که سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی تا پایان تیرماه سال جاری به رقم ۱۳۴ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسیده است که در یک سال منتهی به تیرماه ۲۰ درصد و در ۴ ماهه نخست سال جاری ۶. ۵ درصد رشد داشته است و ر. این بین بانک‌ها ۵ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان به عنوان سپرده دیداری نزد بانک مرکزی سپرده اند.
 
براساس این گزارش سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی در یک سال منتهی به تیرماه سال جاری با ۲. ۹ درصد و در ۴ ماهه نخست سال جاری با ۴ درصد اُفت همراه بوده است.
 
در این بین رقم سپرده دولت نزد بانک مرکزی رقم ۳۱ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد و سپرده شرکت‌ها و مؤسسات دولتی نزد بانک مرکزی ۴ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بوده است که در یک سال منتهی به تیرماه ۱۴ درصد رشد را تجربه کرده و این درحالی است که در ۴ ماهه نخست سال جاری ۷. ۵ درصد افت داشته است.
 
گفتنی است بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۱۰۷ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده است که این رقم در یک سال منتهی به تیرماه ۱۸. ۷ درصد و در ۴ ماهه نخست سال جاری ۸. ۲ درصد رشد داشته است.
 
این نکته حائز اهمیت است که بدهی بانک‌ها از خرداد تا تیرماه سال جاری رشد قابل توجهی داشته است به‌طوری‌که بدهی در یک ماه ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رشد کرده که و طبق بررسی‌ها این میزان بدهی در مردادماه نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.
 

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی چقدر است؟ +جدول 
 
میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار