این چهره های فوتبالی؛ من پنالتی زن نیستم+عكس
کد خبر: ۷۷۳۲۰
تاریخ انتشار: 2017 June 23    -    ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۶
«کی یر که گو» می گوید: «یکی از دلایلی که باعث می شود حس کنیم ضربات پنالتی زدن به فضای فوتبال نمی خورد، این است که پنالتی شبیه دست نوشته ای است که روی متنی که قبلا از روی کاغذ پاک شده، نوشته شده باشد.» گذشته از نظریات «که گور» در مورد وصله نچسب بودن ضربه پنالتی در فوتبال، تقریبا همه روی این موضوع اتفاق نظر دارند که پرسپولیس برانکو فنی ترین و با کیفیت ترین باشگاه لیگ برتری در دو فصل گذشته است اما بحران پنالتی زدن در باشگاه پرسپولیس، بزرگ ترین درد هواداران در همین سال هاست.
 
جایی که سرخ ها در دو فصل گذشته 10 پنالتی را از دست داده اند تا همه این سوال را بپرسند که چرا باشگاهی به بزرگی پرسپولیس، پنالتی زن اول ندارد و هر بازیکنی که صلاح بداند – شما بخوانید مهدی طارمی – توپ را بر می دارد و با تقریبی بالای 60 درصد آن را خراب می کند.

اما داستان پنالتی خراب کردن در فوتبال ایران فقط به شاگردان برانکو و این یکی دو فصل مربوط نمی شود. کمی حافظه تان را بالا پایین کنید؛ از نیمه نهایی جام ملت های 1974 تا 1996 و 2004 و 2015، نسخه کار ایران هر وقت به ضیافت پنالتی ها رسیده، پیچیده شده است. این معضل فقط مختص تیم ملی هم نیست و در لیگ برتر هم مصداق های عینی دارد. در لیگ قهرمانی اروپای همین فصل اخیر 92 درصد پنالتی ها به گل تبدیل شدند.
 
این آمار وقتی به لیگ برتر ایران می رسد، حدود 65 درصد است؛ یعنی از هر سه ضربه پنالتی در فوتبال ایران، یکی هدر می رود. بین تمام پنالتی هایی که هر سال قربانی نداشتن تمرکز و خودخواهی بازیکنان ایرانی می شود رفته ایم، سراغ مهم ترین ضربات پنالتی که در تاریخ فوتبال ایران به گل تبدیل نشدند و از روی خط دروازه عبور نکردند.

علی دایی بهترین پنالتی زن تاریخ فوتبال ایران است، اسطوره فوتبال ایران در دوران فوتبالش تنها 4 ضربه پنالتی را از دست داد، یعنی هر 4 سال یک پنالتی.

92 درصد

آلمانی ها بهترین پنالتی زن های دنیا هستند. بازیکنانی که در بوندسلیگا 92 درصد پنالتی هایشان به تور دروازه می رسد. ژرمن ها و خونسردی ذاتی شان احتمالا مهم ترین عامل این دقت در به ثمر رساندن ضربات پنالتی است.

دی 1349
 
پنالتی که هیچ وقت گل نشد
 
من پنالتی زن نیستم!

داور مسابقه اعلام ضربه پنالتی به نفع تاج می کند. حسین کلانی و محراب شاهرخی به سمت داور هجوم می برند. ابتدا حسن کلانی اخراج می شود. علی جباری کماکان منتظر زدن ضربه پنالتی است اما حاشیه ها تمامی ندارد و محراب شاهرخی هم اخراج می شود. اما اخراجی های پرسپولیس از زمین مسابقه بیرون نمی روند. یکی از اولین پنالتی های تاریخ دربی ها هیچ وقت زده نمی شود و شهرآورد نیمه کاره به پایان می رسد.
 

1363
 
قهرمانی که از دست رفت
 
من پنالتی زن نیستم!

ناصر محمدخانی، چنگیز و علیدوستی خط حمله مرگبار ایران را ساخته بودند. در حالی که ایران تنها چند ثانیه با شکست عربستان و رسیدن به فینال فاصله داشت، شاهین بیانی به اشتباه دروازه ایران را باز کرد. مسابقه به وقت اضافه و ضربات پنالتی کشید تا محمد پنجعلی پنالتی اش را گل نکند. پنالتی را محمد پنجعلی از دست داد که بهترین پنالتی زن پرسپولیس و ایران بود.

1365
 
ابرقهرمان
 
من پنالتی زن نیستم!

«هلمومت داک آدام» گلر «استوابخارست» هنوز هم رکورددار دفع ضربه پنالتی در تاریخ است. فینال اروپای سال 1986 برابر بارسلونا، گلر رومانیایی هر چهار ضربه بازیکنان بارسلونا را گرفت تا استوابخارست تنها قهرمانی اروپایی اش را جشن بگیرد. خودمان می دانیم این مورد ایرانی نبود اما باید از این بزرگ ترین قاتل ضیافت پنالتی ها برای تان می گفتیم.

1375
 
من داریوش، 17 سال دارم
 
 من پنالتی زن نیستم!

سال 1996 دوباره در نیمه نهایی برابر عربستان قرار گرفتیم و دوباره ضیافت پنالتی ها. پنالتی اول ایران را علی دایی از کنار تیر دروازه به بیرون زد. داریوش یزدانی و محمد خاکپور هت تریک ناکامی ایران را مقابل محمد الدعایه کامل کردند؛ توقف دوباره در نیمه نهایی برابر عربستان با ضربات پنالتی.

1385
 
دایی هم مغلوب شد
 
من پنالتی زن نیستم!
 
خوشبین ترین هوادار پرسپولیس هم تصور نمی کرد که بعد از اخراج فرشید کریمی و آمدن علیرضا حقیقی هفده ساله، پنالتی علی دایی، مهاجم آن روزهای سایپا گل نشود اما علیرضا حقیقی در اولین حضورش در زمین برای پرسپولیس، مهم ترین پنالتی زندگی اش را گرفت. بعد از ناکامی علی دایی در تبدیل کردن پنالتی به گل برابر عربستان، مالدیو و استقلال، سلطان پنالتی های تیم ملی چهارمین پنالتی عمرش را از دست داد.

1386
 
چیپ مدل رسول خطیبی؟!
 
من پنالتی زن نیستم!
 
رسول خطیبی، بازیکن آن روزهای سپاهان پشت ضربه پنالتی ان می ایستد که قرار است به سمت دروازه پرسپولیس زده شود. رسول خطیبی خیلی آرام و به صورت چیپ به توپ ضربه می زند اما محمد محمدی که از جایش تکان نخورده توپ را در آغوش می گیرد. چهار سال بعد، محمد محمدی گلر داماش است. بعد از اخراج و اعلام ضربه پنالتی رسول خطیبی دوباره پشت توپ است و محمدی از بیرون زمین به محمد آبشک، گلر داماش می گوید: «چیپ می زند...» محمد آبشک پنالتی چیپ آقا رسول را مهار می کند و خطیبی تبدیل می شود به بدترین چیپ زن تاریخ فوتبال ایران.

1388
 
سرنوشت قهرمانی
 
من پنالتی زن نیستم!

با این که آرش برهانی بهترین گلزن استقلال در لیگ هشتم با 20 گل زده است اما مهم ترین پنالتی تاریخ استقلال را هدر داد. قهرمانی لیگ برتر بین ذوب آهن و استقلال هم امتیاز جابجا می شد. پنالتی استقلال برابر پیام مشهد را آرش برهانی با ضربه ای عجیب از دست داد تا قهرمانی برای چند دقیقه به اصفهان برود. هر چند گل جانواریو پایان این پنالتی از دسته رفته را هپی اند کرد و آبی ها قهرمان لیگ هشتم شدند.

1391
 
جوانمرد مقصر
 
 من پنالتی زن نیستم!

دیگر باید دست تان آمده باشد که همه آدم ها خاکستری هستند و هیچ کس سفید یا سیاه مطلق نیست. شیث رضایی با دو ضربه پنالتی که در حرکتی جوانمردانه به گلر حریف تقدیم کرده، یکی از ویژه ترین پنالتی زن های تاریخ ایران است. به خاطر اشتباه مدافع در شنیدن صدای سوت داور و لمس توپ، شیث پشت ضربه پنالتی برابر نفت مسجد سلیمان می ایستد و آن را به بیرون می زند. یک سال بعد در شهرداری تبریز کار مشابهی را انجام می دهد و ضربه پنالتی برابر یادآوران شلمچه را به گلر پاس می دهد تا گوشه ای از حاشیه هایی که از شیث رضایی توی ذهن مان داریم، اصلاح شود.

1393
 
مازیار جی جی بوفون
 
من پنالتی زن نیستم!

هیچ وقت فکر می کردید مازیار زارع که یک سال پیش پنالتی پرسپولیس در دربی را به گل تبدیل کرد، به خاطر اخراج گلر ملوان و تمام شدن تعداد تعویض ها، درون دروازه ملوان بایستد و پنالتی گابریل بازیکن برزیلی پرسپولیس را بگیرد. بله. این کامل ترین قاب از ناکامی پرسپولیس درخشان در سال 1393 بود. حمید درخشان دو هفته بعد از این ضربه پنالتی از دست رفته، از شغلش برکنار شد و دوران برانکویسم در پرسپولیس آغاز شد.

خرداد 1396
 
بحران طارمی
 
من پنالتی زن نیستم!

آمار طارمی، هشت پنالتی و تنها سه گل. آخرین پنالتی در مرحله حذفی برابر لخویای قطر بود. احتمالا بین تمام پنالتی زن هایی که توپ خراب کرده اند، مهدی طارمی مستمرترین آنهاست؛ کسی که خودش را بزرگ پرسپولیس می داند اما شیوه بزرگان را ندارد. 
 
همشهري جوان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار