تونل کندوان 79 ساله شد +عكس
کد خبر: ۷۳۹۹۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: 2017 May 22    -    ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
۷۹ سال پیش در چنین روزی تونل «کندوان» با حضور رضاشاه و محمدرضا پهلوی افتتاح شد؛ تونلی که برای رفاه مردم احداث نشده بود و داستان ساخت آن چیز دیگری بود.

احداث تونل کندوان در سال 1314 شمسی آغاز شد و پس از سه سال در 27 اردیبهشت 1317 به بهره‌برداری رسید.

 تونل کندوان ۷۹ ساله شد

برای گشایش این تونل، رضاشاه به همراه فرزندش محمدرضا با خودرو به دهانه تونل رفتند تا این تونل حدوداً 1880 متری را افتتاح کنند.

 تونل کندوان ۷۹ ساله شد

پس از افتتاح کندوان، دیگر نیازی به دور زدن کوه نبود و از طول مسیر 13 کیلومتر کاسته شد. ضمن اینکه جاده در فصول سرد و یخبندان سال هم قابل تردد بود.

 تونل کندوان ۷۹ ساله شد

البته با توجه به امکانات و تمکن ایرانیان در هشت دهه پیش، ساخت تونل برای آسان‌تر شدن دسترسی به شمال کشور در اولویت مردم نبود اما به دلیل اینکه رضاشاه زمین‌های زیادی را در شمال کشور غصب کرده بود، برای رفت‌وآمد راحت‌تر و کسب سود بیشتر از محصولات املاک خود، امر به احداث جاده ماشین‌رو چالوس داد.

مبنای کار هم همان جاده معروف ناصرالدین‌شاهی بود. چون به هر حال مهندسان فرنگی دوره ناصری کوتاه‌ترین راه ممکن را جهت رسیدن به چالوس انتخاب کرده بودند. ولی این بار چون جاده ماشین‌رو بود باید در مسیر قبلی تغییراتی صورت می‌گرفت، و از جمله اینکه مسیر از شهر کرج شروع شود نه از شهرستانک! احداث این جاده در سال 1312 به پایان رسید.

جالب اینجا بود که در دوره رضاشاه که خود را مالک کشور می‌دانست، سفر در ایران بدون مجوز شهربانی و یا سازمان‌های مسئول غیر قانونی بود و مسافران مانند اینکه می‌خواهند به کشوری بیگانه سفر کنند، بایستی جواز این کار را دریافت می‌کردند!

 تونل کندوان ۷۹ ساله شد

برای احداث تونل کندوان قصه‌ای دیگری هم نقل می‌کنند که در جای خود شنیدنی است. نقل می‌شود که سال 1314 در سفر بهاره شاه به مازندران وی در آن سوی کندوان در بوران و برف گیر می‌کند و با سختی و در خطر خود را به گچسر می‌رساند. همین امر رضاشاه را وا می‌دارد که دستور احداث تونل را بدهد.

 تونل کندوان ۷۹ ساله شد
م‍ج‍ی‍د آه‍ی‌ وزی‍ر راه‌ در حال گ‍زارش‌ به رضاشاه

جالب‌تر این آن است که گفته می‌شود مهندسین طبق طرح، نقشه شان احداث تونل از گچسر به سمت پل زنگوله بود که با اشتباه وزیر راه در ارائه دادن گزارش و اشتباه تایپست در تایپ کردن یک صفر در جلو مبلغ کل پروژه این طرح نصفه کاره انجام شد. یعنی وزیر راه از ترس دادن مبلغی دیگر به شاه مجبور به نیمه کاره انجام دادن اصل پروژه شده است! البته این قصه چندان با عقل نمی‌خواند و اگر هم واقعیت داشته باشد نشان از این واقعیت دارد که در حکومت‌های دیکتاتوری همه چیز به ذات مقدس همایونی بستگی دارد حال چه برای مردم نفع داشته باشد چه نداشته باشد.

تونل کندوان ۷۹ ساله شد

تنول کندوان در سال 1374 بهسازی و تعریض شد، اما در مواقع تعطیل و اوج مسافرت‌ها، پاسخگو نیست. از این رو در قطعه شماره 2 آزادراه تهران ـ شمال، تونل 6400 متری البرز در نظر گرفته شده که قرار است جایگزین کندوان شود و سه راهی سرهنگ را به پل زنگوله متصل می‌کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
2
63
خداوند رحمت کنه .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
2
59
ظرف 3 سال بدون هیچ امکانی تونل زده شده ولی من از وقتی که یادم میاد این آزاد راه تهران شمال در حال احداث است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
2
47
تونل کندوان یک شاهکار مهندسی است و در بسیاری از کتب راهسازی در دانشگاهها تدریس میگردد تنها نقطه قایل اتکا برای احداث تونل در کوه مورد نظر همان نقطه ای است که تونل در ان احداث گردیده و عرض تونل هم عرض قابل اطمینان برای جلوگیری از ریزش احتمالی خاک همان میزان اولیه بود این قسمت از یک سنگ یکپارچه تشکیل شده بود پیدا کردن این محل در هشتاد سال قبل نشان از هوش بالای مهندسین طراح ان داشت هنگام تعریض این تونل در سالهای دهه هفتاد مهندسین بدون توجه به مقالات ذکر شده همچون نوشته شما با فحش وناسزا به رضا شاه شروع به تعریض تونل کردند که با ریزش سقف ان همراه شد و هزاران هزار تن خاک از سقف فرو ریخت و میلیاردها تومان هزینه اضافه به بیت المال تحمیل گردید تا کار به سر انجام برسد درصورتیکه میشد با همان پول جاده قدیم را که از کناره تونل شروع میشود عریض تر و اسفالته کرد تا الان مجبور نشویم بنویسیم تعریض تونل در مواقع تعطیل و اوج مسافرت‌ها، پاسخگو نیست.کاش مدیران ما متوجه باشند اتکا به دانش گذشتگان و فرهیختگان کارشان را راحت تر میکند و دنبال سیاسی بازی نروند
خطیبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
13
ایکاش برای خوشگذرانی مدیران امروزیی ما هم که شده این چنین شاهکار هایی دوباره ایجاد شود.مطالب بالا با عرض پوزش نوعی تو هین به شعورم محسوب شد.چون میبینم نزدیک به بیست سال برای عریض کردن همین جاده وقت صرف شده وهنوز تمام نشده با تکنولوزی امروز. اما 80 سال پیش با کلنگ همان کار را سه ساله انجام دادند .با نظر کاربر محترم اول موافقم .خدا رحمتش کنه.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
13
اگر نساخته بود میگفتید چرا نساخت؟
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
8
اگر نساخته بود میگفتید چرا نساخت؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
1
13
متاسف که برای کارهای بزرگ وخوبی که در ان موقع وبا هیچ امکاناتی انجام شده به دروغ متوسل میشوید .....این حرفها از ارزش کارهایی که در گذشته انجام شده کم نمیکند .......کمی منصف باشید ........کارهای زیر بنایی وبسیار مهمی در ان موقع انجام شده ........تونل پردیس که یادتون نرفته چه افتضاحی به بار اورد......ان موقع از کار نمی دزدیدند ولی الان از پیمانکار گرفته تا.........همه جیب بر گوش بر شدن .......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
0
13
آزادراه تهران شمال چی شد؟ کی راه میوفته؟
حسینی تبار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
1
13
تورابخدا باید باورکنیم که بخاطر زیمن های خودش این تونل رازده پس ریل ها را برای چه کسی نصب کرده بود
متاسفم از اظهارنظر کورکورانه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
1
8
این مقاله مغرضانه و ادعای اینکه تونل به دلیل نفع شخصی احداث شده غیر قابل باور و ادعایی بی اساس است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار