علت هشدارهای غلط درباره وضع هوا چیست؟
کد خبر: ۶۴۵۰۰
تاریخ انتشار: 2017 February 14    -    ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
امسال سالی بود که در نخلستان های جنوب برف نشست. در سیستان آنقدر باران بارید که سیل جاری شد. هفته هاست بارش شدید برف زندگی را در استان های شمالی مختل کرده. بارش برف و باران امان تهرانی ها را بریده و سایر استان های هم اوضاع مشابهی دارند. تصویری که ناسا از وضعیت آب و هوای ایران منتشر کرده به خوبی نشان می دهد این روزها اکثر نقاط ایران مورد هجوم شرایط جوی ناپایدار است و سیل و بارش برف در نقاط مختلف کشور بی وقفه ادامه دارد.
 
این در حالیست که مهرماه امسال معاون آبفای وزارت نیرو گفته بود امسال خشکسالی داریم و 20 درصد کاهش بارش باران در پیش است.
 
این مقام مسئول از این پدیده با نام«لانینو» یاد کرده بود. همین وزرات نیرو سال پیش هم گفته بود با پدیده«ال نینو» مواجه هستیم و باید خودمان را برای یک سرمای بی سابقه آماده کنیم. پیش بینی سال پیش وزارت نیرو که درست از آب در نیامد و باعث اختلاف بین این وزارتخانه با سازمان هواشناسی شد.
 
امسال هم ظاهراً این سناریو به شکل دیگری در حال تکرار است. دلیل این تناقض گویی بین دستگاه های مختلف چیست؟ مگر یک مرجع واحد در کشور برای پیش بینی وضعیت هوا وجود ندارد که شهروندان اینطور دچار سر درگمی نشوند؟ این ابهام را با مقام مسئول در سازمان هواشناسی در میان گذاشتیم که توضیحات آن ها تا حدودی ابعاد ماجرا را روشن می کند.

1. احد وظیفه مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی در مورد تضاد آشکار پیش بینی های وزارت نیرو با سازمان هواشناسی یک پاسخ روشن دارد.«ایستگاه های وزارت نیرو بیشتر در ارتفاعات و محل قرار گیری سدها قرار دارد. شاید به همین پیش بینی آن ها با آنچه در مناطق شهری می بینیم متفاوت است.» او ادامه داد:« من از اینکه سایر دستگاه ها به چه منابعی برای هشدارهای خود استناد می کنند اطلاع ندارم.
 
در مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی به طور منظم یک بولتن پیش بینی تهیه می شود که در وب سایت سازمان هواشناسی قابل دسترسی است. در مورد امسال هم البته با وجود بارش های اخیر هنوز شاهد حدود 30درصد بارش کمتر از حد نرمال هستیم اما امیدوار هستیم با ادامه روند بارش های اخیر این مشکلات بر طرف شود.»

2. پرویز رضازاده، مشاور سازمان در امور پیش بینی در پاسخ به این سوال که دلیل هشدارهای متناقض دستگاه های مختلف در زمینه هواشناسی چیست توضیح داد:« سازمان هواشناسی به طور منظم پیش بینی وضعیت هوا را در مورد میزان بارش و موارد دیگر با ذکر جزئیات و تحلیل ها روی وب سایت خود قرار می دهد و به دستگاه های مختلف ابلاغ می کند. با این حال با وجود دستگاه های ارتباط جمعی جدید و نرم افزاری مختلف نمی توان جلوی بعضی اطلاع رسانی های غلط و بی پایه را گرفت.
 
در مورد سال پیش یکی از وزارتخانه ها یک خطای بزرگ داشت و ما همان زمان حرف آن ها را رد کردیم و در صدا و سیما مفصل در مورد آن توضیح دادیم. باید رسانه های رسمی کشور با استناد به گزارش های سازمان هواشناسی اطلاع رسانی کنند تا شاهد این مشکلات نباشیم.»

منبع : هفت صبح
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار