همه چيز درباره بيمه اتومبيل
کد خبر: ۶۴۱۱۴
تاریخ انتشار: 2017 February 11    -    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵

بطور كلي بيمه اتومبيل جبران كننده خسارتهاي ناشي از حوادث رانندگي وارد به اتومبيل و نيز سرنشينان آن و اشخاص ثالث مي باشد . بنابراين بيمه هاي اتومبيل را مي توان به سه گروه تقسيم كرد:

بيمه نامه شخص ثالث: جبران خسارت وارده به اشخاص ثالث شامل : خسارتهاي مالي و خسارتهاي جاني
تعهدات سرنشين: جبران خسارت وارده به سرنشينان اتومبيل مورد بيمه
بيمه نامه بدنه اتومبيل: جبران خسارات وارد به اتومبيل مورد بيمه .

تعاريف و اصطلاحات مربوط به بيمه اتومبيل:

بيمه گر : شركت بيمه.
بيمه گذار : مشتري بيمه.
شخص ثالث : افرادي كه از سوي بيمه گذار يا راننده مورد مخاطره قرار مي گيرند.
سرنشين : اشخاص سوار بر اتومبيل مورد بيمه .
مورد بيمه : اتومبيلي كه بيمه مي شود.
بيمه بدنه : تعهدات شركت بيمه در مورد خسارتهائي كه به اتومبيل بيمه گذار وارد مي شود.
تعهد مالي (خسارات مالي) : خسارتهاي وارد به افراد ثالث كه در تعهد شركت بيمه است.
تعهد جاني (خسارات بدني) : خسارتهائي ناشي از آسيب بدني افراد ثالث كه در تعهد شركت بيمه مي باشد.
 
معرفي بيمه شخص ثالث:

بيمه شخص ثالث همانگونه كه از نام آن مشخص مي گردد، خسارتهاي وارد به اشخاص ثالث را پوشش مي دهد و چون با عنوان اتومبيل مطرح مي شود پس خسارتهايي كه رانندگان اتومبيل به افراد ثالث و اموال آنها وارد مي نمايند ، بيمه شخص ثالث اتومبيل نام دارد.

شخص ثالث به كليه افرادي مي گويند كه در هنگام رانندگي ممكنست به آنها برخورد نمائيم.
البته بعضي اشخاص ثالث تلقي نمي شوند ، مثل : مالك ، بيمه گذار ، راننده و وابستگان اوليه و افراد تحت تكفل آنها مثل پدر ، مادر ، همسر ، فرزند و فرزندان آنها و اجداد و ساير افراد تحت تكفل. (بجز خواهر و برادر)

 طبق ماده 1 قانون شخص ثالث همه كساني كه اقدام به رانندگي مي نمايند ملزم به خريد بيمه شخص ثالث مي باشند.

انواع پوششهاي بيمه شخص ثالث:

در اين نوع بيمه نامه 2 نوع خسارت جبران مي شود:

الف) خسارتهاي وارد به اموال افراد ثالث كه خسارت مالي ناميده مي شود و جبران كننده خسارت وارده به وسائل منقول و غيرمنقولي است كه با اتومبيلي بيمه شده برخورد نموده و آسيب ديده است.

ب‌) خسارتهاي وارد به جان افراد ثالث كه خسارت جاني يا بدني ناميده مي شود و شامل فوت ، نقص عضو و هزينه هاي پزشكي ناشي از حادثه با مورد بيمه مي باشد.

پس بيمه نامه شخص ثالث داراي دو پوشش مالي و جاني است كه جبران اين خسارتها حداكثر مطابق رقمهاي ذكر شده در بيمه نامه از سوي شركت بيمه قابل جبران مي باشد.

 توضيح 1 : طبق مقررات اعلام شده از سوي قوه قضائيه و مصوبات شوراي عالي بيمه تعهدات مالي و جاني بيمه شخص ثالث به شرح زير مي باشد :

1- تعهدات مالي حداقل 000/000/10 ريال .

تعهدات جاني فوت و نقص عضو كامل هر نفر 000/000/350 ريال .
بر مبناي قيمت 100 شتر در ماه عادي و3/1(133) شتر در ماه حرام محاسبه گرديده است. (چنانچه حادثه و فوت هر دو در ماه حرام باشد سقف ديه كامل يك مرد مسلمان از 100 شتر به 3/1(133) افزايش مي يابد.)

 توضيح 2 : ماههاي حرام عبارتند از محرم ، رجب ، ذيقعده و ذيحجه مي باشد.

 توضيح 3 : از آنجا كه براي تعيين ميزان ديه ، شتر مورد محاسبه قرار مي گيرد ، مقصرين حادثه در هنگام انتخاب نوع ديه بايستي شتر را كه بعنوان معيار محاسبه ديه در بيمه نامه معين گرديده  انتخاب نمايند.

 توضيح 4 : در هر حادثه ممكن است سرنشينان اتومبيل بيمه شده نيز دچار حادثه شوند كه تحت پوشش بيمه سرنشين قرار مي گيرند و براي سهولت كار بيمه سرنشين نيز در كارت بيمه شخص ثالث صادر مي شود و نيازي به پرداخت حق بيمه اضافي نيست.

 توضيح 5 : كوپنهاي بيمه : در بيمه شخص ثالث همانگونه كه در تصوير آن مشاهده مي شود ، 4 كوپن قابل برش وجود دارد كه در هر حادثه هنگام استفاده از بيمه نامه يكي از كوپنها جدا شده و به شركت بيمه تحويل مي شود.

شركت بيمه نيز در پايان دوره بيمه براي تمديد بيمه نامه مشخصات بيمه نامه قبلي و كوپنهاي باقيمانده آنرا ملاك عمل قرار مي دهد و بر اساس ميزان تعهدات و تعداد كوپنهاي موجود در بيمه نامه و تخفيفات سالهاي قبل نرخ و تعرفه را اعمال مي نمايد.

 توضيح 6 : نرخ حق بيمه : نرخ حق بيمه اتومبيل در بخش راهنماي خريد بيمه توضيح داده شده است كه طبق قانون تخفيف عدم خسارت يا جريمه تعدد خسارت و يا جريمه نداشتن بيمه قبلي در نرخ هاي مصوب اعمال مي گردد.

 توضيح 7 : چگونگي خريد بيمه نامه و اعلام خسارت : اين توضيحات نيز در بخش راهنماي خريد بيمه و راهنماي دريافت خسارت تعريف شده است.

 توضيح 8 : برچسب بيمه شخص ثالث : طبق هماهنگي بعمل آمده في مابين راهنمائي و رانندگي و شركتهاي بيمه مقرراست كه كليه دارندگان اتومبيلهاي داراي بيمه نامه شخص ثالث در هنگام خريد بيمه يك برچسب شخص ثالث نيز دريافت نموده و روي اتومبيل خود نصب نمايندتا نيروي انتظامي با رؤيت آن متوجه دارا بودن بيمه نامه اتومبيل مذكور شده و موجب توقف آن نگردد.

نحوه دريافت برچسب در بخش اطلاعيه ها و اخبار سايت در تاريخ 4/9/85 درج شده است.

تعاريف و اصطلاحات مربوط به بيمه شخص ثالث :

بيمه گر : شركت بيمه

 بيمه گذار : مشتري بيمه

مورد بيمه : شخص يا وسيله و يا سرمايه اي كه بيمه شده.

حق بيمه : مبلغي است كه بابت خريد بيمه به شركت بيمه پرداخت مي شود و در اصطلاح عموم همان نرخ تعيين شده بابت خريد بيمه است.

خسارت : زياني كه مقصر حادثه به افراد ثالث وارد مي نمايد كه در خسارتهاي جاني يا بدني به آن غرامت بدني هم مي گويند و بر اساس رأي دادگاه ملاك محاسبه قرار مي گيرد.

شخص ثالث : كليه افراد غير از راننده ، مالك و بيمه گذار و افراد تحت تكفل آنها كه در هنگام رانندگي در مقابل راننده قرار مي گيرند و احتمال حادثه براي آنها و اموالشان وجود دارد.

 زيانديده : افرادي هستند كه در هنگام رانندگي و استفاده از مورد بيمه احتمال خطر براي آنها وجود دارد. زيانديده همان شخص ثالث است.

بيمه مسئوليت : بيمه اي كه مسئوليت بيمه گذار را در مقابل افراد ثالث پوشش مي دهد.
پس بيمه شخص ثالث نوعي بيمه مسئوليت است.

پيشنهاد بيمه : درخواستي است كه بيمه گذار هنگام خريد بيمه نامه به بيمه گر ارائه مي دهد و در آن مشخصات مورد بيمه و تقاضاي خود را اعلام مي نمايد. اظهارت بيمه گذار در برگ پيشنهاد و در بيمه نامه قيد گرديد. و در هنگام پرداخت خسارت به زيانديده مورد نظر قرار مي گيرد.

خسارت مالي : خسارتهايي است كه به مال افراد ثالث وارد مي شود.

خسارت جاني : خسارتهايي است كه به جان افراد ثالث وارد مي شود و شامل فوت ، نقص عضو كلي و جزئي و هزينه پزشكي است.

كروكي يا گزارش انتظامي : گزارشي است كه نيروي انتظامي در هنگام بروز حادثه تهيه مي نمايد و زيانديده ملزم است براي دريافت خسارت آنرا به شركت بيمه ارائه نمايد.

 توضيح : خسارتهاي كمتر از 000/000/1 ريال نياز به كروكي ندارد اما لازم است اتومبيل مقصر و زيانديده از طرف شركت بيمه رؤيت شود. ضمناً براي دريافت خسارت بدون كروكي بايستي هر دو اتومبيل داراي بيمه شخص ثالث باشند.

- مراكز پرداخت خسارت ثالث بدون كروكي در بخش مربوطه در سايت درج گرديده است.

ديه : خسارتهاي جاني ، مقصر را ملزم به پرداخت غرامت به زيانديده مي نمايد و در دين مبين اسلام و محاكم قضايي كشورهاي اسلامي ميزان ديه را شرع مشخص كرده و در قانون شخص ثالث ملاك عمل قرار گرفته است.

انواع ديه : انواع معمول ديه در حال حاضر شتر ،‌ گاو وگوسفند است و ارزانترين نوع ديه با توجه به تعداد آن 100 شتر براي يك ديه كامل يك مرد مسلمان و 3/1(133) شتر براي يك ديه كامل مرد در ماه حرام معمول گرديده است و مقصر نيز مي بايست نوع ديه را بر اساس شتر انتخاب نمايد تا با توجه به تعهد شركت هاي بيمه بر مبناي شتر مشكلي در پرداخت ديه نداشته باشد.

 ديه زن : ديه زن در اسلام چناچه از 3/1 ديه كامل تجاوز نمايد نصف ديه مرد محاسبه مي شود.

توضيح : جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد با روابط عمومي بيمه ايران به شماره هاي 88959232 – 88954674 تماس حاصل فرمائيد.

همچنين شماره تلفن مديريت بيمه هاي اتومبيل بيمه ايران به شماره 33117076  نيز پاسخگوي سؤالات و مشكلات شما خواهد بود.

 معرفي بيمه سرنشين:

از آنجا كه طبق بند الف و ج ماده 2 قانون بيمه شخص ثالث افرادي مانند بيمه گذار مالك ، و يا راننده وسيله نقليه وسيله مسئول حادثه و همسر ، پدر و مادر ، اولاد و اجداد تحت تكفل بيمه گذار و يا راننده (وسيله مقصر حادثه) در صورتيكه سرنشين وسيله نقليه مذكور باشند ، شخص ثالث محسوب نمي گردد،  بنابراين خسارتي از محل بيمه نامه شخص ثالث به افراد مذكور تعلق نمي گيرد . در اين گونه موارد غرامت جاني و بدني وارد به اين اشخاص از محل تعهدات سرنشين ، (و تاسقف تعهد سرنشين مندرج در متن بيمه نامه) قابل جبران مي باشد كه شامل فوت و نقص عضو و هزينه هاي پزشكي مي گردد .

عموما تعهدات سرنشين همراه با بيمه نامه شخص ثالث و در يك كارت بيمه نامه عرضه مي گردد و نيازي به خريد بيمه نامه جداگانه نمي باشد . ضمنا به كليه بيمه گذاران محترم توصيه مي گردد با توجه به ماهيت تعهدات سرنشين و خسارات قابل جبران با اين تعهدات به شرح فوق ، ‌نسبت به خريد تعهدات قابل قبول و مورد نظر خويش اقدام نمايند به گونه اي كه به هنگام نياز بيمه گر نسبت به جبران خسارات و غرامتهاي سنگين اقدام نمايد.

توضيحات مهم در مورد بيمه سرنشين :

 غرامت فوت و نقص عضو در بيمه سرنشين ارتباطي به تعهدات بيمه شخص ثالث ندارد و بر اساس قانون ديات محاسبه نمي شود ، به همين خاطر به خريدران بيمه نامه توصيه مي شود تعهدات سرنشين را به ميزان كافي خريداري نمايند تا در هنگام حادثه جبران كننده مناسبي باشد.

 خسارت سرنشين از لحظه اي كه (مصدوم يا متوفي) قدم در ركاب اتومبيل گذاشته تا لحظه اي كه از اتومبيل پياده نشده است را مشمول مي گردد .

  در صورتيكه مصدوم تحت درمان قرار گيرد هزينه هاي پزشكي وي پس از تاييد توسط پزشك معتمد شركت بيمه حداكثر تا ميزان تعهدات بيمه نامه براي هزينه هاي پزشكي (كه حداكثر معادل يك دهم تعهدات فوت و نقص عضو مي باشد) قابل پرداخت خواهد بود .

 غرامت فوت حداكثر تا سقف تعيين شده در بيمه نامه پرداخت مي شود و غرامت نقص عضو به ميزان مندرج در شرايط عمومي بيمه نامه و با نظر پزشك معتمد شركت پرداخت خواهد گرديد و حداكثر پرداخت براي چند نقص عضو نمي تواند از ميزان تعهدات سرنشين مندرج در بيمه نامه بيشتر باشد .

 چنانچه تعداد افراد داخل وسيله نقليه  در زمان وقوع حادثه بيش از ظرفيت مندرج در بيمه نامه باشد خسارت به نسبت ظرفيت به مصدومين و متوفيات پرداخت مي گردد . لذا از رانندگان وسائط نقليه تقاضا مي شود از سوار نمودن افراد اضافه بر ظرفيت وسيله نقليه خود خودداري نمايند تا ضمن جلوگيري از هر گونه تشديد خطر و ضرر و زيان براي سرنشينان ، در مواقع جبران خسارت توسط بيمه گر با مشكل مزبور نگردند .

اصطلاحات بيمه سرنشين :

بيمه گر : شركت بيمه
بيمه گذار : مشتري بيمه
مورد بيمه : اتومبيل و يا وسيله اي كه بيمه مي شود.
سرنشين : افراد داخل اتومبيل شامل راننده و ساير سرنشينان كه طبق ماده 2 قانون شخص ثالث ، افراد ثالث تلقي نمي شوند.
هزينه پزشكي : وجهي از تعهدات سرنشين است كه جبران كننده هزينه هاي بيمارستاني است و حداكثر آن معادل10درصد تعهدات فوت و نقص عضو است.
نقص عضو : هرگاه عضوي از بدن فرد آسيب ديده و براي هميشه ناقص و يا معيوب شود ، اصطلاحاً آن فرد داراي نقص مي باشد كه هزينه آن بر اساس نظريه پزشكي قانوني و تأييد پزشك معتمد شركت بيمه ، قابل پرداخت مي شود.
حق بيمه سرنشين : مبلغي است كه بابت پوشش بيمه سرنشين از بيمه گذار دريافت مي شود . معمولاً همراه با نرخ بيمه شخص ثالث محاسبه شده است. جدولهاي ارائه شده در سايت بعنوان نرخ بيمه شخص ثالث همراه با نرخ سرنشين مجموعاً محاسبه شده است.

معرفي بيمه بدنه اتومبيل:

بيمه بدنه اتومبيل جبران كننده خسارات ناشي از حوادثي است كه براي اتومبيل مورد بيمه اتفاق مي افتد و بطور معمول و در بيمه نامه هاي عادي شامل سه خطر : حادثه ، آتش سوزي و دزدي كلي‌ مي باشد.

حادثه: حادثه عبارت است از تصادف دو اتومبيل با يكديگر و يا برخورد اتومبيل مورد بيمه با جسم ثابت يا متحرك و يا برخورد شي ديگري با اتومبيل مورد بيمه و يا واژگوني و سقوط و انحراف مورد بيمه در اثر حوادث رانندگي

آتش سوزي: آتش سوزي ناشي از صاعقه و انفجار نيز از خطرات تحت پوشش بيمه بدنه مي باشند و چنانچه اتومبيل مورد بيمه دچار حريق شود خسارت آن قابل جبران مي باشد ولي چنانچه خسارت وارد به وسائل و دستگاههاي الكتريكي اتومبيل ناشي از كار آنها باشد قابل جبران نيست .

دزدي كلي: همانطوريكه از نام آن استنباط مي شود سرقت اتومبيل و يا وسائل اضافي آن كلا سرقت شود و ديگر كشف نگردد و يا آنكه اتومبيل به سرقت رفته كشف گرديده و پس از كشف مشخص شود لوازمي از آن به سرقت رفته باشد و يا در حين سرقت خساراتي به اتومبيل مورد بيمه وارد آيد .

خطرات تبعي و تكميلي: همانگونه كه ذكر گرديد خطرات ديگري در بيمه نامه بدنه اتومبيل تحت پوشش قرار مي گيرد كه در بيمه نامه هاي معمولي جزو خطرات اصلي بيمه شده نمي باشد اما بيمه گذار مي تواند با پرداخت حق بيمه اي اندك پوششهاي تكميلي مورد نظر خويش را دريافت نموده و ضمن تامين رضايت خاطر خويش ، موجبات بهره مندي از خدمات ارزنده اين شركت را براي خود فراهم نمايد .

انواع پوششهاي تکميلي:

سرقت درجاي قطعات و لوازم وسيله نقليه: چنانچه لوازم اتومبيل (بدون سرقت كلي خود اتومبيل) در حال توقف دزديده شود سرقت درجا (جزئي) محسوب مي گردد و همانگونه كه قبلا گفته شد اين خسارت تحت پوشش خطرات اصلي قابل جبران نمي باشد در اين صورت بيمه گذار مي تواند هنگام صدور بيمه نامه درخواست پوشش سرقت درجا براي لوازم معيني مانند (راديو پخش ، رينگ ، لاستيك و...) را بنمايد كه پس از بازديد كارشناس با پرداخت حق بيمه بسيار جزئي قطعات و لوازم مورد نظر تحت پوشش بيمه سرقت درجا قرار خواهد گرفت .

لازم به ذكر است ارزش مجموع لوازم و قطعاتي كه تحت پوشش سرقت درجا قرار مي گيرند از 20% كل سرمايه (اتومبيل مورد بيمه) تجاوز نخواهد كرد .

شكست شيشه به تنهايي: با درخواست بيمه گذار و پرداخت حق بيمه جزئي جبران خسارت ناشي از شكست شيشه به تنهايي و بغير از خطرات اصلي مانند شكست بواسطه تغيير دما و متراكم شدن هوا در داخل وسيله نقليه و يا پرتاب سنگ تحت پوشش خطرات تكميلي بوده و قابل جبران مي باشد .

غرامت ايام تعميرات:  در صورتيكه وسيله نقليه بيمه شده جهت انجام تعميرات و بازسازي و انجام كارشناسي براي مدتي الزاما در تعميرگاه متوقف شود در اين صورت جبران هزينه هاي اياب و ذهاب و عدم استفاده از اتومبيل آسيب ديده در مدت كار مفيد روي آن به عهده بيمه گر مي باشد و اين پوشش تكميلي با پرداخت حق بيمه اي اندك به هنگام صدور بيمه تحت پوشش قرار  مي گيرد و بيمه گذار در اين راستا نيز از خدمات بيمه اي مورد نظر خويش بهره مند مي گردد .

لازم به ذكر است حداكثر تعهدات بيمه گر براي اين پوشش تكميلي 30 روز بوده و توقف مفيد در تعميرگاه ، زمان مورد توافق بيمه گر و بيمه گذار و مورد تاييد كارشناس بيمه گر است كه از آغاز عمليات تعمير و بازسازي تا پايان آن بطول خواهد انجاميد . اما غرامت سه روز اول ايام تعميرات بعنوان فرانشيز كسر خواهد گرديد .

 نوسانات قيمت: با توجه به اينكه ارزش اتومبيل مورد بيمه ممكن است در اثر شرايط بازار در طول مدت اعتبار بيمه نامه افزايش پيدا كرده و اتومبيل مورد بيمه در هنگام حادثه بيشتر از مبلغ بيمه شده در روز شروع بيمه نامه ارزش داشته باشد مي توان با خريد اين پوشش و بدون اعمال ماده ده قانون بيمه خسارت را نشبت به ارزش واقعي روز دريافت نمود . لازم به ذكر است كه نوسانات قيمت فقط در مورد خسارات جزئي قابل پوشش مي باشد. بنابراين از بيمه گذاران محترم و هموطنان گرامي دعوت بعمل مي آيد چنانچه در مدت اعتبار بيمه نامه بدنه خود با افزايش ارزش اتومبيل خود مواجه گرديدند جهت افزايش سرمايه به بيمه گر خويش مراجعه نمايند و اقدامات لازم را به انجام رسانند .

 بلاياي طبيعي: با درخواست بيمه گذار و پرداخت حق بيمه مختصر خطرات ناشي از (سيل ، زمين لرزه ، آتشفشان) نيز مي تواند تحت پوشش بيمه بدنه اتومبيل قرار گيرد .

 خطرات ناشي از مواد شيميايي: جبران خسارت ناشي از اسيد و رنگ و مواد شيميايي روي بدنه اتومبيل نيز بادرخواست بيمه گذار و پرداخت حق بيمه مختصر مي تواند بعنوان پوشش تكميلي به خطرات بيمه بدنه اتومبيل اضافه گردد .

توضيحات مهم در مورد بيمه بدنه اتومبيل:

مورد بيمه بايستي به قيمت روز بيمه شود تا بيمه گر با وصول حق بيمه واقعي زيانهاي جزئي و كلي وارده را به نحو مطلوب جبران نمايد . بدين ترتيب پيشنهاد مي شود كه وسيله نقليه حتما مطابق با قيمت روز به همراه لوازم اضافي منصوبه بر روي آن به رويت كارشناس بيمه گر رسيده و تحت پوشش بيمه قرار گيرد ؛ لازم به ذكر است بهترين ملاك ارزش گذاري تعيين قيمت اتومبيل ، نظر كارشناس مجرب شركت بيمه اي است كه صرفاً‌ جنبه مشاوره دارد.

چنانچه مورد بيمه به شخص ديگري فروخته مي شود ، بلافاصله به شركت بيمه اطلاع داده شود تا در صورت درخواست ادامه اعتبار بيمه نامه شركت بيمه نام بيمه گذار را تغيير داده و بيمه نامه رسماً به خريدار جديد منتقل گردد .

هر گونه تغيير در كاربري مورد بيمه بايستي به اطلاع شركت بيمه برسد .

اصطلاحات مرسوم در مورد بيمه بدنه اتومبيل:
 

بيمه گر : شرکت بيمه

بيمه گذار : مشتري يا مالک اتومبيل و يا شخصي که در قبال اتومبيل مسئوليت دارد و اتومبيل از سوي مالک به وي تحويل داده شده مي تواند نفع بيمه اي يا مسئوليت خود را در قبال نگهداري از اتومبيل نزد شرکت بيمه ، بيمه کند و بيمه نامه را بنام خود نيز صادر مي نمايد.

فرانشيز : در قانون بيمه بخشي از هزينه خسارت بعهده راننده يا بيمه گذار مي باشد که به آن فرانشيز مي گويند که در حادثه و آتش سوزي ده درصد و در سرقت بيست درصد ميباشد و حداقل مبلغ 000/500 ريال است.

هرگاه حادثه اي تکرار شود فرانشيز در مراحل بعد به همان ميزان افزايش مي يابد .
سرقت کلي و جزيي : سرقت کلي به معناي دزديده شدن کل اتومبيل است اما چنانچه وسيله اي مثل راديو ضبط و ساير وسايل اضافي دزديده شود ( بدون آنکه اتومبيل بسرقت برده شود ) سرقت جزيي ناميده مي شود که همانگونه که ذکر شد سرقت جزيي جزو خطرات اصلي بيمه بدنه نيست و در صورت نياز بيمه گذار مي تواند بعنوان پوشش اضافي اقدام به خريد آن بنمايد.

استهلاک : اتومبيلهاي مورد بيمه پس از 3 سال استفاده و کاربري دچار استهلاک مي شوند و در چنين شرايطي ارزش لوازم آن بعنوان لوازم مستعمل شناخته شده و از قيمت لوازم دست اول کمتر است که در هنگام محاسبه خسارت براي تطبيق هزينه لوازم نو با هزينه لوازم آسيب ديده که جنبه مستعمل پيدا نموده رقمي بعنوان استهلاک از خسارت بدنه کسر مي شود .

بازديد اوليه : براي اطمينان از سلامت اتومبيل در هنگام خريد بيمه ضروري است اتومبيل توسط کارشناس شرکت بيمه بازديد شود به اين امر اصطلاحا بازديد اوليه مي گويند.

چنانچه بيمه گذار قبل از پايان مهلت اعتبار بيمه بدنه مجددا براي سال بعد اقدام به خريد بيمه نامه نمايد نيازي به بازديد اوليه نمي باشد . اما اگر تاريخ اعتبار بيمه نامه پايان گرفته و مشتري پس از پايان مهلت بيمه اقدام به خريد بيمه نامه مجدد بنمايد لازم است که اتومبيل وي توسط کارشناس مجدداً بازديد و سلامت آن تاييد شود.

بازديد مجدد : هر زمان خسارتي اتفاق افتاده و بيمه گذار مبلغ خسارت و يا تعمير اتومبيل را از شرکت بيمه دريافت نمايد موظف است پس از تعمير اتومبيل را به رؤيت کارشناس بيمه برساند تا کارشناس مجددا از سلامت کامل مورد بيمه اطلاع يافته و در بيمه نامه اين موضوع ذکر شود به اين امر اصطلاحا بازديد مجدد ( پس از خسارت ) مي گويند. علت اين امر آنست که مشتري موظف است پس از دريافت خسارت اتومبيل را به حالت اول برگرداند تا چنانچه مجددا خسارتي وارد شود معلوم گردد که خسارت مربوط به حادثه جديد است يا قبلي.

اصل حسن نيت : اگر چه قوانين و مقررات مدون در بيمه تمام اقدامات لازم را معين و تعريف نموده است اما اساس فعاليت بيمه از سوي بيمه گر و بيمه گذار حسن نيت طرفين مي باشد که در بسياري موارد مبناي اوليه خريد بيمه و يا پرداخت خسارت اصل حسن نيت مي باشد.

شرايط عمومي : کليه مقررات تعيين شده در بيمه که طرفين ملزم به رعايت آن هستند شرايط عمومي بيمه نامه ناميده  مي شود که معمولا ضميمه برگ بيمه نامه مي باشد و براي کليه خريداران بيمه بدنه اتومبيل و شرکت هاي بيمه قابل اجرا مي باشد.

شرايط خصوصي : هر شرط و يا قراري که بين بيمه گذار و بيمه گر خارج از شرايط عمومي در نظر گرفته شود بعنوان شرايط خصوصي آن بيمه نامه تلقي گرديده و بايستي بعنوان شرط خصوصي و استثنا در بيمه نامه ذکر شود تا طرفين ملزم به اجراي آن باشند .

سايت بيمه ايران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار