پنج روش نادرست استفاده از روغن زیتون
کد خبر: ۵۸۵۱۶
تاریخ انتشار: 2016 December 21    -    ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
از آنجا که روغن زیتون فواید بسیاری برای سلامتی دارد یکی از پرکاربردترین و محبوبترین روغن ها به شمار می رود. فواید روغن زیتون برای بدن آنقدر هست که پزشکان برای تامین ویتامین ها و اسیدهای مورد نیاز بدن توصیه می کنند تا افراد روزانه و در حالت ناشتا یک قاشق چایخوری روغن زیتون میل کنند.
پنج روش نادرست استفاده از روغن زیتون

«اختصاصی تابناک باتو» از آنجا که روغن زیتون فواید بسیاری برای سلامتی دارد یکی از پرکاربردترین و محبوبترین روغن ها به شمار می رود. فواید روغن زیتون برای بدن آنقدر هست که پزشکان برای تامین ویتامین ها و اسیدهای مورد نیاز بدن توصیه می کنند تا افراد روزانه و در حالت ناشتا یک قاشق چایخوری روغن زیتون میل کنند. اما گاهی در این میان اشتباهاتی در مصرف روغن زیتون رخ میدهد که باید از آنها اجتناب کرد.

وقتی منبع روغن زیتون را نمی دانیم
قبل از استفاده از روغن زیتون در کاربردهای مختلف باید مطمئن باشید که روغن زیتون خالص و بدون هیچ گونه زوائد و ناخالصی باشد. روغن زیتون به سه طریق ناخالص می شود. ۱) مخلوط کردن روغن زیتون مرغوب با روغن زیتون نامرغوب ۲ ) فروش روغن زیتون های تاریخ گذشته و فاسد باقی مانده از برداشت سال های قبل و فروش آن به عنوان روغن زیتون تازه ۳) مخلوط کردن روغن زیتون با روغن سویا و یا روغن آفتابگردان.
بر اساس گزارش کمیسیون تجارت جهانی آمریکا، روغن زیتون استرالیا و شیلی خالص تر از سایر روغن زیتون های تولیدی در جهان هستند. توصیه میشود تا روغن زیتون هایی که در شیشه های تیره به فروش می رسند را خریداری کنید زیرا نور و اشعه خورشید خواص روغن زیتون را از بین می برد و فروشندگان روغن زیتون های اصیل از شیشه های روشن و شفاف برای عرضه تولیدات خود استفاده نمی کنند.
 
 پنج روش نادرست استفاده از روغن زیتون

برای سرخ کردن استفاده نکنید
بر اساس توصیه برخی کارشناسان تغذیه، روغن زیتون زمانی که در درجه بالایی داغ میشود تا جایی که دود ایجاد می کند برای سلامتی قلب مضر است. این موضوع برای روغن زیتون فرابکر ۳۲۰ درجه و برای روغن زیتون بکر ۴۲۰ درجه است، هرچند که روغن زیتون مانند سایر روغن ها سموم مضر آزاد نمی کند.
روغن زیتون با وجود همه خواص شگفت انگیزش در یک دمای خاص شروع به شکستن می کند. بسیاری از مواد مغذی روغن زیتون از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان ها طی فرآیند داغ شدن و سرخ شدن از بین می روند. به همین دلیل برای حفظ مواد مغذی روغن زیتون در غذاهایی که طبخ آن مدت زمان زیادی طول می کشد استفاده نکنید و یا آن را در مرحله آخر به غذا اضافه کنید. به جای آن میتوانید از روغن بادام زمینی و یا روغن گل رنگ و کاجیره استفاده نمایید.
 
 پنج روش نادرست استفاده از روغن زیتون

در گریل کردن و کباب کردن از روغن زیتون استفاده نکنید
در بسیاری از دستورالعمل های غذایی گفته میشود که گوشت و سبزیجات مخصوص را در ادویه و یا روغن ها بخیسانید و آن ها را چرب کنید تا نچسبد. استفاده از روغن ها هیچ مزیت خاصی را به کبابی شما نخواهد داد. بلکه روغن زیتون می سوزد و دود ایجاد می کند و باعث میشود تا بی گاز مانندی از آن متصاعد شود. در واقع است خود گوشت ها نیستند که در هنگام گریل کردن ومانند آن به روغن احتیاج دارند بلکه به توری ها و اجاق های مخصوص این کار باید کمی روغن زد تا گوشت نچسبد، برای این منظور می توانید از روغن نباتی و یا روغن دانه انگور استفاده کنید.
 پنج روش نادرست استفاده از روغن زیتون

در پخت برخی نان ها می توانید از روغن زیتون استفاده کنید

براساس نظر کارشناسان تغذیه می توانید به جای کره و مارگارین از روغن زیتون برای پختن نان ها و شیرینی ها استفاده کنید. البته روغن زیتون بوی تندی دارد و اگر با این بوی تند در نان ها و شیرینی هایتان مشکل دارید پس از روغن زیتون استفاده نکنید. در نان هایی هم که روغن باید سفت وجامد بماند مثل فراستینگ  کیک ها هم از روغن زیتون استفاده نکنید‌. استفاده از روغن زیتون در تهیه مافین و بیسکویت ایتالیایی توصیه می شود و نتیجه خوبی دارد.
 
پنج روش نادرست استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون جوش زا است

روغن زیتون در زیبایی کاربردهای زیادی دارد و از آن برای تقویت موی سر، به عنوان روغن ماساژ ، تهیه صابون های خانگی ، مرطوب کننده، لایه بردار و... استفاده می کنند. اما آیا روغن زیتون برای همه انواع پوست مناسب است؟ روغن زیتون در اصطلاح مراقبت از پوست جز کومدوژنیک Comedogenic ها به شمار می رود.  مواد آرایشی که خاصیت کومدوژنیک دارند با مسدود کردن منافذ پوست باعث ایجاد جوش های سرسفید و یا سرسیاه میشوند و حتی آنها را تشدید می کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار