«TRX‌» ورزشی با تمرینات (معلق) قدرتی برای کل بدن
bato-adv
کد خبر: ۵۷۱۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: 2015 July 25    -    ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
bato-adv
bato-adv
تمرینان ورزشی معلق ‌«TRX‌»؛
اصولا این روش تمرین که مبتنی بر وزن بدن و معلق بودن است، از سالیان سال قبل توسط سپاهیان رومی، بندبازان چینی و ژیمناست‌ها و کوهنوردان انجام می‌شده، ولی آنچه این ورزش را به عنوان سیستم تمرینی مدرن مطرح می‌کند، همین اصلاحات و شیوه‌های آموزشی جدیدی است که توسط اساتید این رشته گردآوری شده و‌ رسما ارائه می‌شود.
«هنری هتریک»،‌ پایه‌گذار ورزش‌ «TRX‌»همواره آمادگی جسمانی و ورزیدگی نیروهای ارتش به ویژه نیروی دریایی زبانزد بوده است. حفظ شرایط مطلوب بدنی و اوج آمادگی کامل جسمانی در فضاهای کوچک و کم امکانات مانند زیر دریایی‌ها و کشتی‌ها، «رندی هتریک‌» را در سال 1990 به فکر طراحی وسیله ای انداخت تا به کمک آن و چاشنی خلاقیت، پایه‌گذار ورزشی شود که بعدها با نام «TRX»‌ معروف شد.

به گزارش «تابناک با تو»، این ورزش با تقویت چشمگیر قدرت و استقامت بدن و همچنین افزایش میزان تعادل و چابکی‌، به سرعت مورد مقبولیت چشمگیری واقع شد، به گونه‌‌ای که در پانزده سال به اوج شهرت و استقبال عمومی رسید.

بنا بر این گزارش، هتریک، با استفاده از دو بند بافته شدۀ چتر نجات و یک کمربند جوجیتسوی قدیمی ـ که هیچ گونه کشی در آن به کار نرفته بود و قابلیت نصب در هر جایی را داشت ـ ورزش TRX را‌ با صدها حرکت متنوع بود ‌پایه‌گذاری کرد. ‌با گذشت سال‌ها و با تمرکز و تحقیق‌ روی حرکات اولیه، با اینکه اساس حرکات TRX حفظ شد، اصلاحات زیادی در بهینه سازی حرکات و تمرکز بر ‌عضلات خاص صورت گرفت، به گونه‌ای که این ورزش به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به اهداف ورزشی افراد به کار می‌رود.

اصولا این روش تمرین که مبتنی بر وزن بدن و معلق بودن است، از سالیان سال قبل توسط سپاهیان رومی، بندبازان چینی و ژیمناست‌ها و کوهنوردان انجام می‌شده، ولی آنچه این ورزش را به عنوان سیستم تمرینی مدرن مطرح می‌کند، همین اصلاحات و شیوه‌های آموزشی جدیدی است که توسط اساتید این رشته گردآوری شده و‌ رسما ارائه می‌شود.

در این باره باید گفت، تمرینات ورزشی معلق این ورزش، مبتنی بر استفاده از وزن بدن است که در آن عضوی از بدن ورزشکار درگیر با دستگاه بوده‌ و به عنوان تکیه گاه عمل می‌کند و بقیه اندام‌ها در وضعیت مخالف آن و در تماس با زمین هستند و ورزشکار می‌تواند درصد دلخواهی از وزن بدن را در تمرینات دخیل کند. ورزشکار با آویزان شدن به کمک بندها، می‌تواند هرگونه حرکت بدنسازی را با استفاده از وزن بدن خود در دو حالت ایستا یا پویا انجام دهد.

اما از مزایای بارز این ورزش، نیاز به فضای کم و سادگی در برپایی محل تمرین در هر زمان و ‌مکانی با بالاترین راندمان ممکن است‌. طراحی حرکات این ورزش به گونه ای است که در هر حرکت عضلات متعددی درگیر بوده و تقویت می‌شوند و علاوه بر بالا بردن تعادل و هماهنگی بین عصب و عضلات که در افزایش تعادل ذهنی و فیزیکی موثر است، می‌تواند ‌میزان چربی سوزی بالای ‌1600 کالری در بازۀ 50 تا 70 دقیقه ای داشته باشد. همچنین استفاده از تمرینات TRX میتوا‌ند موجب تقویت سیستم قلبی و عروقی شود.

این گزارش در پایان می‌افزاید: کارکرد‌ تکنیک‌های تمرینات با TRX  بر اساس جابجایی تعمدی مرکز ثقل بدن طراحی شده است. در حالت عادی مرکز ثقل بدن انسان در میان تنه و کمر به بالا قرار دارد اما به طور مثال وقتی با دو دست به صورت آویخته قرار می‌گیرید، این مرکز ثقل به پایین‌ترین نقطه می‌رسد و در صورتی که یکی از دست‌ها را رها کنید، این مرکز ثقل جابجا شده چرخیده و در پایین‌ترین نقطه ممکن قرار می‌گیرد.
 
در اینجا به معرفی تعداد مختصری از مجموعۀ ده‌ها حرکت متنوع ورزشTRX جهت آشنایی خوانندگان محترم‌ با این ورزش مدرن می‌پردازیم. گفتنی است، این تمرینات با اهداف خاصی طراحی شده و جهت جلوگیری از بروز آسیب دیدگی‌های احتمالی و حصول بالاترین راندمان ممکن باید زیر نظر مربیان و متخصصان این فن صورت پذیرد.

تمرین افزایش قدرت شانه‌ها و کمر
 



    

تقویت عضلات شانه‌ها‌، کمر‌، میان تنه و باسن


 

بهبود انعطاف عضلات سینه و شانه‌ها
 


تقویت میان تنه
 


تقویت عضلات جلو بازو، ساعد و عضلات پشت
 


      
تقویت عضلات سرشانه‌، دست‌ها و میان تنه