غربالگری اوتیسم آغاز شد
کد خبر: ۵۷۰۰۸
تاریخ انتشار: 2016 December 04    -    ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
 مریم پور سید گفت: متاسفانه به همه کودکان مبتلا به اوتیسم در کشور دسترسی نداریم به همین دلیل، آزمون معتبری که 10 گزینه‌ای است برای شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم در کشور در سایت سازمان بهزیستی قرار گرفته و کار مداخله به صورت تیمی برای این کودکان متشکل از پزشک، روانپزشک، مددکار، شنوایی‌سنجی و گفتار درمانی اجرا می‌شود.
 
وی افزود: شروع برنامه غربالگری اوتیسم در کشور از 12 آذر ماه بوده و ما به صورت پرسشنامه آن را در سایت سازمان قرار داده‌ایم. همچنین آدرس پایگاه‌ها برای مراجعه حضوری خانواده‌ها هم در سایت منتشر شده است.
 
پورسید اظهار کرد: چنانچه کودکی در غربالگری اولیه اوتیسم از لحاظ ابتلا به طیف اوتیسم مثبت شناسایی شود، برای تشخیص دقیق‌تر به مراکز ارجاع داده خواهد شد و در این حوزه تأمین اعتبار صورت گرفته است.
 
رئیس گروه مراکز روزانه آموزشی توانبخشی بهزیستی کشور گفت: این غربالگری برای کودکان 2 تا 5 سال است و اگر کودکی سه علامت از علائم اوتیسم را به صورت تکراری داشت، خانواده باید به اختلال اوتیسم مشکوک شود و به مراکز بهزیستی مراجعه کند.
 
علائم بیماری اوتیسم
 
وی در مورد این علائم گفت: تقلید نکردن کودکان از رفتار بزرگسالان، بروز حالت ترس یا وحشت شدید، استفاده از اشاره به جای کلام برای مطرح کردن درخواست، بخشی از نشانه‌های کودکان اوتیسم است.
 
رئیس گروه مراکز روزانه آموزشی توانبخشی بهزیستی کشور، افزود: این کودکان صداهایی با تن زیر به‌طور مثال صدای «ای ای ی» و صداهای مشابه برای برانگیختن خود ایجاد می‌کنند؛ زمانی که تشویق می‌شوند یا اینکه دیگران تلاش دارند آنان را سرگرم یا شاد کنند، شاد نیستند و به نقطه‌ای خیره می‌شوند. همچنین زمان حضور دیگران از خود واکنشی نشان نمی‌دهند و از ارتباط چشمی امتناع می‌کنند و زمانی که فرد دیگر به او نگاه می‌کند به جای دیگر نگاه می‌کنند.
 
وی، ادامه داد: کودکان اوتیسمی برای اشاره به خود از کلمه «من» استفاده نمی‌کنند؛ همچنین دست‌ها و انگشتان را کنار بدن خود به شکل پرنده یا جلوی چشمانشان تکان می‌دهند و اشیاء مختلف مانند اسباب بازی را بیش از حد می‌بویند؛ لذا اگر کودکی سه علامت از علائم ذکر شده را به صورت تکراری داشت، خانواده باید به اختلال اوتیسم مشکوک شود و به مراکز بهزیستی مراجعه کند.
 
پورسید گفت: مداخلات، خانواده‌محور هستند از خانواده‌ها دعوت می‌شود که چگونه با کودک خود ارتباط برقرار کنند و روش‌های درمانی اثربخش را اجرا کنند به همین منظور در این زمینه یک بسته درمانی به نام «روزنه» طراحی شده است به همراه سه گروه اسباب‌بازی و کتابچه به کودک داده می‌شود تا شرایط اوتیسم، نحوه ارتباط، کار کردن با اسباب‌بازی‌ها توسط خانواده‌ها آموزش داده شود.

مرجع : فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار